Jak co kwartał poprosiliśmy banki o podanie informacji o klientach korzystających z bankowości internetowej. Pierwsze pytanie w ankiecie dotyczyło liczby klientów indywidualnych posiadających podpisane umowy umożliwiające korzystanie z elektronicznych kanałów dostępu. To nie tylko klienci posiadający ROR, ale także osoby, które zakładali internetowe lokaty, czy mają internetowy dostęp do karty kredytowej.

Drugie pytanie dotyczyło liczby aktywnych użytkowników bankowości internetowej. Za aktywnego użytkownika uznajemy osobę, która minimum raz w miesiącu loguje się do e-bankowości.
PKO BP i Inteligo | 7 656 431 | 3 277 989 |
mBank | 3 763 929 | 1 872 914 |
ING Bank Śląski | 2 904 893 | 1 830 000 |
Bank Pekao SA | 2 856 470 | 1 523 040 |
BZ WBK | 2 773 356 | 1 632 066 |
Alior Bank | 2 551 360 | 675 981 |
Bank Millennium | 1 593 510 | bd |
Getin Noble Bank | 1 470 000 | 719 191 |
BGŻ BNP Paribas | 726 614 | 388 926 |
Credit Agricole | 683 439 | bd |
Raiffeisen Polbank | 609 425 | 232 970 |
T-Mobile UB | 514 836 | bd |
Citi Handlowy | 416 258 | 330 226 |
Bank Pocztowy | 368 843 | 135 556 |
Eurobank | 346 000 | 169 000 |
Deutsche Bank | 297 652 | 192 686 |
BOŚ | 124 000 | bd |
RAZEM: | 29 657 016 | 12 980 545 |
Jeśli zsumujemy liczbę klientów mających umowy internetowe, to wyjdzie łącznie aż 30 mln osób. Oczywiście liczby tej nie możemy zestawiać w prosty sposób – na przykład 1:1 – z liczbą ludności Polski. Tak wysoka liczba wynika z faktu, że klienci korzystają równocześnie z ofert kilku lub nawet kilkunastu banków. Nie muszą korzystać na bieżąco – wystarczy, że kiedyś podpisali umowę i nadal pozostaje aktywna.
Liczba klientów internetowych po III kw. 2015
Druga rubryka tabeli pokazuje natomiast liczbę klientów, którzy aktywnie korzystają z bankowości internetowej. Trzynaście banków, które udzieliło nam odpowiedzi na to pytanie ma łącznie 13 mln aktywnych użytkowników bankowości internetowej. W zestawieniu tradycyjnie brakuje kilku mniejszych graczy, którzy nie chcą dzielić się z mediami informacjami o klientach. To m.in. Bank SMART, Volkswagen Bank direct czy Toyota Bank.
Z raportu NetB@nk opublikowanego przez Związek Banków Polskich wynika, że na koniec II kwartału (nowszych danych jeszcze nie ma) liczba klientów mających podpisaną umowę o korzystanie z bankowości internetowej wynosiła 27 mln osób, co stanowi wzrost o 16,77 proc. rok do roku. Natomiast liczba aktywnych klientów indywidualnych wynosiła 13,5 mln – o 10 proc. więcej niż w połowie 2014 roku.