Religa podzielił rynek

Z informacji podanych przez PZU wynika, że decyzja firmy dotycząca stawek ubezpieczeń OC komunikacyjnych podyktowana była troską o klientów, a możliwa była dzięki dobrej kondycji finansowej ubezpieczyciela.

– Pozycja największego ubezpieczyciela, którego polisę OC komunikacyjne ma co drugi kierowca w Polsce zobowiązuje do podjęcia działań, które okażą się być nieodczuwalne dla portfeli naszych klientów. Nie chcemy obciążać naszych ubezpieczonych kosztami zmian w prawie. Zgodnie z wcześniejszymi zapowiedziami PZU zachowa się jak narodowy ubezpieczyciel i nie podwyższy składek ubezpieczenia OC komunikacyjnego. Nie ulega wątpliwości, że w dłuższym okresie ceny tych polis także nie wzrosną – powiedziała Agata Rowińska, prezes zarządu PZU.

O stabilizacji cen ubezpieczenia komunikacyjnego w towarzystwie zadecydowało kilka czynników, a decyzję w tej sprawie poprzedziło wiele analiz przeprowadzonych przez firmę. Badania ekspertów PZU dowiodły, że wprowadzenie tzw. podatku Religi nie wpłynie na obniżenie wyniku technicznego spółki, natomiast może zwiększyć zainteresowanie ofertą i przyczynić się do widocznego wzrostu sprzedaży ubezpieczeń. Obecnie PZU jako jedyny ubezpieczyciel zarabia na ubezpieczeniach OC komunikacyjnych i mógł sobie pozwolić na taką decyzję. Na koniec I półrocza br. spółka zebrała z tego tytułu blisko 1,4 mld zł składki.

W rękach Trybunału

– Od 1 października 2007 roku AXA Ubezpieczenia dokonała korekt taryf zarówno w ubezpieczeniu OC, jak i AC co oznacza, że dla pewnej grupy klientów podnieśliśmy stawkę, a dla niektórych obniżyliśmy. Jest to normalne działanie wynikające z roku doświadczenia na polskim rynku i nie ma to związku z tzw. podatkiem Religi. Ze względu na wniesioną skargę do Trybunału Konstytucyjnego do czasu rozstrzygnięcia sprawy postanowiliśmy nie podnosić stawek z tego tytułu. Ubezpieczyciel nie zmienił zakresu ochrony ani stawek dla klientów w pozostałych ubezpieczeniach – poinformowała Magdalena Barcicka, dyrektor departamentu ubezpieczeń AXA Ubezpieczenia. Także zarządzający m.in. Allianz Polska TU nie podjęli dotychczas żadnej decyzji i czekają na orzeczenie Trybunału Konstytucyjnego.

Z uzyskanych informacji wynika, że inni liczący się na rynku gracze, m.in. TUiR WARTA, STU Ergo Hestia również w najbliższym czasie nie przewidują zwyżek cen ubezpieczeń OC komunikacyjnego.

– Przynajmniej do końca bieżącego roku STU Ergo Hestia nie podniesie cen ubezpieczenia OC komunikacyjnego w związku z wprowadzeniem tzw. podatku Religi. Dodatkowo istnieje możliwość wykupienia kolejnej polisy OC przed końcem dotychczasowej umowy. Wcześniejsze wykupienie ubezpieczenia – zgodnie z Ustawą o ubezpieczeniach obowiązkowych – jest możliwe wówczas, gdy klient wznawia polisę u tego samego ubezpieczyciela – mówi Małgorzata Makulska, wiceprezes Ergo Hestii.

Biorąc pod uwagę zaplecze obsługowe, dynamikę rozwoju i nadwyżki kapitałowe zarządzający STU Ergo Hestia uważają, że powinni osiągnąć co najmniej 10 proc. udziałów w rynku ubezpieczeń komunikacyjnych.

Różne racje

Jednak dla części ubezpieczycieli jest jasne, że podniesienie ceny ubezpieczeń OC komunikacyjnych jest na dłuższą metę nieuchronne. Towarzystwa zostały w myśl nowych przepisów zobligowane od 1 października br. do odprowadzania ryczałtu na rzecz NFZ. W tym roku wynosi on 12 proc. składki zainkasowanej, a w następnych latach wysokość ryczałtu będzie ustalana przez ministra zdrowia w formie rozporządzenia.

– Mimo kontrowersyjnych zmian w prawie podjęliśmy decyzję, że do końca tego roku nie zdecydujemy się na podniesienie składki. Dotychczasowe ceny ubezpieczeń OC komunikacyjnych pozostaną bez zmian – poinformowała Margareta Lubacz z BUiR Grupa Concordia.

Niektórzy ubezpieczyciele, jak np. TU UNIQA podjęli decyzję o podwyżce cen ubezpieczeń OC komunikacyjnych tylko dla pewnych grup ubezpieczonych. Jak poinformowano: „Specyfika działalności ubezpieczeniowej wymaga ciągłego monitorowania uzyskiwanego wyniku technicznego w każdej grupie ubezpieczeń, także w OC komunikacyjnym. Wprowadzane w Grupie UNIQA modyfikacje powodują, że dla atrakcyjnych dla nas z punktu widzenia wyniku technicznego grup klientów składki pozostaną na dotychczasowym lub nawet niższym poziomie”.

Biznes jest biznesem. I nie wszyscy ubezpieczyciele zachowali się tak wspaniałomyślnie. Np. HDI Asekuracja TU podjęła decyzję, że od 1.10.2007 roku wprowadzi nowe taryfy składek za ubezpieczenie OC posiadaczy pojazdów mechanicznych.