Raport InfoDług: Ponad 6 mld zł zaległych płatności

Statystyczny klient podwyższonego ryzyka to mężczyzna w wieku między 31 a 40 lat. Najwięcej takich osób mieszka w województwie śląskim i mazowieckim. Według raportu więcej takich osób to mieszkańcy miast poniżej 500 tysięcy, jednak najwięcej nierzetelnych klientów mieszka w Warszawie oraz Katowicach. Średnie zadłużenie osoby czasowo niewywiązującej się ze zobowiązań to 5180 złotych.

Na podstawie informacji zgromadzonych w Ewidencji Dłużników InfoMonitora Biura Informacji Gospodarczej S.A., bazie Biura Informacji Kredytowej oraz w Rejestrze Dłużników Związku Banków Polskich, przygotowano raport o klientach wysokiego i podwyższonego ryzyka w obrocie gospodarczym oraz ich zobowiązaniach, pokazujący podział na województwa, a także wiek i płeć nierzetelnych klientów.

Liczba osób które zalegają z płatnością zobowiązań powyżej 60 dni, sięgnęła w lutym 2008 roku łącznie 1,19 miliona osób. Niektórzy konsumenci mają więcej niż jeden wpis w bazach InfoMonitora, BIK i ZBP. Podczas, gdy ogólna liczba klientów czasowo niewywiązujących się z zobowiązań wynosi 1,19 miliona, liczba rekordów z informacjami gospodarczymi to ponad 2,1 miliona.

Łączna kwota zaległych płatności klientów podwyższonego ryzyka w Polsce, w lutym 2008 roku wynosiła 6,16 miliarda złotych. Są to zobowiązania wynikające zarówno z niespłacanych kredytów hipotecznych, kredytów konsumpcyjnych opłat leasingowych, ale także opłat za energię elektryczną, usługi telekomunikacyjne lub czynsz za mieszkanie. W porównaniu z pierwszą edycją raportu z sierpnia 2007, łączna suma zaległych płatności wzrosła o ponad 1,2 miliarda złotych.

„Od początku 2007 zauważalny jest znaczny wzrost liczby raportów na temat konsumentów i przedsiębiorców udostępnianych przez InfoMonitor Biuro Informacji Gospodarczej. W 2007 roku udostępniliśmy naszym klientom blisko 1,5 miliona takich raportów” – mówi Mariusz Hildebrand, Prezes InfoMonitora Biura Informacji Gospodarczej S.A. – „jeszcze większy wzrost zainteresowania informacją gospodarczą widzimy w roku 2008, tylko w styczniu udostępniliśmy 330 tysięcy raportów, podczas gdy w całym roku 2006 było ich zaledwie 235 tysięcy. Oznacza to, że coraz częściej przed podpisaniem umowy z kontrahentem sprawdzana jest jego rzetelność – znaczenie informacji gospodarczej wzrasta”.

Firmy współpracujące z biurem otrzymują informację o swoich dotychczasowych lub potencjalnych klientach oraz kontrahentach. Dzięki temu mogą niejednokrotnie uniknąć zawarcia umowy lub podpisania kontraktu z klientem podwyższonego ryzyka w obrocie gospodarczym, który może nieterminowo wywiązywać się ze swoich zobowiązań.

Każdy ma możliwość sprawdzenia czy znalazł się w InfoMonitorze Biurze Informacji Gospodarczej S.A., a także kto i z jaką informacją umieścił tam wpis na jego temat. Jeśli okaże się, że dane w Ewidencji Dłużników biura są niedokładne, należy zgłosić się do firmy, która taką informację wysłała z żądaniem weryfikacji danych. Każdy podmiot zgłaszający dłużników do InfoMonitora ma obowiązek uaktualnienia informacji na jego temat pod groźbą kary. InfoMonitor nie może bez zlecenia od podmiotu zgłaszającego dane samodzielnie lub na wniosek dłużnika dokonywać tego rodzaju korekty.
PLIK PDF