Rośnie wykrywalność pojazdów bez OC. Jakie kary w 2016 r.?

Prawie 50 procent pojazdów bez polisy OC zidentyfikowanych zostało w minionym roku – bez kontroli drogowej – a dzięki sprawdzeniu danych w ogólnopolskiej bazie polis komunikacyjnych prowadzonej przez Ubezpieczeniowy Fundusz Gwarancyjny. Największy wzrost wykrywalności przypadków braku OC nastąpił w województwach: pomorskim, małopolskim i lubelskim. W 2015 roku Fundusz zarejestrował łącznie 85 tysięcy spraw dotyczących nieubezpieczonych posiadaczy pojazdów – wynika ze wstępnego podsumowania 2015 roku.

– Dzięki bazie Ośrodka Informacji UFG, zawierającej dane o wszystkich polisach komunikacyjnych, zidentyfikujemy pojazd bez OC, nawet gdy stoi w garażu i nie wyjeżdża na drogę – mówi Hubert Stoklas, wiceprezes Funduszu i przypomina, że każdy zarejestrowany pojazd musi mieć aktualne OC.

Z wstępnego podsumowania minionego roku wynika, że na konto UFG – z kar za brak obowiązkowej polisy – właściciele pojazdów wpłacili około 55 mln złotych – czyli o jedną czwartą więcej niż rok wcześniej. Jednocześnie Fundusz zarejestrował ponad 85 tysięcy spraw o brak komunikacyjnego OC (wzrost 14 proc. r/r), a kary nałożone zostały w blisko 80 proc. przypadków. Najbardziej dynamiczny wzrost nieubezpieczonych posiadaczy pojazdów był w województwach: pomorskim (o ok. 40 proc.), małopolskim (o ok. 40 proc.) i lubelskim (o ok. 35 proc.). Z kolei pod względem największego odsetka wykrytych nieubezpieczonych w relacji do liczby zarejestrowanych pojazdów przodują, tak jak w poprzednich latach, województwa: lubuskie, dolnośląskie, zachodniopomorskie i warmińsko-mazurskie. Oznacza to, że ryzyko kolizji z nieubezpieczonym pojazdem jest w tych regionach największe.

– Wobec rosnącej skuteczności w ustalaniu pojazdów bez OC naprawdę warto kupić polisę zamiast ryzykować około dziesięciokrotnie wyższą karę za jej brak. Szczególnie, że jak pokazują nasze statystyki, wykrycie nieubezpieczonych staje się coraz szybsze. Wspomagają nas w tym – automatyczne i zaawansowane technologicznie – systemy informatycznepodkreśla Hubert Stoklas.


W 2016 roku sankcje za brak ubezpieczenia OC są jeszcze wyższe niż w minionym roku. Wysokość kar uzależniona jest bowiem od poziomu płacy minimalnej w Polsce. Podstawowa kara dla auta osobowego to dwukrotność tego wynagrodzenia w danym roku; z kolei dla ciężarówek – trzykrotność. Przy braku polisy tylko przez kilka dni sankcja jest odpowiednio niższa. Gdy przerwa nie przekracza 3 dni – wynosi 20 proc., a do 14 dni – 50 proc. kary podstawowej.

Wysokość opłat karnych za brak komunikacyjnego OC w 2016 r.

Rodzaj pojazdu mechanicznego

Gradacja

opłaty/

rok

Samochody osobowe

Samochody ciężarowe

Pozostałe pojazdy

Okres bez ochrony

ubezpieczeniowej

2015

2016

2015

2016

2015

2016

powyżej 14 dni

100%

3 500

3 700

5 250

5 550

580

620

od 3 do 14 dni

50%

1 750

1 850

2 630

2 780

290

310

poniżej 3 dni

20%

700

740

1 050

1 110

120

120

Z ostatnich szacunków UFG wynika, że odsetek pojazdów poruszających się po polskich drogach bez ważnego obowiązkowego ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej wykazuje tendencję malejącą i oscyluje wokół 0,7 proc. Warto pamiętać, że polisa OC chroni posiadacza pojazdu – i kierowcę – przed koniecznością wypłaty z własnej kieszeni odszkodowania dla ofiar wypadku spowodowanego nieubezpieczonym pojazdem. Świadczenia te wypłaca ofiarom Ubezpieczeniowy Fundusz Gwarancyjny, który następnie występuje z tzw. regresem (zwrot wypłaconych kwot) do sprawcy wypadku i nieubezpieczonego posiadacza pojazdu.

Ubezpieczeniowy Funduszu Gwarancyjny pilnuje szczelności systemu ubezpieczeń komunikacyjnych OC. Poza identyfikowaniem kierowców bez tej polisy zajmuje się również wypłatą odszkodowań osobom poszkodowanym w wypadkach drogowych, spowodowanych przez nieubezpieczonych lub niezidentyfikowanych sprawców. Fundusz administruje też ogólnopolską bazą ubezpieczeń komunikacyjnych, która posiada już ponad 300 mln rekordów. Baza wykorzystywana jest m.in. do: identyfikowania nieubezpieczonych; ustalania (przez ubezpieczycieli) wysokości składki za OC i AC, w zależności od historii ubezpieczenia (m.in. liczba wypadków); czy sprawdzania gdzie dany pojazd ma wykupioną polisę OC.

/Ubezpieczeniowy Fundusz Gwarancyjny