Po pierwszym kwartale bieżącego roku w dalszym ciągu obserwujemy niewielką dynamikę wzrostu w obszarze bankowości internetowej wśród klientów indywidualnych. Na koniec marca 2017 r. na rynku było nieco ponad 33,5 mln umów bankowości internetowej – o 1% więcej niż na koniec 2016 r. i o 8,72% więcej niż w analogicznym okresie roku ubiegłego.
Stosunkowo większa dynamika wzrostu w ujęciu kwartalnym wystąpiła wśród klientów aktywnie korzystających z bankowości internetowej. Od stycznia do marca przynajmniej raz w miesiącu na swoim koncie w banku zalogowało się 15,6 mln klientów. To o 1,7% więcej w stosunku do poprzedniego kwartału i o 5% w stsunku do końca marca 2016.
W ujęciu bezwzględnym to kwartalny przyrost na poziomie 284 tys. aktywnych użytkowników bankowości internetowej.
Duża zbieżność w zakresie liczby nowych umów bankowości internetowej po pierwszym kwartale i liczby nowych aktywnych użytkowników wskazuje, że mamy do czynienia z nowymi klientami banków, którzy od razu rozpoczęli korzystanie z usług bankowych za pomocą kanałów zdalnych. Trudno natomiast mówić o wzroście zainteresowania zdalnym dostępem do wśród klientów dotychczasowych. Warto zauważyć, że współczynnik aktywności wynosi obecnie 46,6% i w sotsunku do poprzedniego kwartału wzrósł tylko nieznacznie. W dalszym ciągu mamy zatem do czynienia z bardzo dużym, niewykorzystanym potencjałem bankowości internetowej – ocenia Włodzimierz Kiciński, Wiceprezes ZBP
W segmencie MSP widoczna jest stagnacja. Zarówno liczba przedsiębiorców mająca podpisane umowy bankowości internetowej, jak i liczba aktywnych klientów w tej grupie pozostały na niezmienionym poziomie w odniesieniu do poprzedniego kwartału i wyniosły odpowiednio 2,354 mln i 1,403 mln. W ujęciu rocznym obserwujemy nieznaczny spadek całkowitej liczby umów wśród przedsiębiorców z grupy MSP (-1,47%) i wzrost aktywności na poziomie 3,36%.
Zgodnie z najnowszymi danymi, stopniowy wzrost obserwujemy w obszarze kart płątniczych. Na koniec marca Polacy mieli w portfelach ponad 31,5 mln kart debetowych i 5,96 mln kart kredytowych. W obu przypadkach w stosunku do IV kwartału 2016 odnotowano wzrost liczby, odpowiednio o 2,58% i 1,28%. Większa liczba kart płatniczych nie przełożyła się natomiast bezpośrednio na wzrost obrotów w segmencie kartowym. Zarówno w przypadku kart debetowych jak i kredytowych mieliśmy do czynienia ze spadkiem łącznej wartości i liczby transakcji w ujęciu kwartalnym, co w tym wypadku można tłumaczyć czynnikami sezonowymi i większymi wydatkami, które mają miejsce w okresie świątecznym przypadającym pod koniec roku. Jak pokazują dane w ujęciu rocznym, w dłuższym terminie należy oczekiwać zwiększenia liczby i wartości w segmencie kartowym.
Zmianom tym będzie sprzyjało sukcesywne zwiększanie liczby urządzeń akceptujących płatności kartowe. W I kwartale 2017 w dalszym ciągu obserwujemy długoterminowy trend wzrostu liczby terminali POS, w których możliwe jest dokonywanie tego typu płatności. O ile w ujęciu kwartalnym wynosił on 5%, w stosunku rocznym ich liczba zwiększyła się niemal o jedną piątą. Proces ten będzie wspierany przez działąnia Fundacji Polska Bezgotówkowa.