84% badanych internautów nie ma nic przeciwko występowaniu znanych osób ze świata show biznesu w reklamie. To czy finalnie reklama się spodoba zależy od właściwego doboru celebryty do marki.
A jaki jest ich wizerunek? Nowoczesna Anja Rubik, lubiani: Justyna Kowalska i Adam Małysz, wiarygodny Jerzy Stuhr, seksowna Anna Przybylska i kontrowersyjna Doda – takie są opinie o celebrytach – wynika z najnowszego badania przeprowadzonego wśród polskich internautów przez dom mediowy ZenithOptimedia Group na ogólnopolskim panelu badawczym należącym do GG Network SA. Reklamy kochają znane twarze – prawie wszyscy z badanych celebrytów mieli już krótszy lub dłuższy epizod z jakąś marką.
Aby sprawdzić wzajemne powiązanie świata celebrytów ze światem marketingu ZenithOptimedia wraz z GG Network przeprowadziły w styczniu kolejną już edycję badania celebrytów. Badanie zostało przeprowadzone na reprezentatywnej próbie 900 internautów w wieku 15+. Respondenci oceniali 60 polskich wybranych celebrytów – osoby zajmujące się różnymi profesjami: aktorów, dziennikarzy, piosenkarzy, sportowców, showmanów.
Polscy internauci deklarują, że celebryci występują w reklamach dla pieniędzy i raczej sceptycznie podchodzą do tego, że pozytywny wizerunek celebryty wpłynie na jakość marki czy wzrost jej renomy. To są jednak tylko deklaracje a reklama od lat wykorzystuje wizerunek znanych osób. W jakim celu? Aby ugruntować lub poprawić wizerunek, zwiększyć świadomość marki, zwiększyć sprzedaż i wreszcie, żeby być zapamiętanym. Bo właśnie znane twarze pomagają zapamiętać reklamę, nawet długo po tym jak przestanie być emitowana.
Jak postrzegamy celebrytów?
Dobre dopasowanie celebryty do marki jest gwarantem sukcesu. A jaki wizerunek mają polscy celebryci?
Dzisiaj….
Najliczniejszą grupą wśród badanych celebrytów stanowią celebryci najbardziej znani, będący obecnie „na topie”. Są to osoby raczej młode i często wskazywane jako lubiane, pewne siebie, towarzyskie, nowoczesne i seksowne. Ta grupa jest najbardziej zróżnicowana. Znajdują się tu zarówno Dorota Wellman i Justyna Kowalczyk (jako osoby najbardziej lubiane) jak i osoby postrzegane jako dość kontrowersyjne – Doda i Anna Mucha, a także celebryci tacy jak Anna Przybylska, Małgorzata Socha, Natasza Urbańska, Kuba Wojewódzki i Szymon Majewski.
Passe…
Druga grupa, to celebryci którzy mieli swoje 5 minut w przeszłości a teraz nie budzą już takiego zainteresowania. Celebryci z tej grupy są najmniej lubiani i relatywnie częściej postrzegani jako nudni. W tym segmencie znalazły się m.in. Edyta Górniak i Agnieszka Dygant.
Klasyczni…..
Najbardziej stabilną grupę stanowią celebryci, których możemy porównać do marek klasycznych z niezagrożoną, ugruntowaną pozycją. Są to osoby dojrzałe, wiarygodne, zdecydowane i pewne siebie. Za takich uważamy m.in. aktorów: Janusza Gajosa, Jerzego Stuhra, Krystynę Jandę, Marka Kondrata, jak i dziennikarza Wojciecha Manna oraz znanych sportowców Adama Małysza, Roberta Kubicę.
Badanie pokazuje, w jaki sposób Polacy postrzegają gwizdy i jakie cechy przypisują najbardziej podziwianym spośród nich. I tak najbardziej lubiani to Justyna Kowalczyk i Adam Małysz, najbardziej denerwujący… Edyta Górniak i Doda, najseksowniejsze… Anna Przybylska, Natasza Urbańska, Małgorzata Socha, Doda, Alicja Bachleda-Curuś, Marta Żmuda Trzebiatowska oraz Anna Mucha, najnowocześniejsze… Anja Rubik, Ewa Farna i Kinga Rusin, najbardziej wiarygodni… Jerzy Stuhr, Danuta Stenka, Marek Kondrat i Dorota Wellman.
Źródło: ZenithOptimedia Polska