Rok 2003 – intensywny rozwój systemów bankowości elektronicznej Banku BPH

Sprzedaż systemów bankowości elektronicznej

Bank BPH posiada w swojej ofercie dwa systemy bankowości elektronicznej:

– MultiCash PRO dla Klientów korporacyjnych i międzynarodowych

– VideoTEL dla Klientów segmentu małych i średnich przedsiębiorstw.

Oferowane systemy umożliwiają szybką i wygodną realizację zleceń w najdogodniejszym dla Klienta czasie, stały podgląd sald i operacji na rachunkach, przeprowadzanie analiz zgromadzonych środków – czyli swobodne zarządzanie finansami firmy. W ofercie znajduje się także cały wachlarz dodatkowych usług zmierzających do zapewnienia użytkownikowi płynnego procesu transakcyjnego. W roku 2003 Bank BPH osiągnął korzystne wyniki na polu sprzedaży systemów bankowości elektronicznej. Liczba firm korzystających z systemu MultiCash PRO wzrosła o ponad 40%. W przypadku systemu VideoTEL wzrost liczby Klientów wyniósł ponad 22%.

W ciągu dwóch ostatnich lat, liczba firm korzystających z systemów bankowości elektronicznej Banku BPH przekroczyła 10 tys., z czego połowę stanowią duże i średnie przedsiębiorstwa.

Przyrost płatności elektronicznych

Zauważalny przyrost Klientów użytkujących systemy bankowości elektronicznej miał bezpośredni wpływ na wzrost liczby płatności dokonywanych drogą elektroniczną w obszarze korporacyjnym. W porównaniu z grudniem 2002r., liczba przelewów elektronicznych w grudniu 2003r. zwiększyła się o 32%, przekraczając tym samym liczbę 1,5 mln. W roku 2003 nastąpił także znaczny przyrost transakcji dokonywanych drogą elektroniczną przez duże i średnie przedsiębiorstwa w ogóle transakcji bankowych – na koniec roku ich udział przekroczył 80%.

Innowacje w systemie MultiCash PRO

Jako pierwszy i jedyny bank w Polsce, Bank BPH wprowadził autorski pakiet usług – moduł Statusy i Zlecenia (SiZ), który na bieżąco dostarcza Klientowi informacje dotyczące statusu operacji zleconych programem MultiCash PRO, a także aktualne dane o saldach na rachunkach podłączonych do programu oraz umożliwia dostęp do aktualnych i archiwalnych kursów walut.

Nowością na rynku usług bankowości elektronicznej dla korporacji było również umożliwienie transmisji w systemie MultiCash PRO, przez Internet (rozwiązanie oparte na technologii VPN). Rozwiązanie gwarantuje szybkość, niezawodność, bezpieczeństwo i minimalizację kosztów. Dotychczas Klienci mieli możliwość korzystania z połączeń modemowych – analogowych lub cyfrowych (ISDN) – droższych i wolniejszych. Dodatkowo dla zwiększenia bezpieczeństwa i komfortu operacji dokonywanych za pomocą systemu MultiCash PRO został wprowadzony nowy rodzaj kart procesorowych do podpisu elektronicznego (mechanizm szyfrujący RSA klucz 1024-bit).

Niewątpliwym sukcesem w 2003r. było także wdrożenie nowych, udoskonalonych wyciągów przystosowanych do automatycznego księgowania operacji w systemach finansowo-księgowych. Wprowadzone zostały m.in. kody rekonsyliacyjne zleceń, kody operacji a także zmodyfikowany został układ informacji w pliku. Kolejnym krokiem do zrealizowania planu pełnej integracji systemu MultiCash PRO Banku BPH z systemami finansowo-księgowymi (FK) i kadrowo-płacowymi (HR) Klienta było rozpoczęcie w 2003r. projektu w którym w oparciu o analizę rynku systemów FK i HR została wybrana grupa producentów z którymi Bank nawiązuje kontakty i podpisuje umowy o współpracy. Przedsięwzięcie ma na celu umożliwienie, dwukierunkowej, w pełni zautomatyzowanej wymiany informacji pomiędzy aplikacją bankowości elektronicznej a systemami FK i HR. Dzięki wspólnym działaniom Klienci będą korzystać z systemów zintegrowanych i kompatybilnych, co pozwoli efektywnie wykorzystać czas i pracę, poprawiając jednocześnie jej komfort. Na dzień dzisiejszy Bank BPH podpisał już ponad dwadzieścia umów o współpracy z producentami systemów FK i HR.

