Responsive Web Design to jeszcze przyszłość w polskim sektorze finansowym

Między 2012 a 2013 r. liczba użytkowników smartfonów w Polsce skoczyła z 15 do 35 proc. (Google Inc.) W tym samym czasie, liczba tabletów sprzedanych na świecie wzrosła z 110 do 200 mln, a prognozy na 2014 wynoszą 300 mln (IDC 2014). Oznacza to, że coraz więcej ludzi korzysta ze stron internetowych tylko na urządzeniach mobilnych.

Temu trendowi wychodzi naprzeciw metoda projektowania Responsive Web Design, o której dyskutowali 2 czerwca przedstawiciele świata finansowego na konferencji Multiplatform eXperience, zorganizowanej przez Sollers Consulting.

Responsive Web Design (RWD) i User Experience, czyli podejścia zapewniające użytkownikom wygodne i intuicyjne przeglądanie stron www na różnych urządzeniach, są wciąż nowym trendem w Polsce. Potwierdziło się to podczas konferencji, w której wzięli udział bankowcy, ubezpieczyciele i przedstawiciele firm leasingowych. Spotkanie zgromadziło ok. 140 gości z czołowych polskich firm.

RWD is future-friendly (RWD jest przyjazne przyszłości) – mówił Steve Fisher z Republic of Quality z Vancouver i gość konferencji, przypominając, w jak szybkim tempie zmienia się teraz technologia, i z jaką wielością urządzeń i ekranów mamy do czynienia.

Jednak obecnie polskie firmy finansowe nie korzystają jeszcze w pełni z tej metody – jedynie 5% uczestników wskazało, że ich strony są zrobione w taki sposób. Wiąże się to z m.in. z tym, że polskie firmy, szczególnie banki, dotąd inwestowały głównie w rozwijanie tzw. aplikacji natywnych, które do niedawna jako jedyne zapewniały dobre działanie na różnych urządzeniach.

Uczestnicy konferencji zgodzili się natomiast, że nie można myśleć o biznesowej przyszłości bez Responsive Web Design i User Experience – trzeba jednak brać pod uwagę specyfikę klientów danej branży, odmienną w przypadku banków i ubezpieczycieli. Dla klientów banków, kontakt z instytucją jest niemal codziennością, podczas gdy ze strony czy aplikacji ubezpieczyciela zwykle korzystamy raz na rok. Ponadto Polacy przede wszystkim kontaktują się z pośrednikami – agentami – a rzadziej z samymi ubezpieczycielami. Jak wynikło z dyskusji, użytkownikiem w centrum uwagi firm ubezpieczeniowych jest więc raczej agent, a nie klient. Wysokie User Experience daje ubezpieczycielom przewagę konkurencyjną w walce o pośredników; był to jeden z czynników sukcesu Proama.

Temat RWD i UX uzupełniła dyskusja o Agile – metodyce prowadzenia projektów informatycznych, która usprawnia tworzenie intuicyjnych aplikacji, m.in. dzięki wymogowi ścisłej współpracy biznesu i IT. O tym, jak może wyglądać udany projekt w tej metodyce, opowiadali m.in. przedstawiciele PZU. Eksperci Sollers Consulting zaprezentowali natomiast model łączenia RWD, UX i Agile, niezbędny do stworzenia responsywnych aplikacji.

W dyskusji panelowej, wieńczącej konferencję, Barbara Smalska (PZU), Łukasz Jadachowski (Proama), Michał Ślusarek (BGŻ), Szymon Augustyniak (magazyn CIO) i Steve Fisher zgodnie stwierdzili, że kluczowym czynnikiem sukcesu jest zapewnienie rzeczywistej współpracy między osobami z działów biznesowych i IT – czemu zdecydowanie sprzyja powołanie interdyscyplinarnych zespołów.

Sollers Consulting