Rekordowy kwartał PKO Banku Polskiego

W II kwartale 2011 roku Grupa Kapitałowa PKO Banku Polskiego oraz bank, uzyskując odpowiednio 967,3 mln oraz 1 043,8 mln zł zysku netto, wypracowały historycznie najwyższe kwartalne wyniki finansowe.

Osiągnięte w minionym kwartale zyski były ponadto wyższe odpowiednio o 11,1 proc. oraz o 22,6 proc. w stosunku do wyników I kwartału 2011 roku. Od kilkunastu miesięcy PKO Bank Polski skutecznie wdraża Strategię Lider 2010-12, której głównym efektem jest wzrost wolumenów oraz poprawa postrzegania banku. W I półroczu tego roku skonsolidowany zysk netto wyniósł 1 838,3 mln zł, Bank wypracował w tym czasie 1 895,2 mln zł zysku netto. W ujęciu rocznym skonsolidowany i jednostkowy zysk wzrósł odpowiednio o 22,4 proc. oraz o 17,5 proc.

– Minione półrocze było dla banku niezwykle udane. Wynik finansowy systematycznie rośnie, utrzymując wysokie dynamiki. Również zmiany w ofercie produktów i usług zaczynają przynosić widoczne efekty – bank pozyskuje nowych klientów. Nasi akcjonariusze powinni być zadowoleni z osiąganych wskaźników ROE, ROA i C/I, które wyróżniają nas wśród największych banków w Polsce – mówi Zbigniew Jagiełło, Prezes Zarządu PKO Banku Polskiego.

Na wypracowane w I półroczu 2011 roku wyniki finansowe wpływ miał głównie dynamiczny wzrost wyniku odsetkowego uzyskany w efekcie wysokiej dynamiki portfela kredytowego i wzrostu stóp procentowych. Skonsolidowany wynik odsetkowy wzrósł o 16,6 proc. r/r.

Marża odsetkowa Grupy Kapitałowej PKO Banku Polskiego w I półroczu 2011 roku ukształtowała się na poziomie sięgającym 4,5 proc., o 0,1 p.p. wyższym w stosunku do I kwartału i 0,4 p.p. wyższym niż przed rokiem.

Wzrosła także efektywność finansowa Grupy oraz Banku. W I półroczu 2011 roku wskaźnik ROE netto dla Grupy wyniósł 16,3 proc. i wzrósł o 2,0 p.p. r/r, ROE netto dla banku wyniósł 16,6 proc. i wzrósł o 1,5 p.p. r/r. Wskaźnik ROA netto wyniósł w tym okresie dla Grupy 2,1 proc. r/r i był wyższy o 0,4 p.p., ROA netto dla banku wyniósł 2,1 proc. i był wyższy o 0,3 p.p. r/r.

W I półroczu 2011 roku utrzymana została dyscyplina kosztowa, a co za tym idzie wzrosła efektywność mierzona wskaźnikiem C/I, który dla banku zmniejszył się do najniższego w historii kwartalnego poziomu 37,9 proc. w porównaniu z 39,7 proc. za I półrocze 2010 roku. Dla Grupy wskaźnik wyniósł rekordowe 39,9 proc. i był niższy o 2 p.p. w stosunku do ubiegłego roku dzięki zwiększeniu wyniku na działalności biznesowej o 9,5 proc. r/r przy wzroście kosztów działania o 4,3 proc. r/r.

Grupa PKO Banku Polskiego kontynuuje konserwatywną politykę w zakresie ryzyka kredytowego.
W I półroczu wynik z tytułu odpisów aktualizujących utrzymał się na stabilnym poziomie, zbliżonym do wyniku uzyskanego w analogicznym okresie 2010 roku. Wskaźnik kredytów z rozpoznaną utratą wartości wyniósł 7,6 proc.

