Rok 2010 przełomowy w płatnościach zbliżeniowych w Polsce

80% transakcji dokonano kartami MasterCard® PayPass™, które umożliwiają  dokonywanie płatności w sposób zbliżeniowy, bez względu na kwotę.

Dynamika rozwoju płatności zbliżeniowych w Polsce stanowi sukces na skalę europejską.

W pierwszej połowie 2011 roku na jedną zbliżeniową kartę płatniczą w Polsce przypadła przeciętnie 1 transakcja zbliżeniowa. W roku 2010 łączna liczba transakcji zbliżeniowych w Polsce wyniosła 1,7 mln, a ponad 80% z nich wykonano kartami MasterCard PayPass. Według opublikowanego właśnie Raportu POLASIK Research na koniec 2011 roku w posiadaniu polskich klientów będzie około 10 mln kart zbliżeniowych, którymi będą oni mogli płacić w sieci 47 tysięcy terminali POS. Jesteśmy świadkami rewolucji zbliżeniowej w Polsce.

Raport „Polski rynek płatności zbliżeniowych – rok 2011. Wydawnictwo – Transakcyjność – Innowacje” opracowany we wrześniu 2011 roku przez firmę POLASIK RESEARCH stanowi aktualne opracowanie o stanie polskiego rynku kart zbliżeniowych i prezentuje szczegółowe analizy uwarunkowań jego rozwoju. Został oparty na badaniu ankietowym skierowanym do wszystkich banków – wydawców zbliżeniowych instrumentów płatniczych oraz do agentów rozliczeniowych, którzy byli zaangażowani w wydawanie kart i obsługiwali płatności zbliżeniowe na polskim rynku.

Badanie cechuje się wysoką reprezentatywnością wyników dla całego rynku płatności zbliżeniowych. Odpowiedzi udzieliło 14 banków, posiadających w portfelu 93% wszystkich zbliżeniowych kart płatniczych wydanych w Polsce, oraz 5 agentów rozliczeniowych, reprezentujących całą polską sieć zbliżeniowych terminali POS.

Rok 2010 jest przełomowy dla polskiego rynku płatności zbliżeniowych. Nastąpiło wtedy nie tylko radykalne przyspieszenie wydawnictwa kart zbliżeniowych oraz rozwoju sieci zbliżeniowych terminali POS, ale przede wszystkim rozpoczął się szybki wzrost liczby transakcji realizowanych przez klientów. Dzięki temu rynek polski stał się ważnym przykładem na skalę europejską, potwierdzającym zasadność wyboru technologii zbliżeniowej, jako głównego rozwiązania płatniczego w segmencie transakcji niskokwotowych.

Pierwsze półrocze 2011 roku stanowiło kontynuację wcześniejszego trendu, jednak może nieco zaskakiwać niezwykłą dynamiką przyrostu wydawnictwa kart zbliżeniowych. Na przestrzeni zaledwie pół roku ich liczba wzrosła 2,8 krotnie i osiągnęła wielkości 5,8 mln kart. W ramach polskiego rynku, na którym funkcjonuje łącznie 32 mln kart płatniczych, karty zbliżeniowe osiągnęły w zdumiewająco krótkim czasie wysoki udział 18%. Warto zauważyć, że karty zbliżeniowe stanowią prawie 1/3 wszystkich kart płatniczych wyposażonych w mikroprocesor w standardzie EMV. Można zatem uznać, że karty w technologii zbliżeniowej są już znacznie rozpowszechnione na polskim rynku, a osiągnięty stopień penetracji jest czymś wyjątkowym na skalę europejską.

Technologia zbliżeniowa dostępna dla wszystkich

Niezwykła prostota karty zbliżeniowej, pozwalająca na intuicyjne sto¬so¬wanie, sprawia, że jest ona uważana przez klientów za najwygodniejszą formę płatności. Liczba kart zbliżeniowych na koniec czerwca 2011 r. wynosiła 5,8 mln, a ich penetracja wśród wszystkich kart płatniczych osiągnęła poziom 18%. Liczba kart z technologią zbliżeniową szybko rośnie wraz z migracją polskiego sektora bankowego do standardu EMV. Obecnie około 1/3 kart mikroprocesorowych jest wyposażonych w funkcjonalność zbliżeniową.

Potwierdzenie rosnącego znaczenia technologii zbliżeniowej na polskim rynku kart płatniczych przynosi analiza udziału zbliżeniowych terminali POS w całej sieci akceptacji kart. Na koniec 2009 roku terminale zbliżeniowe stanowiły niespełna 3% wszystkich terminali POS, ale w 2010 roku ich udział wzrósł do poziomu 5,4%. Prawdziwym przełomem było jednak I półrocze 2011 roku, gdy ich udział osiągnął ponad 12%. Świadczy o tym, że płatności zbliżeniowe stają się dostępne dla przeciętnych użytkowników kart, coraz częściej także poza największymi aglomeracjami.

Wzrost liczby transakcji zbliżeniowych w Polsce

W roku 2010 łączna liczba transakcji zbliżeniowych w Polsce wyniosła 1,7 mln. Ponad 80% transakcji wykonano kartami MasterCard PayPass. W roku 2011 kontynuowany był trend wzrostowy dla transakcji realizowanych kartami MasterCard PayPass, których liczba osiągnęła ponad 2 mln.

Jednym z czynników, które umożliwiły ten sukcesu było zaangażowanie organizacji MasterCard w wykorzystanie płatności zbliżeniowych na 7 czołowych festiwalach muzycznych i filmowych, m.in. na: Heineken Open’er Festival i Coke Live Music Festival. Podczas tych festiwali zrealizowano ponad 300 000 transakcji kartami MasterCard PayPass o łącznej wartości 3 mln PLN, a także wydano 40 000 nowych kart zbliżeniowych ALTER kART.

Innymi działaniami promocyjnymi, zapoczątkowanymi przez organizację MasterCard pod koniec 2009 roku, były akcje typu buy&get dla transakcji kartami PayPass. Kampanie te organizowane były w następujących sieciach: McDonald’s, Żabka, Kolporter, coffeeheaven, Smyk, Empik, Douglas, Almi Decor i Flo oraz sieci delikatesów Bomi. Celem tych akcji było wspieranie wykorzystania kart zbliżeniowych i zwiększenie zaangażowania wszystkich uczestników rynku: banków, agentów rozliczeniowych oraz handlowców i klientów. Jednocześnie odgrywały one bardzo ważną rolę edukacyjną. Wyniki badania ankietowego potwierdzają skuteczność tego typu akcji.

W pierwszym półroczu 2011 roku przeciętna liczba transakcji przypadających na jedną kartę zbliżeniową wynosiła 0,97. Zatem każdy użytkownik karty statystycznie dokonał jednej transakcji. Wskaźnik liczby transakcji zbliżeniowych przypadających na jedną kartę wynosił 1,45 dla MasterCard PayPass i 0,71 dla VISA payWave.

Wartość transakcji zbliżeniowych

Pierwsza połowa 2011 r. przyniosła niezwykle dynamiczny wzrost łącznej wartości zrealizowanych transakcji. W ciągu dwóch kwartałów 2011 r. wartość transakcji była 2 i pół razy wyższa niż w całym 2010 r. (aż pięciokrotnie wyższa w przeliczeniu na kwartał) i osiągnęła łączną wartość aż 71,8 mln PLN. W ramach tej kwoty 55% wartości transakcji zrealizowano z użyciem kart MasterCard PayPass, a 45% z użyciem kart VISA payWave.

/MasterCard Worldwide

Źródło: MasterCard