Raport o bankowości elektronicznej

Dobre wiadomości dla banków to między innymi to, że wśród klientów bankowości elektronicznej wzrasta częstotliwość korzystania z tych usług. Zgodnie z badaniami Ipsos Insight klienci częściej sprawdzają stan swoich kont oraz inne informacje na ich temat drogą internetową.

Średnia miesięczna liczba transakcji przez internet wykonana przez dorosłych Amerykanów * w roku 2004 i 2005

*informacje bazujące na odpowiedziach tych ankietowanych, którzy często lub czasami używają Internetu dla obsługi konta bankowego

Źródło: Ipsos Insight, Wrzesień 2005

Z drugiej jednak strony niepokoją kwestie związane z bezpieczeństwem. Obawy przed utratą haseł oraz oszustwami takimi, jak phishing, mają bardzo negatywny wpływ na rozwój bankowości elektronicznej. Po latach gwałtownego wzrostu, liczba Amerykanów prowadzących osobiste konta bankowe drogą elektroniczną pozostała na niemal niezmienionym, 39-procentowym poziomie w 12-miesięcznym okresie kończącym się na sierpniu 2005.

Banki zawodzą w przekonywaniu nowych klientów, że bankowość elektroniczna jest bezpieczna, a co gorsze wielu obecnych klientów zaczyna się obawiać o swoje operacje prowadzone w tym kanale komunikacji. Raport wskazuje na następujące fakty:

• 83% ankietowanych, którzy korzystają ze swojego konta poprzez internet nie jest pewna zabezpieczeń oferowanych im przez banki
• 73% uważa kradzież osobistych informacji za element odstraszający ich od korzystania z bankowości elektronicznej
• 72% ankietowanych stwierdziło, że problem udostępniania przez banki ich danych osobowych innym instytucjom jest dla nich bardzo istotny.

Czynniki, które poprawiają jakość i pewność bankowości elektronicznej, według dorosłych Amerykanów w 2005 roku.

Źródło: Ipsos Insight, Wrzesień 2005

Przedstawiciel firmy Ipsos Insight twierdzi, że najlepszą możliwością banków jest pogłębianie więzi z tymi klientami, którzy już korzystają z usług bankowości elektronicznej. Są oni świadomi wygody bankowości internetowej.

Wciąż jednak obawy konsumentów muszą być przezwyciężane, mimo że zapewnienie zarówno wygody, jak i kontroli może nie być dla banków łatwe do osiągnięcia.
Pośród ludzi w wieku 18-34 lat istnieje spora grupa osób uważająca, że banki kontrolują działania ich klientów w podobny sposób jak w programie Big Brother, podczas gdy starsi klienci uważają, że banki akurat w tej kwestii nie robią wystarczająco dużo. Przy zaledwie 39% Amerykanów korzystających z bankowości elektronicznej, istnieje ogromny potencjał, który banki mogą wykorzystać podwyższając przede wszystkim stopień bezpieczeństwa.

Artykuł powstał na podstawie eMarketer.