Listopadowa sprzedaż Obligacji Skarbu Państwa osiągnęła wartość ponad 1.146,4 mld złotych, czyli o ponad 960 mln zł wyższą w zestawieniu z październikiem br. To najwyższy wynik od grudnia 2003 roku.
Największy udział w sprzedaży (76%) miała Listopadowa 13-tka – jednorazowa propozycja Ministerstwa Finansów. Analiza sprzedaży pokazuje również, że w listopadzie inwestorzy kupili o ponad 90,3 mln zł więcej obligacji dwu-, trzy- i czteroletnich niż w październiku.
Struktura sprzedaży obligacji skarbowych w listopadzie 2013 r. (w procentach).
Listopadowa 13-tka hitem wśród inwestorów
Krótkookresowa Obligacja Skarbowa (KOS), czyli Listopadowa 13-tka emitowana wyłącznie od 1 do 30 listopada bieżącego roku, stanowiła 76% sprzedaży wszystkich detalicznych papierów dłużnych w ubiegłym miesiącu. Inwestorzy nabyli obligacje KOS o wartości 874,3 mln zł. Wynik ten pozwolił osiągnąć sprzedaż wszystkich rodzajów obligacji na poziomie zbliżonym do grudnia 2003 roku oraz wyższym niż w październiku 2008 roku, czyli miesiącach rekordowego zainteresowania obligacjami skarbowymi.
Jednorazowe wprowadzenie do oferty detalicznych papierów dłużnych Listopadowej 13-tki, okazało się bardzo dobrą decyzją. Wyniki sprzedaży Listopadowej 13-tki wsparte efektywną kampanią informacyjno-marketingową pokazały dużą głębokość rynku na nowy typ obligacji. Oznacza to, że istnieje dodatkowy potencjał obligacji oszczędnościowych jako instrumentu zarządzania długiem. Nabywcy docenili propozycję, która spełniła większość ich oczekiwań – bezpieczeństwo, krótki okres zapadalności, atrakcyjny zysk z inwestycji i brak opłat przy przedterminowym wykupie. Ministerstwo Finansów zrealizowało wszystkie cele związane z nową obligacją, a sukces jednorazowej oferty Listopadowej 13-tki zwrócił również uwagę nabywców na pozostałe Obligacje Skarbu Państwa, szczególnie dwu- i trzyletnie – mówi Bogdan Klimaszewski, Zastępca Dyrektora Departamentu Długu Publicznego w Ministerstwie Finansów.
Znaczny wzrost sprzedaży obligacji trzyletnich
Sprzedaż obligacji trzyletnich w listopadzie zwiększyła się o ponad 135% w porównaniu do października bieżącego roku. Tak zwane trzylatki znalazły nabywców na kwotę 58,5 mln zł. Podobnie, jak w poprzednim miesiącu obligacje trzyletnie były również częściej nabywane przez kobiety, niż przez mężczyzn. Panie stanowiły niemal 62% kupujących ten rodzaj papieru dłużnego.
W listopadzie obligacje trzyletnie były najczęściej kupowane w placówkach PKO Banku Polskiego i oddziałach DM PKO Banku Polskiego. Podobnie, jak w październiku dużym zainteresowaniem cieszyła się również sprzedaż trzylatek przez Internet. Za pomocą stronywww.zakup.obligacjeskarbowe.plkupiono ich aż 41% – mówi Małgorzata Jabłońska, Menedżer Zespołu Rynku Pierwotnego w Domu Maklerskim PKO Banku Polskiego. Wart odnotowania jest fakt, że w listopadzie ponad jedna trzecia transakcji zakupu obligacji dziesięcioletnich również była dokonana przez Internet – dodaje Małgorzata Jabłońska.
Wzrost zainteresowania inwestorów indywidualnych obligacjami dwuletnimi
W listopadowej emisji na rynku pierwotnym sprzedane zostały obligacje dwuletnie o wartości nominalnej 163,5 mln zł. Stanowi to wzrost wartości sprzedaży w porównaniu z emisją październikową o 49%.
