Reklamy wszystkich produktów rynku finansowego trafią na biurko ministra

„Wiceminister Arkadiusz Huzarek widzi dwa możliwe scenariusze: albo środowisko dojdzie do porozumienia i zadeklaruje uczciwe praktyki w ramach istniejącego prawa, albo będą zmiany legislacyjne. I to prawdopodobnie nie tylko, jak chciała dotychczas KNF, w ustawie o funduszach inwestycyjnych, ale też w prawie bankowym i ustawie o działalności ubezpieczeniowej.” – pisze „Parkiet”.

„Ministerstwo przyznaje, że zmiany w prawie są trudne do wprowadzenia i lepiej byłoby, gdyby nie okazały się konieczne. – Tak naprawdę zawsze można znaleźć metodę, by taki przepis obejść. A nie o to przecież chodzi – przyznaje A. Huzarek. Jeśli jednak resort finansów uzna, że nie ma porozumienia w środowisku i nie można obejść się bez nowelizaji ustaw, wówczas prawdopodobnie opowie się za jednolitymi standardami dla wszystkich uczestników rynku.” – czytamy w „Parkiecie”.

W czerwcu KNF zakazała ukazywania się reklam kilku najbardziej agresywnych funduszy. Komisja uznała, że reklamy mogą wprowadzać klientów w błąd i nakazała towarzystwom BZ WBK AIB, Millennium i Union Investment opublikować stosowne sprostowanie. Zakaz dotyczył reklam funduszy: Arka BZ WBK Zrównoważony FIO, Millennium FIO Akcji i UniKorona Zrównoważonego FIO. Na początku lipca weszły w życie opracowane przez Komisję zasady reklamowania funduszy inwestycyjnych. Miały one skłonić TFI do rzetelnego informowania o osiąganych zyskach i możliwym ryzyku. Jak się jednak okazało znaczna część TFI nie zastosowała zarekomendowanej przez KNF formy reklam.