Rodzice przedszkolaków o edukacji finansowej – wyniki badania opinii

O finansach najlepiej zacząć uczyć się między trzecim a siódmym rokiem życia – twierdzą rodzice przedszkolaków, biorący udział w badaniu przeprowadzonym dla Fundacji Banku Millennium przez GfK.

Czas to pieniądz

Tylko 2 proc. rodziców jest przekonanych, że dziecku, aby poznać świat finansów, wystarcza obserwowanie dorosłych. Trzy czwarte rodziców przedszkolaków jest zdania, że wiek 3-7 lat to najlepszy moment na rozpoczęcie edukacji finansowej. Blisko 90 proc. rodziców dzieci w wieku przedszkolnym edukuje dziecko w zakresie rozsądnego wydawania pieniędzy (częściej mamy), zachęca do oszczędzania, finansuje drobne przyjemności i zachcianki dziecka, zachęca do czytania, tłumaczy na przykładach wartość pieniądza. Ponad 60 proc. badanych rozmawia z przedszkolakiem na tematy związane z finansami i budżetem domowym, pyta dziecko o zdanie przy podejmowaniu decyzji o wydatkach czy wspólnych wyjazdach. Matki istotnie częściej niż ojcowie zachęcają dziecko do wspierania akcji charytatywnych, natomiast ojcom częściej zdarza się zachęcać dziecko do zarabiania własnych pieniędzy i „odpłatnej” pomocy przy obowiązkach domowych.

fot. Shutterstock

Edukacja finansowa to znacznie więcej niż wiedza o pieniądzach

Rodzicie poproszeni o wskazanie trzech elementów z listy cech, które ich zdaniem powinny w pierwszej kolejności być kształtowane u dzieci w wieku przedszkolnym, najczęściej wskazują: wiarę w siebie, kreatywność i umiejętność pracy w grupie. Te cechy, a także wysoko oceniane przez rodziców: umiejętność radzenia sobie ze stresem, umiejętność planowania czy zaradność, to naturalne elementy edukacji finansowej. Co ciekawe, choć niewielu rodziców wskazało nawyk oszczędzania jako kluczowy do wyrobienia w okresie przedszkolnym, to 90 proc. z nich deklaruje, że zachęca dziecko do odkładania pieniędzy, np. we własnej skarbonce. Dodatkowo większość rodziców dzieci w wieku przedszkolnym jest zdania, że osoby od najmłodszych lat uczone wartości pieniądza łatwiej radzą sobie z obecnymi wyzwaniami związanymi z sytuacją epidemiczną.

Wsparcie w edukacji finansowej na wagę złota

Rodzice są otwarci na rozwój swoich dzieci w obszarze finansów i przedsiębiorczości – przede wszystkim w formie rozmowy z dzieckiem. Aż 73 proc. respondentów twierdzi, że w najbliższym czasie planuje rozmawiać z dzieckiem o sprawach dotyczących finansów, oszczędzania, przedsiębiorczości. 67 proc. rodziców deklaruje, że byliby zainteresowani uczestnictwem dziecka w wieku 3-7 lat w bezpłatnych zajęciach w zakresie finansów. Takie opinie wynikają z jednej strony z przekonania, że zajęcia pomogą dziecku w świecie finansów w przyszłości, z drugiej zaś strony motywowane są chęcią wspierania rozwoju dziecka w różnych dziedzinach. 37 proc. rodziców sądzi, że byłoby to ciekawe urozmaicenie codzienności dziecka, a jedna trzecia (32 proc.) uważa, że jest to konieczny element edukacji w obecnych czasach.

Blisko połowa badanych rodziców (47 proc.) oczekuje wsparcia w zakresie edukacji finansowej dzieci od instytucji państwowych i prywatnych. 14 proc. rodziców wskazuje na instytucje finansowe (banki). Jednocześnie 56 proc. rodziców widzi potrzebę stworzenia Narodowego Programu Edukacji Finansowej od przedszkola.

Edukacja finansowa na wyciągnięcie ręki

Fundacja Banku Millennium odpowiada na potrzeby rodziców i aktywnie wspiera ich w edukacji finansowej dzieci. Od lat prowadzi w przedszkolach zajęcia „Finansowy Elementarz”, w ramach których podczas 2200 warsztatów przeszkolono już ponad 53 tys. dzieci w 630 przedszkolach w całej Polsce. Warsztatom towarzyszy cykl książeczek „Finansowy Elementarz” do nauki finansów dla najmłodszych. Głównym bohaterem elementarza i przewodnikiem po tematach związanych z finansami jest sympatyczny pies Pan Sebastian. Cztery odcinki „Finansowego Elementarza” w formie animowanego filmu są dostępne na kanale YouTube Fundacji. Ta nowa formuła zajęć edukacyjnych jest specjalną propozycją Fundacji Banku Millennium na czas trudnej sytuacji związanej z koronawirusem.

Najnowszą inicjatywą Fundacji Banku Millennium jest zestaw artykułów poradnikowych o tym, jak uczyć dzieci finansów. Teksty mogą stanowić istotną pomoc dla rodziców i opiekunów zaangażowanych w domową edukację podczas pandemii. Można je znaleźć pod adresem: https://www.bankmillennium.pl/o-banku/fundacja/wydarzenia/finansowy-elementarz-poradnik-dla-rodzicow. W kanale YouTube Fundacji jest również publikowany cykl materiałów wideo – ciekawych rozmów o tym, jak wprowadzać dziecko w świat finansów i wyrabiać pozytywne nawyki w zakresie gospodarowania pieniędzmi.

Badanie przeprowadził instytut GfK dla Fundacji Banku Millennium w maju 2020 r. na 1000-osobowej ogólnopolskiej próbie rodziców dzieci w wieku 3–7 lat, metodą CAWI. Raport z badania jest dostępny na stronie https://www.bankmillennium.pl/documents/10184/24867295/Raport_Edukacja_finansowa.pdf/

Źródło: Bank Millennium