Rusza kampania informacyjno-edukacyjna Visa Europe na temat kart kredytowych

Kierowana do konsumentów kampania informacyjno-edukacyjna będzie prowadzona w prasie, w placówkach detalicznych oraz w internecie, gdzie m.in. zostanie uruchomiona wspólnie ze Związkiem Banków Polskich strona poświęcona kartom kredytowym. Choć jeszcze daleko nam do popularności kart kredytowych w krajach zachodnich, to wg danych NBP już więcej niż co czwarta karta płatnicza wydana w Polsce to karta kredytowa.

Kampania prasowa zachęca do używania karty kredytowej Visa zamiast gotówki i podkreśla, że to narzędzie płatnicze umożliwia zakup danego artykułu w momencie, gdy się go potrzebuje, natomiast pozwala zapłacić później – kiedy możemy lub kiedy jest nam wygodnie. Karta kredytowa Visa pomaga być zawsze przygotowanym na niespodziewane sytuacje i mądrze planować wydatki; daje możliwość samodzielnego decydowania o tym, czy spłacamy cały zaciągnięty kredyt od razu i w czasie wyznaczonym przez bank (wtedy bez odsetek), czy rozkładamy spłatę na raty kosztem odsetek od tak wykorzystywanego kredytu.

W kampanii prasowej i internetowej wykorzystany jest motyw metek; nieoderwane metki przyczepione do zakupionych towarów, (np. rowerka dla dziecka, jeansów, butów czy ekspresu do kawy) symbolizują, że dany przedmiot już używamy – choć jeszcze za niego nie zapłaciliśmy.

– Karta kredytowa to wygodne narzędzie płatnicze, pozwalające na kupno dziś i odroczenie płatności w czasie, ale warto z tego nowoczesnego narzędzia korzystać rozsądnie – podkreśla Małgorzata O’Shaughnessy, dyrektor generalna Visa Europe w Polsce. – Kampania ma na celu popularyzowanie świadomego używania kart kredytowych i korzystania z ich zalet, a nie życia na kredyt – dodaje Małgorzata O’Shaughnessy.

Przy projektowaniu kampanii wykorzystane zostały wnioski z badania kart kredytowych przeprowadzonego w ub. roku dla Visa Europe przez Instytut Pentor. Wynika z nich m.in., że konsumenci często nie odróżniają kart debetowych wydawanych do konta osobistego od kart kredytowych. Często nie mają wiedzy co do mechanizmu funkcjonowania karty kredytowej, w tym – nie wiedzą, na czym polega okres bezodsetkowy, kiedy i w jaki sposób naliczane są odsetki, jaki jest mechanizm spłaty, itp. Wielu konsumentów nie wie o możliwości korzystania z dodatkowych funkcji, m.in. zniżek w sklepach przy płatności kartą kredytową czy programów rabatowych.

– Chcemy przełamać najpopularniejsze stereotypy, zgodnie z którymi karta kredytowa to produkt tylko dla ludzi zamożnych, który nie jest dostępny dla przeciętnego użytkownika, a jego wyrobienie wymaga skomplikowanych formalności – mówi Małgorzata O’Shaughnessy. Tym bardziej, iż badanie Pentora wskazało, że karta kredytowa jest postrzegana jako nowoczesny, dający swobodę i poczucie bezpieczeństwa produkt, którego używa się wszędzie na świecie. Badani podkreślali, że posiadacza takiej karty stać na zakup w dowolnej chwili, gdy zajdzie taka potrzeba.

Szerzej zalety karty kredytowej, którą warto mieć w portfelu obok karty debetowej przedstawia ulotka, przeznaczona do wykorzystania w placówkach detalicznych. Z kolei nowa sekcja o kartach kredytowych na stronie www.visa.pl zwraca uwagę, że karta kredytowa Visa odkrywa swoje największe zalety wtedy, gdy znajdujemy się w sytuacji niezaplanowanej. W materiałach podkreślono także wygodę płacenia kartą kredytową Visa, zarówno w kraju, jak i za granicą, bezpieczeństwo płatności w stosunku do używania gotówki, a także możliwość korzystania z dodatkowych usług, jak np. ubezpieczeń, pakietów assistance czy programów rabatowych często powiązanych z kartami partnerskimi. Zwrócono również uwagę, że pewne karty kredytowe pozwalają wspierać cele dobroczynne, gdy się nimi płaci za zakupy.

