Udział gazu ziemnego w pierwotnych źródłach energii w Polsce wynosi zaledwie 11% w porównaniu do 22% w krajach Unii Europejskiej. W Polsce odnotowuje się również zdecydowanie niższy niż w UE poziom zużycia gazu na osobę (300 m³ rocznie w porównaniu do ok. 1250 m³ w Unii Europejskiej). Wobec tendencji zwiększania zużycia gazu na rzecz innych źródeł energii, w szczególności węgla kamiennego oraz liberalizacji rynku od lipca 2004 – zdaniem Roland Berger Strategy Consultants – polski rynek gazu czeka napływ nowych graczy i intensyfikacja walki o klienta. W związku z niską penetracją rynku gazu w Polsce, będzie on atrakcyjny dla zagranicznych koncernów takich, jak: Gas de France, E.ON, RWE, Ruhrgas czy Gazprom.
Polski rynek gazu jest stosunkowo mało rozwinięty, nie tylko w stosunku do krajów zachodnich, ale również Czech i Węgier. W Polsce gaz ma 11%-owy udział w pierwotnych źródłach energii, na Węgrzech, podobnie jak w Wielkiej Brytanii ok. 40%-owy. Również zużycie gazu na osobę w Polsce jest najniższe wśród analizowanych krajów UE oraz państwach kandydujących i wynosi zaledwie 300 m³ rocznie. W Hiszpanii, gdzie zużycie to jest najniższe w całej Unii Europejskiej jest ono równocześnie aż 2-krotnie wyższe niż w Polsce, natomiast w Wielkiej Brytanii aż 5-krotnie wyższe.
Według analiz Roland Berger Strategy Consultants zużycie gazu w Polsce będzie systematycznie wzrastać w związku z ogólnoeuropejską tendencją zastępowania gazem innych pierwotnych źródeł energii, w szczególności węgla kamiennego. Równocześnie niski stopień penetracji rynku gazu w Polsce oznacza duży potencjał wzrostu – do 2030 roku nawet o 123% wobec dzisiejszego poziomu ok. 12 mld m3`rocznie. Perspektywy wzrostu oraz liberalizacja rynku są jedną z przyczyn zainteresowania polskim rynkiem przez zagraniczne koncerny, m.in. Gas de France, E.ON, RWE, Ruhrgas czy Gazprom. Większość z nich jest już obecna na polskim rynku i czeka na jego liberalizację, rozważając różne strategie rozwoju – od pozyskiwania klientów przemysłowych poprzez inwestowanie w przesył i dystrybucję gazu po udział w prywatyzacji PGNiG. Głównym obszarem ich zainteresowań – od 2005 – 2006 roku – będą klienci przemysłowi.