Rodzinni Polacy. Wyniki sondażu European Trusted Brands

Spośród ponad 25 tysięcy badanych Europejczyków, którzy wzięli udział w 6-tej już edycji sondażu European Trusted Brands, aż 80% uważa się za osoby uczciwe. Europejczycy najchętniej identyfikują się również z takimi cechami jak praktyczny (67%) i rodzinny (67%). Za osoby rodzinne najczęściej uważają się Polacy, Hiszpanie oraz Austriacy.

W sondażu European Trusted Brands badamy europejską osobowość, aby poznać, jakimi cechami charakteryzuje się Europejczyk, a jakimi mieszkańcy poszczególnych krajów członkowskich. Udało nam się uzyskać bardzo interesujące wyniki, które obrazują, jacy jesteśmy, a właściwie, jakimi siebie widzimy – a to nie zawsze oznacza dokładnie to samo
– mówi Alicja Fuksiewicz, odpowiedzialna za badanie European Trusted Brands w Polsce.

Z sondażu wynika, że połowa badanych Europejczyków określa się mianem społeczników (54%), optymistów (52%) i ostrożnych (50%). Blisko 36% Europejczyków uważa się za ustatkowanych. Zdecydowanie częściej niż pozostali są to Węgrzy (67%), a najrzadziej – Portugalczycy i Holendrzy (po 9%). Belgowie, Francuzi i Holendrzy, a także Rosjanie określają się jako społecznicy, zaś Finowie jako konformiści.

Uczciwi najczęściej są Brytyjczycy, najrzadziej – Czesi. Jako praktyczni najczęściej postrzegają się Austriacy oraz Szwajcarzy, a za najbardziej zestresowanych uważają się Rosjanie (34%). Najczęściej do tradycjonalizmu przyznają się Węgrzy i Brytyjczycy (po 46%). Co trzeci badany Europejczyk przyznaje się również do swojej niedbałości. Do namiętności przyznaje się ponad 30% Europejczyków – najczęściej są to Portugalczycy (38%). W Polsce, podobnie jak w Rosji i Finlandii, występuje najmniejszy odsetek osób określających się jako namiętne (17% i 16%).

Polacy częściej niż przeciętni Europejczycy określają się jako rodzinni (76%). Podobnie jak pozostali ankietowani, najczęściej określają się jako osoby uczciwe (82%). Ponad połowa badanych uważa się za osoby ostrożne, spostrzegawcze i ambitne. Niemal, co drugi badany Polak określa się jako stanowczy i optymista. Nieco częściej również niż przeciętni Europejczycy, Polacy widzą się jako osoby ustatkowane, śmiałe i eleganckie. Do tradycjonalizmu przyznaje się 40%, a do nowoczesności 29% badanych. Prawie, co trzeci badany uważa się za osobę pewną siebie, a co piąty za zestresowaną. Niewielu Polaków uważa się za patriotów lokalnych (24%) i społeczników (22%). Najsłabiej Polacy utożsamiają się z konformizmem – tylko 2% Polaków widzi u siebie tę cechę.

Badanie European Trusted Brands już od sześciu lat jest przeprowadzane w kilkunastu krajach Europy. Jego głównym celem jest poznanie poziomu zaufania Europejczyków do różnych dziedzin życia społecznego, politycznego i gospodarczego. Sondaż został przeprowadzany metodą ankiety pocztowej, w okresie od września do października 2005 roku, na próbie ponad 25 tysięcy mieszkańców 14 krajów Europy, w tym również Rosji. W Polsce w badaniu wzięło udział 1109 osób.