Na koniec czerwca 2011 roku suma aktywów Grupy Kapitałowej PKO Banku Polskiego przekroczyła 178,7 mld i była o 7,8 proc. wyższa w porównaniu do stanu na koniec czerwca 2010 roku. W tym czasie poziom kredytów brutto wzrósł o 11,8 mld zł r/r, głównie w efekcie zwiększenia stanu kredytów mieszkaniowych o 8,0 mld zł r/r. Depozyty wzrosły o 9,8 mld zł r/r, głównie dzięki wzrostowi depozytów terminowych podmiotów gospodarczych o 8,4 mld zł r/r.

W I półroczu utrzymany został bezpieczny poziom współczynnika wypłacalności. Dla Grupy ukształtował się on na poziomie 12,6 proc.

Ponadto bank charakteryzują stabilne źródła finansowania: przede wszystkim depozyty oraz jako uzupełnienie środki pozyskane z emisji euro obligacji. Relacja kredytów netto do stabilnych źródeł finansowania na koniec czerwca 2011 roku ukształtowała się na poziomie 91,6 proc.

Od dłuższego czasu PKO Bank Polski z powodzeniem wdraża Strategię Lider 2010-12, zakładającą przyspieszenie wzrostu organicznego oraz umocnienie pozycji niekwestionowanego lidera polskiego sektora bankowego i znajduje się także w czołówce banków Europy Środkowo-Wschodniej pod względem kapitalizacji. W ramach wdrażania kolejnych założeń strategii bank wprowadził nową ofertę ROR-ów. Od momentu rozpoczęcia kampanii sprzedaż nowych kont wyniosła ponad 360 tys., w tym ok. 200 tys. to konta założone przez osoby, które dotąd nie miały rachunku w banku. PKO Bank Polski jest coraz lepiej postrzegany przez klientów. Co ważne, zatrzymany został spadek liczby rachunków prowadzonych przez bank. Ponadto PKO Bank Polski rozpoczął proces modernizacji wizerunku obejmujący zmianę identyfikacji wizualnej oraz nową koncepcję funkcjonalną sieci oddziałów i agencji jako efektywnej sprzedażowo, odpowiadającej na zmieniające się potrzeby klientów.

Rozwijane są także funkcjonalności bankowości elektronicznej, między innymi wprowadzono bankowość mobilną. Bank jako pierwszy rozpoczął masową konwersję kart na karty z funkcją płatności zbliżeniowych – aktualnie wydano już ponad 3 mln kart debetowych z taką funkcją.

W zakresie oferty dla małych i średnich firm uproszczone zostały procedury kredytowe i przyspieszony proces kredytowy. Od początku roku znacznie, aż o 7,3 proc., wzrosły wolumeny kredytów dla małych i średnich przedsiębiorstw.

Bank rozwija ofertę produktów dla klientów korporacyjnych, wzmacniając pozycję rynkową w tym segmencie. W ostatnim czasie segment korporacyjny uzyskał dynamiczny wzrost wolumenów kredytowych, osiągając w okresie II kwartału tego roku rekordowy poziom portfela. Od początku roku segment zyskał 7,3 proc. przyrost wolumenów, a w ujęciu rocznym 6,8 proc. Portfel kredytów korporacyjnych przekroczył poziom 30 mld zł, osiągając na koniec I półrocza 2011 roku najwyższą w historii wartość 31,2 mld zł. Na koniec I półrocza tego roku poziom depozytów korporacyjnych wyniósł 28,3 mld zł, co oznaczało 7,6 proc. wzrost r/r.

Rozpoczęła się modernizacja segmentu inwestycyjnego poprzez wdrożenie nowego modelu grupy kapitałowej. Rozwijają się także poszczególne części biznesu inwestycyjnego banku, np. Dom Maklerski, który ostatnio znacznie rozszerzył sieć sprzedaży usług do 1000 placówek ogółem, co daje największą sieć dystrybucji w kraju. Rekordowo wysokie są aktywa przechowywane przez klientów na rachunkach powierniczych, które przekroczyły 50 mld zł.

Skutecznie dywersyfikowane są źródła finansowania dzięki otwartym programom emisji euroobligacji oraz obligacji w PLN.

Źródło: PKO Bank Polski