Raiffeisen Bank Polska S.A. obchodzi 15–lecie działalności

Raiffeisen Bank Polska S.A. to najstarszy zagraniczny bank w krótkiej historii najnowszej polskiego rynku finansowego. Licencję na działalność otrzymał w 1991 roku, a więcej niemal na samym początku okresu transformacji ustrojowej. Intencją powołania przez austriacką Grupę Raiffeisen banku w Polsce była przede wszystkim chęć wsparcia zagranicznych firm, które wchodziły z inwestycjami na otwierający się szeroko krajowy rynek.

W pierwszych latach istnienia Raiffeisen Centrobank S.A. (taka była jego ówczesna nazwa) koncentrował się na obsłudze klientów korporacyjnych na terenie całego kraju. Właściciele i Zarząd Banku dostrzegli jednak ogromny potencjał tkwiący w pozostałych segmentach rynku, dlatego oferta szybko się poszerzała, stopniowo obejmując coraz mniejsze firmy i usługi z zakresu bankowości prywatnej. Rok 2000 był rokiem przełomowym dla bnku, który stał się instytucją uniwersalną, dostępną również dla klientów indywidualnych.

– Nasz Bank jest rówieśnikiem wielu szanowanych instytucji finansowych, w tym takich symboli gospodarki wolnorynkowej, jak odrodzona Giełda Papierów Wartościowych w Warszawie. Systematycznie umacniamy naszą pozycje, zwłaszcza w wybranych segmentach rynku, oraz osiągamy coraz lepsze wyniki finansowe. Przynależność do Grupy Raiffeisen oznacza dla nas możliwość korzystania z jej wieloletniego doświadczenia i dobrze rozpoznawalnej marki – wskazuje Piotr Czarnecki, prezes zarządu Raiffeisen Bank Polska S.A.

Jak podkreślają przedstawiciele Raiffeisen International Bank-Holding AG, który jest właścicielem 100% akcji Raiffeisen Bank Polska S.A., polska spółka Grupy zajmuje w niej kluczowe miejsce, przyczyniając się do wypracowania znacznej części przychodów i zysków.

– Polska była pierwszym krajem w regionie, w którym otworzyliśmy bank po przełomie politycznym 1989 roku. Nasz udział w polskim rynku nieco różni się od pozycji Grupy Raiffeisen w innych krajach Europy Środkowej i Wschodnie – w ośmiu z nich jesteśmy w pierwszej trójce największych banków. W Polsce zdecydowaliśmy się jednak na ekspansję w kilku niszach, która okazała się skuteczna, szczególnie w segmencie małych i średnich przedsiębiorstw oraz firm mikro. Sektor MSP to kręgosłup gospodarki, dający wiele miejsc pracy i wpływów podatkowych do budżetu państwa – powiedział dr Herbert Stepic, prezes Raiffeisen International Bank-Holding AG.

Raiffeisen Bank Polska S.A. to jeden z nielicznych zagranicznych banków na krajowym rynku, które, rozwijając się organicznie, osiągnęły tak ogromną skalę działalności. Aktywa Banku na koniec czerwca 2006 roku wynosiły 12,73 mld zł, co uplasowało go na 12. pozycji w polskim sektorze bankowym, podobnie jak w zestawieniu uwzględniającym wartość funduszy własnych. W wielu kategoriach rozwój Banku postępuje szybciej niż u większości konkurencji. W I półroczu mieścił się on w pierwszej szóstce spośród 20 największych banków w tempie pozyskiwania depozytów, udzielania kredytów i powiększania funduszy własnych.

Dynamiczny rozwój, znacząco szybszy od wzrostu całego sektora, jest obserwowany od kilku lat. Przez ostatnie 3,5 roku (do połowy 2006) suma bilansowa Raiffeisen Bank Polska S.A. zwiększyła się o 102%, podczas gdy aktywa sektora wzrosły w tym czasie o nieco ponad jedną trzecią. Ekspansja kredytowa i depozytowa następowała w tempie trzycyfrowym – odpowiednio o 135% i 108%, a cały sektor zanotował wzrost o 50% i 23%. Fundusze własne Banku w latach 2002-2005 powiększyły się o 74% – sektora bankowego o niecałe 11%.

Mimo że nie skorzystaliśmy z możliwości przejęcia istniejących już instytucji finansowych, udało nam się zbudować jeden z największych banków w Polsce, uniwersalny, oferujący pełen wachlarz usług, zarówno dla klientów indywidualnych, jak i firmowych. Pragniemy oczywiście zachować tę wysoką pozycję w rankingach, ale naszym podstawowym celem jest oferowanie klientom produktów i usług najwyższej jakości – podkreśla Piotr Czarnecki.

Czołową rolę banku w sektorze potwierdza m.in.:

• 3. miejsce w udzielaniu kredytów inwestycyjnych z dofinansowaniem z Unii Europejskiej dla sektora MSP,

• 18% udział w rynku MSP,

• Pierwsza w regionie transakcja syntetycznej sekurytyzacji portfela kredytów dla MSP,

• Pozycja w handlu zagranicznym: 10,5% udział w importowych i 8% w eksportowych płatnościach,

• Ponad 4% udział w rynku kart kredytowych,

• Wysoka pozycja w organizowaniu emisji i obrotu papierami komercyjnymi

– Jesteśmy bankiem dla ludzi nowoczesnych, gotowych do korzystania z osiągnięć najnowszych technologii. Tak też nas postrzegają klienci i rynek, doceniając nasze innowacyjne produkty i podejście do klienta – zauważył prezes Raiffeisen Bank Polska S.A.

Najnowsze wyróżnienia w historii banku:

– Przez dwa lata z rzędu (2005 i 2006) nagroda Gazety Bankowej dla Najlepszego Banku wśród banków dużych,

– 1. miejsce w rankingu „Przyjazny Bank Newsweeka” (2005),

– 2. pozycja w rankingu Forbesa na najlepszy bank detaliczny (2005),

– Godło Promocyjne “Bank Przyjazny dla Przedsiębiorców” (2005).

Kalendarium najważniejszych wydarzeń w historii banku:

1991 – Raiffeisen rozpoczyna działalność w Polsce,

1992-2000 – Ekspansja regionalna na krajowym rynku bankowości korporacyjnej i prywatnej,

2000 – Wejście na rynek detaliczny z kontem i produktami depozytowymi,

2000 – Pionierska linia biznesowa dla MSP – Bank szybko staje się liderem w tym segmencie rynku,

2001 – Karty kredytowe dla klientów indywidualnych,

2002 – „Bank w zasięgu”, dostęp do konta przez telefon komórkowy,

2003 – Visa Nova, karta oferująca po raz 1. w Polsce transfer salda,

2004 – Raiffeisen on-line,

2004 – „R-Profit Przedsiębiorca” – nowatorski pakiet produktów dla firm mikro,

2005 – Karty kredytowe dla biznesu, po raz 1. w Polsce,

2005 – R-Mobile, pełnozakresowy dostęp do konta przez komórkę.