W zakresie przeciwdziałaniu przestępczości odnotowano bardzo dobre dane za III kwartał 2022 r. W międzybankowym Systemie DOKUMENTY ZASTRZEŻONE zastrzeżono aż 45,2 tys. utraconych dokumentów tożsamości. Równolegle, choć odnotowano stosunkowo wysoką liczbę prób wyłudzeń kredytów (2,1 tys.) ale złożyły się one na wyjątkowo niską, łączną kwotę 47,7 mln zł. Związek Banków Polskich opublikował 51. Raport o dokumentach infoDOK.
W Systemie DOKUMENTY ZASTRZEŻONE, który jest ogólnopolską bazą skradzionych i zagubionych dokumentów prowadzoną przez sektor bankowy w celu ochrony przed wyłudzeniami z użyciem kradzionej tożsamości, w III kwartale br. zastrzeżono 45.240 dokumentów, a ich łączna liczba wynosi już ponad 2,25 mln szt.
– Statystycznie do bazy Systemu DZ trafiało niemal 500 dokumentów dziennie. Bardzo nas cieszy tak wysoka liczba zastrzeżeń. Oczywiście nie dlatego, że tak dużo osób swoje dokumenty w różnych okolicznościach traci, ale dlatego, że takie dane są potwierdzeniem wysokiego stopnia świadomości Polaków w tym zakresie, nad czym w ZBP – razem z bankami, samorządami i wieloma instytucjami rządowymi i pozarządowymi – pracujemy od wielu lat – powiedział Krzysztof Pietraszkiewicz, Prezes Związku Banków Polskich.
W okresie lipiec-wrzesień 2022 r. odnotowano 2.089 prób wyłudzeń na łączną kwotę 47,7 mln zł. Pomimo utrzymywania się dosyć wysokiej liczby prób ich łączna kwota jest rekordowo niska. – dotychczasowe minimum (51,7 mln zł w IV kwartale 2018 r.) zostało pobite o niemal 7,6%.
Warto podkreślić, że najwyższa próba wyłudzenia dotyczyła 6 mln zł (woj. mazowieckie). W przeszłości kilkukrotnie zdarzały się próby dot. kwot przekraczających kilkanaście czy nawet dwadzieścia milionów zł. Łącznie odnotowano tylko 4 próby wyłudzeń na kwotę przekraczającą 1 mln zł. To już trzeci kwartał z rzędu, w którym widać tak stosunkowo pozytywne dane – powiedział Grzegorz Kondek, Koordynator Kampanii Informacyjnej Systemu DOKUMENTY ZASTRZEŻONE.
Związek Banków Polskich – wspólnie z Policją i Ministerstwem Spraw Wewnętrznych i Administracji – rekomendują, aby zawsze w sytuacji utraty dokumentów tożsamości jak najszybciej zastrzec je w banku – także, gdy dokumenty utraci osoba, która nie korzysta i nigdy nie korzystała z usług bankowych. Krótka instrukcja, co trzeba zrobić:
- Zastrzeżenie w Systemie DOKUMENTY ZASTRZEŻONE – w swoim banku lub w dowolnym banku przyjmującym zastrzeżenia także od osób niebędących jego klientami. Można to zrobić osobiście w oddziale bankowym. Część banków przyjmuje zastrzeżenia również telefonicznie, pod numerem +48 828 828 828 (tylko od własnych klientów, po zdalnej weryfikacji tożsamości). Można także skorzystać z konta na stronie www. bik.pl (tylko w sytuacji, gdy ktoś miał tam założone wcześniej konto na utracony dokument).
- Powiadomienie Policji – w przypadku, jeżeli dokumenty utracono w wyniku kradzieży.
- Zawiadomienie najbliższego organu gminy lub placówki konsularnej i wyrobienie nowego dokumentu – informacje dotyczące konieczności zawiadomienia organu gminy o utracie dokumentu, znajdują się na stronach Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji.
Warto pamiętać, że trzeba zastrzegać nie tylko dokumenty tożsamości, ale także utracone karty bankowe. W Polce jest ich ponad 30 mln. Najłatwiej i najszybciej jest wykorzystać uniwersalny, międzybankowy System Zastrzegania Kart, dostępny pod numerem tel. (+48) 828 828 828: Wiele banków – Jeden uniwersalny numer. System działa na całym świecie, w systemie 24/7.