Nowa funkcja Revolut wykorzystuje tzw. uczenie maszynowe (machine learning, ML/AI), aby zorientować się czy klient nie działa pod wpływem manipulacji socjotechnicznych. W przypadku wykrycia zagrożenia, ma za zadanie “odczarować” klienta, który podążą za poleceniami oszustów, zanim potwierdzi transakcję i wyśle im środki.
Z początku, chodzi o stwierdzenie czy istnieje prawdopodobieństwo, że klient nie działa samodzielnie, ale właśnie pod wpływem osób trzecich. Może wtedy nastąpić automatyczne wstrzymanie transakcji. Klient nie dokona też innych podobnych transakcji. W tym czasie uruchamia się procedura bezpieczeństwa. Klient może być poproszony o przedstawienie dodatkowych informacji na temat płatności lub o przejście w aplikacji kursu wiedzy na temat fraudów. Ponadto, może być przekierowany do rozmowy na czacie z konsultantem wyspecjalizowanym w zwalczaniu oszustw, który zada dodatkowe pytania aby upewnić się, że klient jest świadomy transakcji i ryzyka z nią związanego.
Od momentu uruchomienia funkcji, Revolut zaobserwował 30% spadek wartości kwot raportowanych jako wyłudzenia przy wykorzystaniu usługodawców i sprzedawców, którymi przestępcy najczęściej posługują się w mechanizmie przestępstwa.
„Jesteśmy dumni z funkcji AI-scam. Dzięki zaawansowanym technologiom mieszamy oszustom szyki i staramy się przerwać manipulację w chwili, gdy klient chce przelać pieniądze oszustowi. Poświęciliśmy miesiące pracy na testowanie nowej funkcji, aby mieć pewność, że skutecznie zwiększa bezpieczeństwo klientów” – mówi Katarzyna Said Nagy, Head of Financial Crime Operations w Revolut Bank Europe.
“Rosnąca liczba tradycyjnych banków blokuje lub mocno ogranicza możliwość płatności kartami w serwisach inwestycyjnych i kryptowalutowych. Dzięki AI-scam, zamiast blokować takie transakcje od A do Z, upewniamy się, że klienci dokonujący zwykłych transakcji nadal mogą to robić, a w przypadkach gdy jest obawa, że klienci są manipulowani przez oszustów, następuje interwencja. Dajemy klientom możliwość wyboru, ale też dodatkowy poziom bezpieczeństwa” – mówi Katarzyna Said Nagy.
Według globalnych danych Revolut, w 2023 r. 59% wszystkich pieniędzy utraconych w wyniku oszustw pochodziło z oszustw inwestycyjnych, choć stanowiły one zaledwie 14% całkowitej liczby przypadków. Oznacza to, że w stosunkowo nielicznych przypadkach dochodziło do utraty znacznych sum pieniędzy. Z drugiej strony, najczęstszym rodzajem oszustw były oszustwa zakupowe. Odpowiadały one za 62% przypadków oszustw, ale stanowiły mniej niż 9% całkowitej utraconej wartości (mniejsze oszustwa choć były częstsze, wiązały się z mniejszymi stratami finansowymi).
Nowa funkcja AI-scam jest aktywna w aplikacji Revolut i dostępna dla klientów na całym świecie.