Polacy cenią inwestycje pewne oraz gwarantujące określony, zadowalający poziom zysku. Nie dziwi więc fakt, że już od 7 miesięcy udział obligacji dwuletnich w sprzedaży papierów dłużnych ze standardowej oferty jest co miesiąc najwyższy. Dwulatki dają pewny i atrakcyjny zysk, który znamy już na początku inwestycji- mówi Bogdan Klimaszewski z Ministerstwa Finansów.W listopadzie podwyższono ponadto oprocentowanie obligacji dwuletnich, co z pewnością zachęciło inwestorów do większych „zakupów”.- dodaje Bogdan Klimaszewski.
W zestawieniu z październikiem zmieniła się liczba dwulatek, nabywanych przez przedstawicieli poszczególnych płci. W listopadzie około 53% całości sprzedaży obligacji dwuletnich wygenerowali mężczyźni.
Mężczyźni chętniej niż kobiety nabywają obligacje czteroletnie
Obligacje czteroletnie, z rocznym okresem wypłaty odsetek, to produkt oszczędnościowy, w którym podobnie jak w przypadku dwulatek, chętniej inwestowali mężczyźni. Wśród nich w ostatnim miesiącu sprzedaż opisywanego papieru dłużnego osiągnęła poziom 61%. Całkowita wartość zakupu obligacji czteroletnich wyniosła 35,6 mln zł.
Wartość sprzedaży obligacji skarbowych w listopadzie 2013 r. w podziale na płeć (w zł).
Analiza sprzedaży poszczególnych rodzajów obligacji pokazała, że w ubiegłym miesiącu największą popularnością wśród inwestorów indywidualnych cieszyły się obligacje: Krótkoterminowa Obligacja Skarbowa (76% udziału w miesięcznej sprzedaży) oraz dwuletnia obligacja skarbowa o stałej stopie procentowej (14%). Ogromna popularność KOS to zasługa krótkiego, bo 13-miesięcznego okresu inwestycyjnego oraz zwolnienia nabywców z konieczności ponoszenia jakichkolwiek opłat w razie przedterminowego jej wykupu. Obligacje dwuletnie oparte są natomiast na stałym atrakcyjnym oprocentowaniu, które w listopadzie podniesione zostało jednorazowo do poziomu 3,2% (z 3%) w skali roku.
Listopad był także miesiącem, w którym inwestorzy doceniali systematyczność otrzymywania odsetek z zainwestowanych pieniędzy – Skarb Państwa odnotował 135% wzrost sprzedaży obligacji trzyletnich w zestawieniu z październikiem. Obligacje czteroletnie także cieszyły się zwiększonym zainteresowaniem, choć nie tak dużym co papiery o krótszym terminie zapadalności. Wielkość sprzedaży obligacji czteroletnich w listopadzie była o ok. 10% wyższa od sprzedaży październikowej.
Spadek wartości sprzedaży zanotowano jedynie w przypadku obligacji dziesięcioletnich, która w listopadzie była o 21% niższa od sprzedaży październikowej.
Pozostałe dane dotyczące sprzedaży w liczbach
| Obligacje | Najbardziej popularne pakiety | Najwięcej kupiono w województwach (w szt.) |
Najpopularniejszy kanał sprzedaży |
| DOS1115 | Bardzo duży (pow. 1000 szt.) – 609.469 sztuk | Mazowieckie – 495.194 Śląskie – 167.712 |
PSO – 1.462.309 Internet – 127.896 |
| TOZ1116 | Bardzo duży (pow. 1000 szt.) – 426.679 sztuk | Mazowieckie – 205.972 Śląskie – 26.671 |
PSO – 337.848 Internet – 240.291 |
| COI1117 | Bardzo duży (pow. 1000 szt.) – 150.017 sztuk | Mazowieckie – 74.643 Śląskie – 39.109 |
PSO – 261.715 Internet – 63.845 |
| EDO1123 | Średni (100-500 szt.) – 57.811 sztuk | Mazowieckie – 28.023 Pomorskie – 7.935 |
PSO – 80.212 Internet – 51.402 |
| KOS1214 | Bardzo duży (pow. 1000 szt.) – 4.121.197 sztuk | Mazowieckie – 2.588.856 Śląskie – 857.380 |
PSO – 7.953.674 Internet – 714.250 |
Źródło: Ministerstwo Finansów