Innowacje w systemie VideoTEL

W ub.r. modyfikowany był również VideoTEL, produkt przeznaczony dla średnich i małych przedsiębiorstw. Jako pierwszy na rynku w systemie VideoTEL, Bank BPH umożliwił bezpieczną komunikację z bankiem przy wykorzystaniu sieci Internet (technologia VPN). Również jako pierwszy bank w Polsce Bank BPH wprowadził usługę „Skaner Powtórzonych Zleceń”, dzięki której na koniec każdego dnia Klienci powiadamiani są o złożeniu identycznych zleceń. W minionym roku Bank wprowadził do systemu VideoTEL także podpis elektroniczny na kartach procesorowych.

Wsparcie Klienta

W celu udoskonalenia współpracy z Klientem, Bank BPH stworzył profesjonalne zespoły wsparcia telefonicznego dla Klientów – zarówno systemu MultiCash PRO, jak i systemu VideoTEL. Zespoły HotLine stanowią pierwszą linię kontaktu Użytkownika systemu ze specjalistą bankowości elektronicznej. Klienci chętnie korzystają z telefonicznej pomocy ekspertów. W 2003r. Zespół HotLine dla systemu MultiCash odnotował ponad 24 tys. zarejestrowanych i rozwiązanych zgłoszeń telefonicznych. Klienci mogą się także kontaktować ze specjalistami za pośrednictwem poczty elektronicznej.

W przeprowadzonych na zlecenie Banku badaniach, działalność HotLine została wysoko oceniona. Spośród firm korzystających z usług Zespołu, aż 87% było zadowolonych z uzyskanej pomocy a zakres otrzymanych informacji spełnił ich oczekiwania.

By zapewnić najwyższą jakość usług, Bank BPH wdrożył w życie program „5×5” – to cykl pięciu rozmów telefonicznych, który rozpoczyna się wkrótce po wdrożeniu aplikacji u Klienta, a kończy w momencie osiągnięcia przez niego samodzielności w obsłudze systemu. Rozmowy dotyczą pięciu obszarów: jakość wdrożenia, działanie i funkcjonalność systemu, jego niezawodność, jakość obsługi Hotline, łatwość użytkowania programu. Program obejmuje wszystkich nowych Klientów bankowości elektronicznej.

Rozwój produktów bankowości elektronicznej – badania opinii Klientów

W 2003r. w ramach obu oferowanych systemów: MultiCash PRO i VideoTEL, przeprowadzono szereg projektów mających na celu poprawę ich funkcjonalności. Bank BPH cyklicznie zleca analizy mające na celu badanie wśród Klientów poziomu satysfakcji z użytkowania naszych systemów. Także specjaliści z Departamentu Bankowości Elektronicznej na bieżąco monitorują rynek potrzeb Klienta i stale modyfikują ofertę, aby lepiej zaspokoić oczekiwania odbiorców i dostosować się do potrzeb rynku, a tym samym utrzymywać pozycję lidera na rynku systemów bankowości elektronicznej dla korporacji.

Według ostatnio przeprowadzonych badań dotyczących satysfakcji z użytkowania systemu MultiCash, respondenci używając 10-cio stopniowej skali ocenili ogólnie system na 8 punktów. Pytając bezpośrednio o zmianę jakości systemu między 2003 a 2002 rokiem – ponad połowa badanych uważa, że jakość systemu się poprawiła. Jako zaletę systemu MultiCash PRO, użytkownicy najczęściej wymieniali: szybkość dokonywania transakcji, możliwość bieżącego podglądu szczegółów na rachunku a także łatwość i prostotę w obsłudze. W opinii 75% badanych system MultiCash jest przyjazny dla użytkownika. Rok wcześniej odsetek ten wyniósł 68%.

Postrzeganie przez konkurencję

Bank BPH jest obecnie w czołówce banków pod względem oferty bankowości elektronicznej na rynku korporacyjnym. Przekonanie to budowane jest nie tylko na podstawie zainteresowania i stałego przyrostu Klientów, ale również na podstawie opinii innych banków. Z badania rynku systemów bankowości elektronicznej/internetowej w Polsce przeprowadzonego w październiku 2003r. wśród pracowników banków obecnych na rynku polskim zajmujących się właśnie bankowością elektroniczną i internetową wynika, że Bank BPH jest najczęściej wymieniany jako poważny konkurent w zakresie systemów bankowości elektronicznej i internetowej.

Rozpoczęte projekty

Rok 2003 dla Banku BPH był także rokiem rozpoczęcia projektu mającego na celu udostępnienie Klientom korporacyjnym całkowicie nowego, bogatego funkcjonalnie i atrakcyjnego rozwiązania opartego na Internecie. Opracowywany system to połączenie platformy transakcyjnej – umożliwiającej przeprowadzanie różnorodnych transakcji, kontrolę finansów oraz oferującej wyszukane narzędzia do analizy płynności i zarządzania środkami finansowymi, oraz platformy komunikacyjnej – stanowiącej unikalne na rynku narzędzie umożliwiające komfortową komunikację Klienta korporacyjnego z bankiem za pośrednictwem Internetu.