Raport PRNews.pl: Liczba klientów bankowości internetowej – III kwartał 2013

leungchopan, YAY Foto

Na koniec trzeciego kwartału 2013 roku 21,5 mln klientów banku miało podpisaną umowę o korzystanie z bankowości internetowej. Dane zebrane przez PRNews.pl pokazują, które banki obsługują najwięcej internetowych klientów.

 

Z danych ZBP wynika, że na koniec września ubiegłego roku dostęp do usług bankowości internetowej miało dokładnie 21 528 782 osoby. Spośród tej liczby aktywnie z bankowości online korzystało 11 903 990 klientów. W trzecim kwartale 2013 roku po raz pierwszy od 2009 roku nieznacznie (0,5 proc.) spadła liczba aktywnych klientów indywidualnych bankowości internetowej. W ujęciu rocznym zanotowano jednak wzrost o prawie 1 milion osób (8,5 proc.).

Związek Banków Polskich podaje dane zbiorczo dla całego sektora. My poprosiliśmy o informacje poszczególne instytucje. Dane nie pokrywają się do końca z informacjami podanymi przez ZBP. Może to wynikać z nieco innej metodologii lub z faktu, że banki zawyżają nieco statystyki udostępniane mediom. Niektóre instytucje wliczają też do detalu liczbę klientów bankowości dla biznesu. Zebrane dane dają jednak ogólny obraz liderów bankowości internetowej w Polsce. Odpowiedzi nie udzieliło nam kilka mniejszych banków, m.in. Toyota Bank, Volkswagen czy Meritum Bank.

Liczba klientów indywidualnych mających podpisaną umowę umożliwiającą korzystanie z bankowości internetowej (nie tylko ROR)
Bank IV kw. 2012 I kw. 2013 II kw. 2013 III kw. 2013
PKO BP 5 045 684 5 340 387 5 482 765 5 885 859
mBank* 3 098 100 3 149 100 3 180 000 3 223 010
ING Bank Śląski 2 400 259 2 443 494 2 497 665 2 568 990
BZ WBK** 2 004 959 2 401 000 2 488 000 2 553 000
Bank Pekao SA 2 205 000 2 258 567 2 334 681 2 399 517
Bank Millennium 1 363 785 1 301 941 1 389 248 1 409 524
Getin Noble Bank bd 1 030 000 1 145 000 1 146 500
Alior Bank 1 022 000 bd 1 079 913 1 129 167
Citi Handlowy 838 000 834 304 829 277 824 347
Credit Agricole 597 823 620 443 633 082 642 219
Raiffeisen Polska 545 158 553 000 562 900 564 750
BGŻ 350 228 368 837 389 400 399 880
Nordea Bank Polska 315 441 319 225 323 903 331 647
Deutsche Bank PBC 258 000 268 300 275 000 280 000
Alior Sync 131 600 bd 192 513 221 401
BNP Paribas Bank 151 026 156 552 162 759 169 976
Bank Pocztowy 140 392 151 251 162 000 174 813
RAZEM: 20 467 455 21 196 401 23 128 106 23 924 600

* Z czego 527 500 w IV kw. 2012 to klienci MultiBanku.

Z czego 534 300 w I kw. 2013 to klienci MultiBanku

** Z czego 487368 w IV kw. 2012 to klienci Kredyt Banku.

Źródło: PRNews.pl, banki.

Poprosiliśmy też banki o podanie informacji na temat liczby klientów, którzy przynajmniej raz w miesiącu logują się do swojego konta. Nie wszystkie instytucje udzieliły nam odpowiedzi na to pytanie. Wynika to z faktu, że jest to wrażliwa informacja. W niektórych bankach, gdzie internet jest głównym kanałem obsługi konta osobistego, zdradzałaby skalę aktywności klientów.

Liczba klientów indywidualnych, którzy przynajmniej raz w miesiącu logują się do ROR-u za pomocą bankowości internetowej.
Bank IV kw. 2012 I kw. 2013 II kw. 2013 III kw. 2013
PKO BP 2 821 010 2 961 074 2982355 2 759 862
BZ WBK* 1 562 308 1 440 000 1458000 1 493 000
ING Bank Śląski 1 073 000 1 108 000 1122000 1 147 000
Bank Pekao SA 935 000 976 008 1000320 1 007 575
Raiffeisen Polbank 336 395 301 700 196150 208 395
BGŻ 228 742 246 441 253276 257 057
Citi Handlowy 170 621 183 138 182000 180 484
Deutsche Bank PBC 152 000 166 000 178000 180 000
Bank Pocztowy 80 730 87 218 90257 92 000
BNP Paribas Bank 68 729 73 324 76339 79 483
Razem: 7 428 535 7 542 903 7538697 7 404 856

* Z czego 272 646 w IV kw. to klienci Kredyt Banku

Źródło: PRNews.pl, banki.

Dane zbierane z banków nie pozostawiają wątpliwości: bankowość internetowa jest ważnym, drugim po placówkach najważniejszym kanałem dostępu do konta. Z kwartału na kwartał rośnie też liczba klientów, którzy podpisali umowę o korzystanie z tej usługi. Można oczekiwać, że w przyszłości ta wartość będzie pozostawać w trendzie wzrostowym. Także z tego względu, że na rynek wchodzą nowe pokolenia klientów, którym obsługa konta w placówkach jest niepotrzebna.

Można też oczekiwać, że wraz ze wzrostem liczby klientów bankowości internetowej zacznie spadać zatrudnienie w sektorze bankowym. Dobrym przykładem nowej filozofii w bankowości jest Citi Handlowy, który zdecydował się ograniczyć sieć placówek na rzecz nowoczesnych oddziałów typu Smart. To kwesta czasu, kiedy kolejne banki podejmą podobne kroki.

Napisz do autora: w.boczon@bankier.pl