Rusza wystawa kolekcji Ergo Hestii w Muzeum Narodowym

Od 7 maja br. w Muzeum Narodowym w Warszawie będzie można oglądać wystawę XVII-wiecznego malarstwa holenderskiego i flamandzkiego: „Różne Spojrzenia. Malarstwo holenderskie i flamandzkie z Kolekcji ERGO Hestii”. Unikalna w skali kraju kolekcja 42 obrazów została udostępniona muzeum z okazji jubileuszu 30-lecia ERGO Hestii. Wystawa opowiada o narodzinach i rozwoju sztuki holenderskiej XVII wieku, w kontekście rozwijającej się równolegle sztuki flamandzkiej.

Ekspozycja prezentuje 52 prace (42 z kolekcji ERGO Hestii oraz 10 z MNW), namalowane przez takich artystów jak Salomon van Ruysdael, David Teniers młodszy, Jan Porcellis, Gabriel Metsu i Jan Breughel młodszy.

Wystawę zbudowano wokół takich zagadnień jak natura i codzienność upływająca w jej rytmie, polityka i ekonomia, religia i społeczne wartości, podróże i wizja słonecznej Italii, wreszcie – bogactwo środków wyrazu. Ekspozycję podzielono na siedem sekcji („spojrzeń”). – „Pejzaże, martwe natury, sceny rodzajowe przedstawiono w kontekście politycznych, ekonomicznych oraz artystycznych przemian epoki. Propozycje te nie są jednak arbitralne. Zapraszamy widzów do poszukiwania własnych perspektyw, które pozwolą lepiej zrozumieć przeszłość zapisaną w dziełach dawnych mistrzów” – mówi Aleksandra Janiszewska, kuratorka wystawy. Wystawa jest niepowtarzalną okazją, by poznać atmosferę XVII-wiecznych miast, szlacheckich dworów i magnackich rezydencji.

Artyści, których prace można zobaczyć na wystawie, tworzyli w Antwerpii oraz w Amsterdamie, Hadze, Utrechcie, Haarlemie, Lejdzie i Rotterdamie. Jednak inspiracji poszukiwali także w słonecznej Italii. Rzym, będący ówcześnie stolicą sztuki, wyznaczał nowe trendy, które podejmowali także artyści na Północy. W ich dziełach można odnaleźć nie tylko fascynację alpejskim krajobrazem, ale i na nowo odkrywaną kulturą antyczną.

Początki kolekcji dzieł sztuki dawnej Towarzystwa Ubezpieczeniowego ERGO Hestia sięgają roku 2008. Zbiór ten jest unikatem w skali kraju. Prywatni kolekcjonerzy korporacyjni w Polsce najczęściej gromadzą bowiem dzieła sztuki nowoczesnej. Część prac należących do ERGO Hestii jest sygnowana przez twórców, co podnosi wartość kolekcji.

Źródło: Ergo Hestia