Ruszyła międzynarodowa wyprawa „Plastic Odyssey”. Credit Agricole partnerem projektu

W porcie w Marsylii rozpoczęła się realizacja międzynarodowego projektu „Plastic Odyssey”, którego celem jest zmniejszenie ilości plastikowych odpadów w morzach i oceanach na całym świecie. Jednym z partnerów projektu jest bank Credit Agricole.

Plastic Odyssey to międzynarodowy projekt, który ma pomóc w rozwiązaniu problemu odpadów plastikowych na świecie. W rejs dookoła świata wyruszył właśnie specjalny statek-laboratorium, którego załoga w ciągu trzech lat odwiedzi 30 miast na czterech kontynentach, aby promować recykling i przetwarzanie plastikowych odpadów.

– Naszym celem jest zmniejszenie ilości plastikowych odpadów wyrzucanych do oceanu. Chcemy wspierać powstawanie lokalnych firm recyklingowych, które będą przetwarzać plastikowe śmieci i wytwarzać z nich przydatne przedmioty wielorazowego użytku. Chcemy pokazać mieszkańcom, że taka działalność może być dochodowa i wszystkim się opłaci – mówi Alexandre Dechelotte, oficer operacyjny „Plastic Odyssey”.

Szacuje się, że w morzach i oceanach pływa obecnie ponad 5 mld ton śmieci, a co minutę do wody trafia 20 ton nowych odpadów. Są wszędzie: w chłodnym Bałtyku, gorących wodach Morza Czerwonego i w wodach wielkich oceanów. Odkryta w 1997 r. tzw. wielka plama śmieci dryfująca na Pacyfiku, między Kalifornią a Hawajami, jest pięć razy większa od powierzchni Polski. Jednak większości plastikowych zanieczyszczeń nie widać gołym okiem.

– Kiedy myślimy o plastiku w morzu, zwykle mamy na myśli obrazy pływających wysp zbudowanych z butelek i sieci. Ale tak nie jest. Plastikowe śmieci rozdrabniają się w wodzie na mikrocząsteczki cząsteczki niewidoczne dla ludzkiego oka, pływające głęboko pod powierzchnią wody. Takich zanieczyszczeń nie sposób wydobyć i przetwarzać. Dlatego tak ważne jest, aby zatrzymywać plastik na lądzie i tam ponownie go wykorzystywać – przekonuje Alexandre Dechelotte.

Inicjatorzy Plastikowej Odysei nie mieliby szansy zrealizować swojego marzenia, gdyby nie wsparcie biznesu. Dlatego ekspedycję objął patronatem bank Credit Agricole, dla którego ekologiczne zaangażowanie i troska o czystość środowiska jest jednym ze strategicznych założeń.

– Jako firma prowadząca działalność na skalę globalną czujemy głęboką odpowiedzialność za stan środowiska, w którym wszyscy żyjemy, i chcemy, żeby nasze dzieci i wnuki mogły cieszyć się czystą planetą. Jako jedna z 10 największych instytucji finansowych na świecie mamy w tym obszarze sporo możliwości i chcemy je wykorzystać dla naszego wspólnego dobra – wyjaśnia Jean Bernard Mas, Senior Country Officer Credit Agricole w Polsce.

W nawiązaniu do „Plastic Odyssey” Credit Agricole w Polsce od trzech lat organizuje kampanię edukacyjną #mniejplastiku, a w jej ramach szereg lokalnych wydarzeń i akcji na rzecz ograniczenia ilości plastikowych odpadów w środowisku, m.in. Bałtycką Odyseję, Górską Odyseję, Wiślaną Odyseję, Akcję Czysta Odra oraz „Odrodzenie”. W 2021 r. projekty banku nagrodzone zostały tytułem „Eko-inspiracji roku”, a tytuł przyznany został na podstawie głosowania internautów.

Źródło: Credit Agricole