Rozwój płatności online w Polsce

Postępująca smartfonizacja ma ogromny wpływ na rozwój płatności online, w tym płatności mobilnych. Już 63% internautów skorzystało z serwisów online pozwalających na finalizację transakcji.1

Płatności online stają się naturalnym wyborem przy zakupach internetowych, które już na stałe wpisały się w codzienne zakupy dzisiejszych konsumentów. Dedykowane serwisy płatności typu PayPal, przelew bankowy, płatności NFC to najbardziej popularne sposoby dokonywania płatności bezgotówkowych. Rozwój technologiczny, którego jesteśmy świadkami sprawił, że rynek e-commerce przeistoczył się w m-commerce, oferując znacznie szerszy zakres usług – mówi Matt Komorowski szef sprzedaży PayPal na Europę Środkową i Centralną.

Portfel w smartfonie


Jak podają autorzy raportu „E-Commerce w Polsce 2014. Gemius dla e-Commerce Polska” najpopularniejszym sposobem dokonywania płatności za internetowe zakupy są serwisy płatności. Z tego sposobu regulowania zobowiązań korzysta blisko 40% internautów. Wyniki te potwierdza Michał Rokosz, dyrektor generalny foodpanda w Europie Środkowej i Wschodniej – Blisko połowa zamówień jest finalizowana za pośrednictwem serwisów płatności online. Rosnące potrzeby klientów powodują, że na rynku pojawiają się zupełnie nowe rozwiązania, które ułatwiają konsumentom dokonywanie płatności. Z przelewów bankowych korzysta co trzeci zapytany internauta, a z płatności przy odbiorze – co piąty.

Wg danych serwisu foodpanda, pozwalającego zamówić jedzenie online, już 1/3 Polaków przy zamawianiu jedzenia do domu czy pracy korzysta ze smartfona czy tabletu. Tym, czym kierują się klienci foodpanda przy zamawianiu posiłków za pomocą serwisu, są przede wszystkim wygoda i oszczędność czasu. Przenosimy zamówienia z tradycyjnych sposobów, jakimi są ulotki czy ogłoszenia do serwisu online, oferując przy tym wygodne i w pełni bezpieczne sposoby zamówienia posiłku i regulowania rachunku –komentuje Michał Rokosz.

Użytkownicy foodpanda.pl mogą uregulować rachunek korzystając z czterech sposobów płatności: kartą online, za pomocą dedykowanych serwisów płatności – PayPal i PayU, a także tradycyjnie – gotówką przy odbiorze.

Udział płatności online na czerwiec 2014 wynosił aż 46%. Na przestrzeni ostatnich 6 miesięcy jest to wzrost o prawie 8 punktów procentowych. Wraz ze wzrostem płatności online, rośnie liczba zamówień składanych przez aplikację mobilną. W grudniu ubiegłego roku wynosiły one niespełna 9%, natomiast w czerwcu br. stanowiły już ponad 15% wszystkich zamówień w serwisie.

Płatności tu i teraz


To, co skłania konsumentów do zakupów przy pomocy smartfona to przede wszystkim wygoda, oszczędność czasu i możliwość zakupu z prawie każdego miejsca na świecie. M-commerce pozwala na realizowanie potrzeb tu i teraz – mówi Matt Komorowski – Dziś jesteśmy w stanie zrobić zakupy nawet jadąc w metrze, dokonując płatności w czasie rzeczywistym. Jednak to, co jest największym osiągnieciem rozwoju technologicznego, to fakt, że zaciera się granica między tym co online a offline. Przykładem może być foodpanda, która jako jedna z pierwszych wprowadziła mobilne płatności przy użyciu PayPal– kończy szef sprzedaży PayPal na Europę Środkową i Centralną.

Foodpanda 

1 Raport „E-Commerce w Polsce 2014. Gemius dla e-Commerce Polska”. Badanie przeprowadzone w marcu 2014 roku na grupie 1500 internautów.