Z kontami w banku jest jak z samochodami. Niby wszystkie służą do tego samego, ale komfort użytkowania może być diametralnie różny. Potwierdza to raport przygotowany przez redakcję Bankier.pl. Pod ocenę wzięto oferty 51 kont osobistych w 27 bankach, poszukując produktu najlepszej odpowiadającego potrzebom czterech zupełnie różnych grup klientów.
Poddaliśmy analizie 51 kont oferowanych przez 27 banków. Nie wybieraliśmy rachunków samodzielnie – poprosiliśmy banki, by to one zaproponowały pakiety, które ich zdaniem najlepiej będą pasowały do każdego z czterech typów klienta. Oszacowane przez banki koszty prowadzenia rachunku uzupełniliśmy o wagi przyznawane za dodatkowe usługi – istotne dla poszczególnych grup klientów.
Klient internetowy szuka rachunku przede wszystkim taniego – zapewnia przy tym niskie (800 zł) wpływy na konto, rzadko korzysta z bankomatów. Docenia dodatkowe profity z posiadania ROR-, jak moneyback czy programy rabatowe. Dwa najlepsze w tej kategorii banki (T-Mobile Usługi Bankowe i Bank BPH) oferują rachunki przy powyższych założeniach bezpłatne, w obu przypadkach klient ma do dyspozycji wszystkie bankomaty bez prowizji i nie płaci za przelewy. Dodatkowo oba rachunki pozwalają zarabiać na usłudze moneyback.
Innego produktu poszukuje klient aktywny ( wielokanałowiec), który nie tylko chętnie korzysta z e-bankowości, ale też potrzebuje bankowości mobilnej, odwiedza placówki, a przy tym oczekuje bankomatów z wypłatami bez prowizji. Proponujący najlepszą pod tym względem ofertę bank (Alior Bank) gwarantuje bezpłatny rachunek, oferuje dostęp do bankowości internetowej i mobilnej, wszystkie bankomaty w kraju oraz rozległą sieć placówek.
Klient tradycjonalista, który wysoko ceni osobisty kontakt z bankiem, za najlepszy w swojej kategorii rachunek (z oferty Banku Pocztowego) co prawda zapłaci co miesiąc 5 zł za kartę (zakładamy, że nie korzysta z niej aktywnie), ale w zamian dostanie największą sieć placówek – własnych oraz Poczty – oraz brak opłat za przelewy.
Klientowi VIP, co miesiąc zasilającemu konto kwotą 7 tys. zł, do gustu przypadnie konto nie tyle tanie, co gwarantujące usługi dodatkowe. Propozycje mBanku i Citi Handlowego przy założonych warunkach są bezpłatne i zawierają rozbudowany zakres usług dodatkowych – konsultanta dostępnego przez 24 godziny na dobę, usługi maklerskie czy usługi concierge.
– Dziś bezwarunkowo bezpłatne konta oferuje tylko kilka banków, ale w wielu instytucjach standardem stały się na przykład bezpłatne bankomaty. Programy premiowe typu moneyback coraz częściej zastępowane są przez programy rabatowe. Lojalny klient przestaje być traktowany masowo, może liczyć na dodatkowe profity – podsumowuje analityk Bankier.pl Wojciech Boczoń.