Istotnym aspektem, na który zwracana jest uwaga konsumentów jest to, że karta kredytowa Visa powinna służyć przede wszystkim do płacenia za towary i usługi – nie zaś do wypłacania pieniędzy z bankomatu, gdyż w takim przypadku odsetki będą naliczone od dnia takiej wypłaty. Ważne jest także to, iż rozsądne używanie karty nie oznacza konieczności ponoszenia dodatkowych kosztów (odsetek), bowiem jeśli spłacamy całość zobowiązań w terminie, korzystamy z pieniędzy banku nie płacąc z tego tytułu żadnych odsetek.

– Karta kredytowa to użyteczne narzędzie, uzupełniające się z kartą debetową, które pomaga sprawnie zarządzać osobistymi finansami – o ile użytkownik tej karty dobrze rozumie mechanizm jej działania” – dodaje Małgorzata O’Shaughnessy. – Dzięki zestawieniu transakcji na wyciągu z rachunku karty dobrze widzimy, na co wydaliśmy pieniądze, ile zostaje nam środków do wykorzystania oraz do kiedy i ile minimalnie powinniśmy spłacić, a jaka kwota i w jakim terminie oznacza spłatę zobowiązań w całości bez ponoszenia kosztu odsetek.

W II kwartale br. organizacja Visa Europe planuje wspólnie ze Związkiem Banków Polskich uruchomić stronę internetową poświęconą w całości kartom kredytowym, w tym świadomemu i rozsądnemu korzystaniu z tego instrumentu płatniczego.

Visa Europe stara się także pomóc w usystematyzowaniu wiedzy pracowników banków członkowskich oferujących karty kredytowe konsumentom poprzez przygotowanie m.in. interaktywnego modułu szkoleniowego dotyczący tematyki kart kredytowych typu e-learning. Narzędzie to ma zwracać uwagę na te aspekty kart kredytowych, o których – w świetle cytowanego powyżej badania – potencjalni użytkownicy tych kart mało wiedzą. Rozpoczął się także cykl wewnętrznych szkoleń Visa Europe dla polskich bankowców, które dotyczą całego spektrum zagadnień związanych z kartami kredytowymi, w tym kwestii zarządzania ryzykiem.

Karty kredytowe są już w Polsce dostępne praktycznie dla każdej osoby mającej stałe dochody, a wg danych NBP ich popularność wzrasta. Liczba kart kredytowych z logo systemów płatniczych oraz własnych kart kredytowych wydawanych przez sieci handlowe zwiększyła się w ciągu 12 miesięcy o 33,8% osiągając na koniec III kwartału 2007 r. blisko 7,5 mln, wobec 25,9 mln kart płatniczych ogółem wydanych w Polsce. W tym okresie liczba kredytowych kart Visa wzrosła o 60,9% do poziomu 3,7 mln kart. Łącznie 24 banki wydają w Polsce kredytowe karty Visa.

W okresie od października 2006 r. do końca września 2007 r. wartość transakcji dokonanych przez posiadaczy kart kredytowych Visa zwiększyła się o 36,2%. Ponad 75% wartości transakcji kartami kredytowymi Visa w Polsce przypada na najkorzystniejsze transakcje płatności w punktach sprzedaży, reszta to transakcje bankomatowe – podczas gdy dla kart Visa ogółem proporcje są odwrotne. Udział płatności w ogólnej liczbie transakcji kartami kredytowymi Visa jest w Polsce jeszcze wyższy i przekracza 87%. Karty kredytowe są przeznaczone przede wszystkim do płacenia i dlatego doskonale realizują podstawowy cel banków członkowskich Visa Europe, tj. zastępowanie gotówki w płatnościach za zakupy dokonywane zarówno w świecie fizycznym, jak i wirtualnym.

Pierwsza karta kredytowa Visa wyemitowana w Polsce, która była zarazem pierwszą międzynarodową kartą kredytową w kraju, została wydana na jesieni 1997 r. W ostatnich latach kredytowe karty Visa zaczęły także być oferowane firmom i instytucjom jako karty do użytku służbowego.