Revolut inwestuje w edukację finansową, nowy kurs pomoże klientom wygrać z oszustami

Revolut, globalna aplikacja finansowa, z której korzysta ponad 30 milionów klientów na świecie i blisko 3 miliony w Polsce, udostępnił w aplikacji bezpłatny kurs edukacji finansowej, który ma pomóc klientom przeciwstawić się oszustom. Nowy moduł prezentuje mechanizmy wykorzystywane przez przestępców do kradzieży, podpowiada jak rozpoznać oznaki manipulacji i chronić swoje pieniądze.

Według danych GASA (Global Anti-Scam Alliance) w 2021 r. oszuści okradli na świecie ponad 300 milionów osób na łączną kwotę ponad 50 miliardów €. W Polsce, według danych NBP, konsumenci stracili w wyniku oszustw kartowych tylko w 1 kwartale tego roku ponad 25 milionów złotych. Dane Revolut sugerują, że Polacy są w coraz większym stopniu narażeni na różnego typu wyłudzenia i oszustwa.

Międzynarodowe badanie zlecone przez Revolut firmie badawczej Dynata ujawniło, że przeszło 75% zapytanych Polaków zauważa ogólny wzrost liczby oszukańczych incydentów lub zna kogoś, kogo próbowano oszukać. Co czwarty respondent w Polsce przyznał, że w ostatnich 12 miesiącach osobiście zdarzyła mu się taka sytuacja, a 39% zna kogoś kto zetknął się z próbą podstępnej kradzieży.

Zdaniem ekspertów Revolut, którzy analizują trendy w zakresie ryzyka wyłudzeń i kradzieży, obecnie najbardziej powszechnymi mechanizmami oszustw są: oszustwa inwestycyjne, oszustwa związane z podszywanie się pod instytucję lub osobę i oszustwa zakupowe.

Zagubieni konsumenci

Pomimo tego, że różnej maści oszustwa stały się elementem naszej codzienności, wciąż wiele osób nie wie jak chronić się przed oszustami, jak skutecznie ich rozpoznawać, jak zachować się w razie bezpośredniej interakcji z oszustem i jak postąpić gdy zdamy sobie sprawę, że niestety padliśmy ofiarą czyichś machinacji.

Wyniki Revolut Money Revolut wskazują, że tylko 13% respondentów ma przekonanie, że potrafi wykryć próby oszustwa i uniknąć potencjalnej kradzieży. 75% takiej pewności, że udałoby im się rozpoznać podstęp i uniknąć straty, nie ma. 12% mówi wprost, że nie wie jak ustrzec się pułapek. Co ciekawe, aż 35% respondentów przyznaje, że nie słyszało o oszustach wykorzystujących media społecznościowe do dokonywania przestępstw. Wielu badanych uważa (28%), że łatwo przeoczyć oznaki fałszywej reklamy w mediach społecznościowych. Tylko 17% deklaruje, że wie, jak sprawdzić autentyczność takiej reklamy.

Revolut postanowił nagłośnić temat i przekazać wiedzę pomocną w konfrontacji z oszustami w miejscu gdzie klienci realizują swoje transakcje online, czyli w aplikacji mobilnej.

Kurs w aplikacji

Kurs, dostępny również w polskiej wersji językowej, obejmuje 5 osobnych lekcji: wprowadzenie do problematyki oszustw, oszustwa zakupowe, oszustwa inwestycyjne, oszustwa związane z podszywaniem się pod instytucję lub osobę, oszustwa polegające na przejęciu kontroli nad kontem. Lekcje opracowali eksperci Revolut zajmujący się na co dzień zwalczaniem przestępstw finansowych. Wybrali te praktyczne zagadnienia i typy oszustw, które ich zdaniem obecnie dominują.

Poszczególne lekcje tłumaczą mechanizmy, na których bazują wybrane typy oszustw, udostępniają wskazówki, które pomagają się przed nimi bronić i opisują na przykładach z życia wziętych sytuacje, w jakich do danego typu oszustwa najczęściej dochodzi. Podobnie jak w przypadku innych kursów wiedzy na platformie edukacji finansowej Revolut, zdobyte umiejętności można sprawdzić za pomocą testów.

Kurs jest darmowy i dostępny z poziomu aplikacji Revolut* > zakładka Centrum (Hub) > w sekcji Edukacja (Learn).

“Dzięki nowemu kursowi edukacji finansowej w zakresie przeciwdziałania oszustwom, chcemy dać klientom poczucie większej świadomości, kontroli i przygotowania do skutecznego wykrywania prób wyłudzeń lub kradzieży, czy to na platformach zakupowych, w mediach społecznościowych, czy z pomocą rozmowy telefonicznej” – powiedziała Katarzyna Said Nagy, Head of Financial Crime Operations w Revolut Bank Europe.

Revolut inwestuje na dużą skalę, aby stale zwiększać bezpieczeństwo należących do klientów danych i środków finansowych. Ponad jedna trzecia spośród przeszło sześciu tysięcy pracowników firmy pracuje w zespołach i na stanowiskach związanych ze zwalczaniem oszustw i przestępstw finansowych. Systemy Revolut analizują każdą z ponad 500 mln transakcji wykonywanych miesięcznie przez klientów, pod kątem ryzyk wystąpienia oszustwa. Gdy wykryją ryzyko, ostrzegają klienta o potencjalnym zagrożeniu i inicjują procedurę bezpieczeństwa.

“Revolut stale pracuje nad tym, aby jeszcze skuteczniej chronić klientów przed zagrożeniami. Analizujemy pół miliarda transakcji miesięcznie, każdą z osobna, pod kątem potencjalnych nieprawidłowości, w tym oznak oszustwa i w razie ryzyka błyskawicznie interweniujemy – wstrzymujemy przelew, płatność kartą i transakcję, wysyłamy klientowi ostrzeżenie”

„Wiedza i świadomość klientów są kluczowymi elementami pomagającymi ochronić się przed oszustami. Nasz kurs ma pomóc rozpoznać próbę oszustwa jeszcze zanim przestępca zdoła wejść w posiadanie danych lub środków klientów, na przykład poprzez wyłudzenie. Jeśli nie mamy pewności co się dzieje, jeśli pojawia się w aplikacji ostrzeżenie wysłane przez Revolut, zastosujmy się do wskazówek i przerwijmy wykonywanie transakcji” – dodała Katarzyna Said Nagy.

* Kurs edukacyjny na temat przeciwdziałania oszustwom jest dostępny po pobraniu nowej wersji aplikacji Revolut (9.22 lub wyższej).

Źródło: Revolut