Raport MasterCard na temat oczekiwań konsumentów, dotyczących kart wspólnych marek

Nasi rodacy w badaniu okazali się być najmniej spośród badanych Europejczyków zorientowani na zaspakajanie własnych potrzeb, bo tylko 44% Polaków zadeklarowało chęć osobistego wykorzystania nagród. Niemal dwukrotnie mniejsza jest liczba mieszkańców Starego Kontynentu chętnych do ofiarowania dodatkowych profitów na rzecz organizacji charytatywnych lub proekologicznych (25%), a tylko co piąty badany deklarował chęć ich przeznaczenia dla rodziny i przyjaciół (20%).

Zlecone przez MasterCard badanie zostało przeprowadzone przez KRC Research wśród 1400 użytkowników kart kredytowych, reprezentujących Wielką Brytanię, Niemcy, Francję, Hiszpanię, Włochy, Rosję i Polskę. Dane gromadzono na przełomie lipca i sierpnia 2006 r., a założeniem akcji było zbadanie stosunku konsumentów do kart wspólnych marek, przy okazji siódmej dorocznej konferencji MasterCard poświeconej Programom Affinity i Co-branding, odbywającej się 7 i 8 września w hiszpańskiej Walencji.

Z danych raportu wyraźnie wynika, że wśród użytkowników kart kredytowych rosną oczekiwania wobec programów powiązanych z kartami. Wyniki badań wskazują, że respondentów przekonują zwłaszcza oferty służące zaspakajaniu własnych potrzeb, takie jak zniżki dotyczące biletów na imprezy (33%), darmowe lub tańsze bilety do kina, teatru lub na koncerty (26%), bezpłatne wizyty w salonach SPA (25%) lub specjalne oferty dotyczące wyposażenia wnętrz lub ogrodów (24%).

Stale dużym zainteresowaniem wśród Europejczyków cieszą się programy kartowe oferujące bonusy finansowe. Dotyczy to zwłaszcza kart związanych z punktami handlowo-usługowymi odwiedzanymi przy okazji codziennych zakupów. 65% europejskich respondentów zadeklarowało chęć otrzymania karty kredytowej oferującej rabat na bieżące zakupy, a z kolei 57% badanych potwierdziło, że byłoby zainteresowane bonusem w formie zwrotu gotówki, obliczanym jako konkretny procent od wydatków, a wypłacanym jednorazowo na koniec roku. Punktami handlowo-usługowymi, w których klienci najchętniej wykorzystują programy premiowe, są przede wszystkim hipermarkety (41%) i stacje benzynowe (31%).

Rezultaty badań wskazują także, że najskuteczniejszą zachętą do posiadania karty kredytowej jest indywidualnie przygotowana oferta nagród. Sześciu na dziesięciu (59%) europejskich respondentów badania potwierdziło zainteresowanie kartą kredytową oferującą elastyczne korzyści, umożliwiającą swobodną decyzję o sposobie wykorzystania gromadzonych punktów promocyjnych, w zależności od własnych potrzeb.

„Nasze badanie pokazuje, że Europejczycy bardzo pragmatycznie traktują dodatkowe korzyści, jakie dają im karty kredytowe. Oczekują możliwości elastycznego wyboru pomiędzy zniżkami przy codziennych zakupach, bezpłatnym tankowaniem, czy specjalnym traktowaniem, obejmującym np. ofertę darmowych biletów na imprezy. Najbardziej pożądana jest karta, która pozwala im wybrać co i kiedy chcą” – komentuje Andrew Slattery, wiceprezes, szef działu produktów wspólnych marek MasterCard Europe.

Co Twoja karta kredytowa mówi o Tobie?

Badanie potwierdza, że co trzeci badany Europejczyk zwraca uwagę na to, czy jego karta kredytowa jest związana z silną i rozpoznawalną marką sieci sprzedaży (32%). Najczęściej tym kryterium przy wyborze karty kierują się Polacy (39%). Jedna trzecia respondentów (34%) za najbardziej atrakcyjne uważa karty kredytowe, które podkreślają prestiż i możliwości finansowe posiadacza. Te cechy z kolei największą popularnością cieszą się wśród Włochów (55%).

Co czwarty badany Europejczyk chciałby, aby jego karta miała atrakcyjny, przyciągający wzrok wygląd (24%). Tu znów największymi zwolennikami specjalnego wzornictwa okazali się być właśnie Polacy (37%). Kolejne 26% badanych Europejczyków chciałoby mieć kartę zaprojektowaną według własnego pomysłu – w tej grupie z kolei przeważają Włosi (34%).

Zaraz po kartach kredytowych oferujących bonusy w hipermarketach i stacjach benzynowych, w rankingu najbardziej pożądanych przez klientów „plastików” uplasowały się te, które oferują bonusy w zakresie turystyki (24%) i mody (23%). Kartami turystycznymi najbardziej zainteresowani są Włosi (33%), na modę stawiają Niemcy (32%). Z kolei po karty wydawane z hipermarketami lub stacjami benzynowymi najchętniej sięgają Francuzi (wskazania odpowiednio na poziomie 53% i 41%).

Badanie potwierdza także różnice w wyborze kart wspólnych marek wynikające z wieku użytkowników. Ludzie w wieku 18-24 lat bardziej niż starsze grupy zainteresowani są kartami powiązanymi z modą, natomiast posiadacze kart w przedziale wiekowym 35-44 lat najchętniej korzystają z kart wydawanych z hipermarketami. Prawdopodobnie ma to związek z potrzebami zakupowymi osób posiadających rodziny.

„Marka jest obecnie ważnym kryterium wyboru dla konsumentów, dlatego nie dziwi fakt, że coraz większym zainteresowaniem cieszą się te karty, które odzwierciedlają zainteresowania i aspiracje ich właścicieli. Użytkownicy najchętniej korzystają z tych kart płatniczych, z którymi czują związek emocjonalny, albo z takich, które są dla nich synonimem prestiżowej marki, czy ulubionego klubu sportowego. Zwłaszcza jeśli taka karta oferuje program lub dostęp do bonusów pomagających utrzymywać lub osiągać określony styl życia” – uzupełnia Hanna Staśkiewicz-Dziełak, dyrektor marketingu Przedstawicielstwa MasterCard Europe w Polsce.

POBIERZ RAPORT