Na koniec trzeciego kwartału 2013 roku 21,5 mln klientów banku miało podpisaną umowę o korzystanie z bankowości internetowej. Dane zebrane przez PRNews.pl pokazują, które banki obsługują najwięcej internetowych klientów.
Z danych ZBP wynika, że na koniec września ubiegłego roku dostęp do usług bankowości internetowej miało dokładnie 21 528 782 osoby. Spośród tej liczby aktywnie z bankowości online korzystało 11 903 990 klientów. W trzecim kwartale 2013 roku po raz pierwszy od 2009 roku nieznacznie (0,5 proc.) spadła liczba aktywnych klientów indywidualnych bankowości internetowej. W ujęciu rocznym zanotowano jednak wzrost o prawie 1 milion osób (8,5 proc.).
Związek Banków Polskich podaje dane zbiorczo dla całego sektora. My poprosiliśmy o informacje poszczególne instytucje. Dane nie pokrywają się do końca z informacjami podanymi przez ZBP. Może to wynikać z nieco innej metodologii lub z faktu, że banki zawyżają nieco statystyki udostępniane mediom. Niektóre instytucje wliczają też do detalu liczbę klientów bankowości dla biznesu. Zebrane dane dają jednak ogólny obraz liderów bankowości internetowej w Polsce. Odpowiedzi nie udzieliło nam kilka mniejszych banków, m.in. Toyota Bank, Volkswagen czy Meritum Bank.
Liczba klientów indywidualnych mających podpisaną umowę umożliwiającą korzystanie z bankowości internetowej (nie tylko ROR) | ||||
Bank | IV kw. 2012 | I kw. 2013 | II kw. 2013 | III kw. 2013 |
PKO BP | 5 045 684 | 5 340 387 | 5 482 765 | 5 885 859 |
mBank* | 3 098 100 | 3 149 100 | 3 180 000 | 3 223 010 |
ING Bank Śląski | 2 400 259 | 2 443 494 | 2 497 665 | 2 568 990 |
BZ WBK** | 2 004 959 | 2 401 000 | 2 488 000 | 2 553 000 |
Bank Pekao SA | 2 205 000 | 2 258 567 | 2 334 681 | 2 399 517 |
Bank Millennium | 1 363 785 | 1 301 941 | 1 389 248 | 1 409 524 |
Getin Noble Bank | bd | 1 030 000 | 1 145 000 | 1 146 500 |
Alior Bank | 1 022 000 | bd | 1 079 913 | 1 129 167 |
Citi Handlowy | 838 000 | 834 304 | 829 277 | 824 347 |
Credit Agricole | 597 823 | 620 443 | 633 082 | 642 219 |
Raiffeisen Polska | 545 158 | 553 000 | 562 900 | 564 750 |
BGŻ | 350 228 | 368 837 | 389 400 | 399 880 |
Nordea Bank Polska | 315 441 | 319 225 | 323 903 | 331 647 |
Deutsche Bank PBC | 258 000 | 268 300 | 275 000 | 280 000 |
Alior Sync | 131 600 | bd | 192 513 | 221 401 |
BNP Paribas Bank | 151 026 | 156 552 | 162 759 | 169 976 |
Bank Pocztowy | 140 392 | 151 251 | 162 000 | 174 813 |
RAZEM: | 20 467 455 | 21 196 401 | 23 128 106 | 23 924 600 |
* Z czego 527 500 w IV kw. 2012 to klienci MultiBanku.
Z czego 534 300 w I kw. 2013 to klienci MultiBanku
** Z czego 487368 w IV kw. 2012 to klienci Kredyt Banku.
Źródło: PRNews.pl, banki.
Poprosiliśmy też banki o podanie informacji na temat liczby klientów, którzy przynajmniej raz w miesiącu logują się do swojego konta. Nie wszystkie instytucje udzieliły nam odpowiedzi na to pytanie. Wynika to z faktu, że jest to wrażliwa informacja. W niektórych bankach, gdzie internet jest głównym kanałem obsługi konta osobistego, zdradzałaby skalę aktywności klientów.
Liczba klientów indywidualnych, którzy przynajmniej raz w miesiącu logują się do ROR-u za pomocą bankowości internetowej. | ||||
Bank | IV kw. 2012 | I kw. 2013 | II kw. 2013 | III kw. 2013 |
PKO BP | 2 821 010 | 2 961 074 | 2982355 | 2 759 862 |
BZ WBK* | 1 562 308 | 1 440 000 | 1458000 | 1 493 000 |
ING Bank Śląski | 1 073 000 | 1 108 000 | 1122000 | 1 147 000 |
Bank Pekao SA | 935 000 | 976 008 | 1000320 | 1 007 575 |
Raiffeisen Polbank | 336 395 | 301 700 | 196150 | 208 395 |
BGŻ | 228 742 | 246 441 | 253276 | 257 057 |
Citi Handlowy | 170 621 | 183 138 | 182000 | 180 484 |
Deutsche Bank PBC | 152 000 | 166 000 | 178000 | 180 000 |
Bank Pocztowy | 80 730 | 87 218 | 90257 | 92 000 |
BNP Paribas Bank | 68 729 | 73 324 | 76339 | 79 483 |
Razem: | 7 428 535 | 7 542 903 | 7538697 | 7 404 856 |
* Z czego 272 646 w IV kw. to klienci Kredyt Banku
Źródło: PRNews.pl, banki.
Dane zbierane z banków nie pozostawiają wątpliwości: bankowość internetowa jest ważnym, drugim po placówkach najważniejszym kanałem dostępu do konta. Z kwartału na kwartał rośnie też liczba klientów, którzy podpisali umowę o korzystanie z tej usługi. Można oczekiwać, że w przyszłości ta wartość będzie pozostawać w trendzie wzrostowym. Także z tego względu, że na rynek wchodzą nowe pokolenia klientów, którym obsługa konta w placówkach jest niepotrzebna.
Można też oczekiwać, że wraz ze wzrostem liczby klientów bankowości internetowej zacznie spadać zatrudnienie w sektorze bankowym. Dobrym przykładem nowej filozofii w bankowości jest Citi Handlowy, który zdecydował się ograniczyć sieć placówek na rzecz nowoczesnych oddziałów typu Smart. To kwesta czasu, kiedy kolejne banki podejmą podobne kroki.
Napisz do autora: w.boczon@bankier.pl