W zestawieniu znajduje się 14 banków o profilu uniwersalnym. Jeden z nich – Pekao – nie przesłał nam danych po III kw. 2017 roku. W jego przypadku przyjęliśmy dane z końca czerwca 2017 r. Łącznie ankietowane banki mają 9 mln klientów bankowości mobilnej, czyli o 2 mln więcej niż rok wcześniej. Najwięcej mobilnych klientów przybyło w ciągu roku PKO Bankowi Polskiemu, na drugim miejscu znalazł się ING Bank Śląski, a na trzecim Pekao.

Być może Pekao nie podał nam aktualnych danych z tego względu, że musi ponownie przeliczyć swoją bazę i zweryfikować podawane wcześniej informacje. W tym banku doszło bowiem do dziwnej sytuacji – liczba aktywnych użytkowników bankowości internetowej zrównała się z użytkownikami bankowości mobilnej (obie dane to około 1,7 mln). Jest to raczej niemożliwe.
Użytkownicy bankowości mobilnej to w tym przypadku osoby, które logują się na swoje konto z urządzeń przenośnych. Jest to szeroka definicja, bo obejmuje nie tylko klientów korzystających z aplikacji mobilnych i serwisów RWD (lite), ale także osoby, które wchodzą do zwykłego serwisu (np. dużego iPKO czy standardowego systemu transakcyjnego mBanku) z poziomu tabletu. Użytkowników aplikacji mobilnych jest nieco mniej – powyżej 5 mln.
Wyjaśnienia wymaga duży spadek liczby mobilnych klientów w BGŻ BNP Paribas. Wynika on z faktu, w ubiegłym roku bank udostępniał klientom ex-BGŻ serwis lite, a klientom ex-BNP Paribas aplikację mobilną. Obecnie, po fuzji operacyjnej klienci korzystają tylko z aplikacji. |