Raport: 2014: Cyfrowa rewolucja. Polacy nie są na nią przygotowani

Jak wynika z badań przedstawionych w raporcie „2014: Cyfrowa rewolucja” zaledwie co czwarty dorosły Polak wie, że już za 6 lat analogowe nadajniki telewizyjne zamilkną. Mimo, że Polska zobowiązała się do przejścia w 2014 na cyfrowy system nadawania, wiedza Polaków na ten temat jest znikoma.

„Już za kilka lat zwykły telewizor podłączony do anteny nie będzie odbierać żadnego programu” – komentuje Iwona Kubicz z On Board PR – „Tymczasem wygląda na to, że może to być przykrą niespodzianką dla kilkunastu milionów Polaków. To najwyższy czas na rozpoczęcie działań edukacyjnych”

Raport przedstawia też gotowość Polaków do ponoszenia dodatkowych kosztów związanych ze zmianą systemu nadawania. Ze wspólnych badań On Board PR i PBS DGA wynika, że aż 1/4 Polaków w ogóle nie zamierza zakupić dodatkowego sprzętu czyli nowego telewizora albo specjalnego dekodera, aby móc odbierać telewizję cyfrową.

„Bez zmiany czy unowocześnienia posiadanego sprzętu wielu odbiorców będzie po prostu odciętych od telewizji czy radia” – komentuje Iwona Kubicz z On Board PR – „Dlatego jednym z najważniejszych celów kampanii informacyjnej powinno być uświadomienie społeczeństwu korzyści płynących ze zmiany”

„Aż 90% respondentów , którzy widzą korzyści z wprowadzenia nowego systemu jest gotowych na poniesienie kosztów związanych ze sprzętem. Tymczasem wśród tych, którzy nie dostrzegają korzyści z cyfryzacji, gotowość do wydatków deklaruje tylko 36% badanych” – dodaje Tomasz Dziedzic z PBS DGA.

Raport „2014: Cyfrowa rewolucja” pokazuje też opinię Polaków na temat skali i źródła ewentualnego dofinansowania nowego sprzętu niezbędnego do odbioru cyfrowego sygnału. Większość Polaków jest zdania, że konieczne wydatki powinny pochodzić z funduszy Unii Europejskiej. Jednak ponad 1/3 badanych upatruje źródła funduszy na dofinansowanie sprzętu w firmach prywatnych, zaangażowanych w rynek mediów.

Naziemna telewizja cyfrowa w Polsce pojawi się w wyniku przyjęcia przez nasz kraj zobowiązania w sprawie przejścia z nadawania analogowego na cyfrowe. Podobne zobowiązanie przyjęły wszystkie kraje członkowskie Unii Europejskiej, a także niektóre europejskie kraje nie będące członkami UE, podczas Regionalnej Konferencji Radiokomunikacyjnej. Komisja Europejska w specjalnym komunikacie na temat przyspieszenia procesu przejścia na nadawanie cyfrowe wyraziła wolę zakończenia nadawania analogowego do roku 2012. Rada Ministrów ds. Telekomunikacji przyjęła nieco łagodniejsze stanowisko stwierdzając, że do 2012 większość państw członkowskich zakończy proces. Polska uzyskała zgodę na przedłużenie terminu ostatecznego wyłączenia sygnału analogowego do roku 2014. Proces przejścia zakończył się już m.in. w Finlandii, Holandii i Szwecji. Większość państw członkowskich planuje wyłączenie sygnału analogowego pomiędzy rokiem 2010 a 2012.

Raport On Board PR „2014: Cyfrowa rewolucja” jest następnym z serii opracowań dla środowiska biznesu – tym razem tematem jest planowana zmiana technologiczna, która zasięgiem obejmie całą Unię Europejską, a której efektem będzie całkowite przejście z analogowego systemu nadawania sygnału telewizyjnego i radiowego na cyfrowy. Ideą projektu jest analiza otoczenia komunikacyjnego i pomoc przedsiębiorcom różnych branż w planowaniu działań komunikacyjnych. Dokument opracowano w oparciu o badania opinii społecznej przeprowadzone pod koniec 2007 roku przez PBS DGA na ogólnopolskiej, reprezentatywnej, losowej próbie dorosłych mieszkańców Polski.