Raport PRNews.pl: Rynek bankowości internetowej – III kw. 2015

Wojciech Boczoń
opublikowano: 2015-12-15 11:08

Blisko 3,3 mln klientów korzysta aktywnie z bankowości internetowej w PKO Banku Polskim. Drugi pod względem liczby aktywnych użytkowników e-bankingu jest mBank, ale po piętach depcze mu ING Bank Śląski.

Jak co kwartał poprosiliśmy banki o podanie informacji o klientach korzystających z bankowości internetowej. Pierwsze pytanie w ankiecie dotyczyło liczby klientów indywidualnych posiadających podpisane umowy umożliwiające korzystanie z elektronicznych kanałów dostępu. To nie tylko klienci posiadający ROR, ale także osoby, które zakładali internetowe lokaty, czy mają internetowy dostęp do karty kredytowej.

Drugie pytanie dotyczyło liczby aktywnych użytkowników bankowości internetowej. Za aktywnego użytkownika uznajemy osobę, która minimum raz w miesiącu loguje się do e-bankowości.

PKO BP i Inteligo7 656 4313 277 989
mBank3 763 9291 872 914
ING Bank Śląski2 904 8931 830 000
Bank Pekao SA2 856 4701 523 040
BZ WBK2 773 3561 632 066
Alior Bank2 551 360675 981
Bank Millennium1 593 510bd
Getin Noble Bank1 470 000719 191
BGŻ BNP Paribas726 614388 926
Credit Agricole683 439bd
Raiffeisen Polbank609 425232 970
T-Mobile UB514 836bd
Citi Handlowy416 258330 226
Bank Pocztowy368 843135 556
Eurobank346 000169 000
Deutsche Bank297 652192 686
BOŚ124 000bd
RAZEM:29 657 01612 980 545

Jeśli zsumujemy liczbę klientów mających umowy internetowe, to wyjdzie łącznie aż 30 mln osób. Oczywiście liczby tej nie możemy zestawiać w prosty sposób – na przykład 1:1 – z liczbą ludności Polski. Tak wysoka liczba wynika z faktu, że klienci korzystają równocześnie z ofert kilku lub nawet kilkunastu banków. Nie muszą korzystać na bieżąco – wystarczy, że kiedyś podpisali umowę i nadal pozostaje aktywna.

Liczba klientów internetowych po III kw. 2015

Druga rubryka tabeli pokazuje natomiast liczbę klientów, którzy aktywnie korzystają z bankowości internetowej. Trzynaście banków, które udzieliło nam odpowiedzi na to pytanie ma łącznie 13 mln aktywnych użytkowników bankowości internetowej. W zestawieniu tradycyjnie brakuje kilku mniejszych graczy, którzy nie chcą dzielić się z mediami informacjami o klientach. To m.in. Bank SMART, Volkswagen Bank direct czy Toyota Bank.

Z raportu NetB@nk opublikowanego przez Związek Banków Polskich wynika, że na koniec II kwartału (nowszych danych jeszcze nie ma) liczba klientów mających podpisaną umowę o korzystanie z bankowości internetowej wynosiła 27 mln osób, co stanowi wzrost o 16,77 proc. rok do roku. Natomiast liczba aktywnych klientów indywidualnych wynosiła 13,5 mln – o 10 proc. więcej niż w połowie 2014 roku.