Revolut Fraud Report: wiek nie jest barierą dla scamerów, ofiarami wyłudzeń padają młodzi z pokolenia Z

Revolut, globalna aplikacja finansowa, z której korzysta ponad 45 milionów klientów na świecie i europejski bank, gdzie swoje konto ma ponad 3,5 miliona polskich klientów, udostępnił dane, które przeczą obiegowej opinii, że ofiarami oszustów i naciągaczy padają głównie osoby starsze.

Według danych banku, co potwierdza ekspertka ds. inżynierii społecznej i autorka książki “People Hacker” Jenny Radcliffe**, oszuści dokonują ataków socjotechnicznych równie często na przedstawicieli pokolenia Z. Nie pomaga pewność siebie i to, że wśród młodych (18-24 lat) wiele osób twierdzi, że z łatwością zauważy próbę oszustwa (19%), zwłaszcza w formie fałszywej reklamy w social mediach (32%). W grupie powyżej 45 roku życia, takich odpowiedzi udzieliło tylko 8 i 9% respondentów z Polski (Revolut Money Report***).

Revolut ustalił, że choć klienci gen-Z są dobrze obeznani ze światem cyfrowym i czują się w nim swobodnie, to wśród osób, które w ostatnim roku* padły ofiarą oszustw najwięcej jest Z-ek (36%), więcej niż w grupie wiekowej millenialsów (23%), pokoleniu X (26%) czy wśród boomersów (15%). Dorośli gen-Z (18-27 lat) i millenialsi (28-43 lat), a więc młodsze pokolenia, padli ofiarą większości, bo 58% wszystkich przypadków scamów, które zgłosili w ciągu ostatnich 12 miesięcy do Revolut klienci z Polski.

Revolut Fraud Report: chociaż więcej młodych ulegało oszustom, to tracili oni średnio mniejsze kwoty (ok. 5 tys. zł), niż millenialsi (ok. 23 tys. zł), osoby z pokolenia X (ok. 19 tys. zł) i baby boomers, którym zdarzało się oddawać oszustom bardzo duże kwoty (ok. 146 tys. zł). Wspólnym mianownikiem w przypadku największej liczby ofiar w pokoleniu gen-Z, millenialsów i pokoleniu X było to, że atak oszusta zainicjowany był w social mediach. Znacznie rzadziej z pomocą fałszywej strony www (wyjątkiem byli boomersi) lub poprzez rozmowę telefoniczną.

Dorośli gen-Z

Milenialsi

Pokolenie X

Boomersi

1

Social media (37%)

Social media (38%)

Social media (29%)

Social media (19%)

2

Fałszywe strony www (13%)

Fałszywe strony www (13%)

Fałszywe strony www (11%)

Fałszywe strony www (25%)

3

Telefoniczne (0%)

Telefoniczne (0%)

Telefoniczne (7%)

Telefoniczne (6%)

“Mało kto bierze pod uwagę, że może mu się coś takiego przytrafić. Prawda jest jednak taka, że nikt nie jest odporny na oszustwa, które zdarzają się znacznie częściej niż mamy tego świadomość” – powiedziała Jenny Radcliffe, ekspertka ds. inżynierii społecznej i systemów bezpieczeństwa, autorka książki „People Hacker”, która zawodowo włamuje się do posesji i biur za zlecenie ich właścicieli (w celu audytu procedur i zabezpieczeń).


“Wielu oszustów to specjaliści od ataków socjotechnicznych, którzy wiedzą dokładnie co i kiedy zrobić, aby uśpić naszą uwagę. Większość ludzi uważa, że nie wyróżnia się z tłumu, nie jest dość zamożna by oszust się nimi zainteresował lub jest przekonana, że potrafi dostrzec, że ma do czynienia z naciągaczem. Niestety, gdy oszuści wzbudzą nasze emocje, nasz racjonalny mózg może nie funkcjonować tak jak byśmy tego oczekiwali. Każdy ma jakąś słabość i warto mieć się na baczności gdy poczujemy, że rzeczy mogą nie być takie na jakie wyglądają” – dodaje Jenny Radcliffe.

“Oszustwo często nie jest traktowane poważnie, dopóki się nie wydarzy i jest już za późno. Nasze dane pokazują, że ludzie padają ofiarą wyłudzeń niezależnie od wieku lub umiejętności cyfrowych i nie warto być przesadnie pewnym siebie” – powiedział Woody Malouf, Head of Financial Crime w Revolut.

“Przed każdą transakcją, nie ważne jak bezpieczna by nie była, dajmy sobie krótką chwilę na refleksję kto nas prosi o przelew i po co. Nigdy nie wysyłajmy komuś pieniędzy w pośpiechu i pod presją. W razie jakichkolwiek wątpliwości, lepiej się zatrzymać, zastanowić, odłożyć telefon. Operator płatności nigdy nie będzie pośpieszał nas do wykonania transakcji. Revolut z kolei nigdy nie dzwoni do klientów ani nie wysyła SMS-ów, wszelkie ustalenia z klientami odbywają się na szyfrowanym i bezpiecznym czacie pomocy w aplikacji” – dodaje Woody Malouf.

Revolut inwestuje w nowe technologie w zakresie bezpieczeństwa, aby chronić klientów przed różnego typu oszustwami. Dzięki pracującym 24/7 zaawansowanym algorytmom (AI) i liczącemu 4000 osób zespołowi ds. zwalczania przestępczości finansowej, udało się zapobiec utracie przez klientów łącznie 475 mln GBP (~2,4 mld zł) w 2023 roku. W czerwcu 2024 r. Revolut udostępnił klientom w Polsce kolejną funkcję bezpieczeństwa: Wealth Protection. To element łączącego różne technologie (biometria, AI) systemu bezpieczeństwa Revolut Secure, który zapewnia klientom większą kontrolę nad tym jak chronione są ich środki finansowe.

Wskazówki Revolut: jak być o krok przed oszustami?

  • Bądź czujny(a). Kwestionuj wszystko to, co wydaje się zbyt piękne, aby mogło być prawdziwe.

  • Zaufaj instynktowi. Jeśli czujesz, że coś jest nie tak, cofnij się o krok i zbadaj sprawę.

  • Korzystaj z bezpiecznych kanałów komunikacji. Trzymaj się zaufanych witryn do transakcji.

  • Zgłoś podejrzaną aktywność. Jeśli coś wydaje się podejrzane, daj znać supportowi – jest dostępny 24/7 by pomóc, bezpośrednio z poziomu szyfrowanego, bezpiecznego czatu w aplikacji.

Źródło: Revolut