Badanie obejmujące 3 tys. użytkowników debetowych kart płatniczych zostało poprowadzone w styczniu 2006 r. na zlecenie MasterCard Europe przez KRC Research w Polsce, Wielkiej Brytanii, Niemczech, Hiszpanii, Włoszech i Belgii. W Polsce badaniem objęto 500 osób.
„Podczas, gdy oczywistym staje się fakt, że większość badanych Europejczyków pozytywnie przyjmuje płatności debetowe i akceptuje nieodwracalność procesu przejścia od gotówki do płatności elektronicznych, nasz raport pokazuje także, że jeszcze 8 na 10 Europejczyków na co dzień nosi w portfelu równowartość nawet do 50 Euro. Gotówka pozostaje najważniejszym sposobem płatności dla znaczącej grupy badanych mieszkańców Starego Kontynentu”
– komentuje Eric Tomlinson, wiceprezes Debetowego Centrum Doskonałości MasterCard Europe.
„Wyzwaniem dla sektora kart płatniczych są dwie rzeczy: po pierwsze – zwiększanie liczby punktów akceptujących karty płatnicze, a po drugie – troska o podnoszenie komfortu korzystania z debetowych kart płatniczych, nawet przy zakupach niewielkiej wartości, tak aby nie było konieczności noszenia w portfelu gotówki. MasterCard kontynuuje prace nad wdrażaniem innowacyjnych, dostosowanych do stylu życia Europejczyków, produktów debetowych, które zapewnią użytkownikom kart i właścicielom punktów handlowo-usługowych wygodę, a jednocześnie będą dostosowane do potrzeb obu tych grup.” – dodaje Tomlinson.
Nowa generacja
Raport pokazuje, że po karty debetowe chętnie sięgają ludzie młodzi. Podczas, gdy ogólnie co czwarty badany Europejczyk w ciągu ostatnich 12 miesięcy używał swojej karty debetowej częściej niż rok wcześniej, to wskazanie w grupie wiekowej do 35 roku życia wynosi 32%. Młodsi użytkownicy kart płatniczych (w wieku 18-24 lata) najchętniej deklarowali chęć użycia swoich kart debetowych podczas wyjazdów zagranicznych (86%) oraz do przeprowadzania zakupów w Internecie (28%).
Ogólnie rzecz biorąc, młodzi użytkownicy są bardziej otwarci na nowe możliwości wykorzystania kart debetowych – 91% użytkowników kart debetowych w wieku 18-24 lata deklaruje, że używa kart, ponieważ rośnie sieć ich akceptacji, a 40% użytkowników kart debetowych w wieku poniżej 35 lat wierzy, że korzystanie z nich w Internecie jest równie bezpieczne, co używanie do transakcji on-line kart kredytowych.
Prawie 6 na 10 (56%) respondentów w wieku 18-24 lata pozytywnie zareagowało na innowacje w wyglądzie kart, takie jak ich indywidualizowanie. Możliwością przygotowania karty z własnym wzorem najbardziej zainteresowani byli nasi rodacy – aż 68% wszystkich badanych Polaków, bez względu na wiek, chciałoby korzystać z takiej karty, podczas gdy taką usługą zainteresowanie wykazało 45% Hiszpanów, 35% Włochów i tylko 26% Niemców.
W grupie wiekowej do 35 lat 82% respondentów wykazało zainteresowanie kartami typu prepaid jako środkiem płatniczym dla dzieci i młodzieży, wygodnym sposobem na prezent
i regulowanie płatności w podróży, który oprócz zalet, takich jakie ma gotówka, jest od niej bezpieczniejszy. 67% badanych równie pozytywnie wypowiedziało się o bezstykowym rozwiązaniu „tap-and-go”.
„Oczy wydawców kart zwrócone są w obecnej chwili na osoby w wieku do 25 roku życia. Ta grupa wiekowa nie tylko najczęściej używa kart debetowych do płatności w największej liczbie punktów handlowo-usługowych, w tym także tych działających on-line, ale jest też najbardziej otwarta na nowe technologie, związane z Internetem i telefonią komórkową. Jak pokazuje raport, w chwili, gdy stoimy przed ważnym etapem w budowaniu społeczeństwa bezgotówkowego , jednym z motorów branży kart płatniczych będzie apetyt młodej generacji na wykorzystywanie innowacyjnych rozwiązań płatniczych do regulowania płatności za wszystko, co związane z jej stylem życia – od dostępu do plików muzycznych, ściąganych z sieci, aż po hamburgera.” – komentuje Tomlinson.
Karty debetowe bez granic
Badanie MasterCard potwierdza pozytywny stosunek respondentów do możliwości wykorzystywania kart debetowych podczas podróży po Europie. 94% badanych Europejczyków docenia możliwość płatności kartami debetowymi za zakupy oraz możliwość podjęcia gotówki z bankomatu. Dla 80% mieszkańców Starego Kontynent są to najważniejsze zalety, decydujące o wzroście częstotliwości wykorzystywania kart. 41% badanych Europejczyków zadeklarowało w badaniu, że dotychczas używało karty podczas podróży po Europie. Niestety Polacy zamykają tu stawkę, ponieważ tylko co piąty (18%) badany rodak dotychczas używał swojej karty do płatności poza granicami kraju, podczas płatności taką kartą na wyjeździe deklarowało aż 67% Belgów i 56% Niemców. Co jednak istotne, aż 95% Polaków uważa korzystanie z karty debetowej za granicą za wygodne rozwiązanie. Najmłodsi użytkownicy kart (w wieku 18-24 lata) stanowią grupę bardziej zainteresowaną używaniem kart debetowych za granicą.
„Badanie wyraźnie pokazuje, że Europejczycy dojrzeli do używania kart debetowy podczas wyjazdów zagranicznych. To najlepszy moment, by przejść do praktycznego wdrażania Jednolitego Europejskiego Obszaru Płatniczego (SEPA). MasterCard Europe ściśle współpracuje z regulatorami rynku i środowiskiem bankowym, by zapewnić system zgodny
z wymogami SEPA, który w efekcie da 456 milionom Europejczyków spójny system płatności” – komentuje badanie Tomlinson.