Rynek nieruchomości w 2009 z perspektywy pośredników

Pośrednicy w obrocie nieruchomościami są grupą, która ma najszerszą wiedzę o tym jaka jest sytuacja na rynku nieruchomości. W związku z tym, w ramach przygotowywania Raportu Szybko.pl i Expandera, podsumowującego rok 2009, wśród pracowników agencji przeprowadzona została ankieta. Agenci odpowiedzieli na pytania dotyczące roku 2009, porównania z rokiem 2008 i perspektyw na 2010.

Rok 2009 nie należał do najlepszych także z perspektywy pośredników. 35% tej grupy zawodowej uznało, iż 2009 był słaby lub bardzo słaby,  a 37% uznało go za przeciętny. Mimo to sytuacji nie można nazwać dramatyczną – aż 28% badanych stwierdziło, że poprzedni rok był dobry lub bardzo dobry dla agencji nieruchomości, w której pracują.

        Źródło: Raport Szybko.pl i Expandera

ILOŚĆ TRANSKACJI ZAMYKANYCH MIESIĘCZNIE W 2009 I 2008 ROKU

Sukces i satysfakcję z pracy w zawodzie pośrednika z pewnością można mierzyć liczbą zamykanych transakcji. W 2008 roku ponad 50% agentów nieruchomości pośredniczyła w ciągu miesiąca średnio w 1 do 2 transakcji, a 37% nawet w 3 do 5. W 2008 już tylko 41% agentów było w stanie zamknąć do 2 transakcji miesięcznie, a 38% nie pośredniczyło statystycznie nawet w jednej transakcji miesięcznie. Drastyczny spadek liczby transakcji na rynku nieruchomości to najbardziej charakterystyczne wydarzenie dla 2009 roku.

Źródło: Raport Szybko.pl i Expandera

PROWIZJE OD TRANSAKCJI

W Polsce w większości (63%) transakcji kupna/sprzedaży nieruchomości prowizja pobierana jest zarówno od kupującego jak i sprzedającego. Można negować sensowność tego typu rozwiązania, choćby w sytuacji, kiedy negocjowana jest cena nieruchomości. Zdarza się, że sam rynek niweluje te zasady. Tak było choćby w 2007 roku, kiedy w związku z dużym deficytem mieszkań sprzedający nie musieli płacić prowizji. Obecnie taka sytuacja jest zdecydowanie rzadsza, choć 10% pośredników, którzy wzięli udział w ankiecie pobrało prowizję jedynie od kupującego. W związku z nasileniem konkurencji wśród pośredników w obrocie nieruchomościami, coraz częściej praktykowanym rozwiązaniem jest pobranie prowizji jedynie od właściciela sprzedawanego mieszkania. 22% ankietowanych pośredników zadeklarowało, iż w 2010 roku w celu zwiększenia sprzedaży i poprawienia swojej pozycji konkurencyjnej na rynku, będzie pobierało prowizję tylko od jednej strony transakcji.

    Źródło: Raport Szybko.pl i Expandera

Ankietowani agenci odpowiadali również na pytanie o wysokość prowizji pobieranej w 2009 roku. Najczęściej stosowano prowizję od 2,1% do 2,5% wartości transakcji – w 39% wszystkich umów oraz od 1,6% do 2% – w 38% transakcji. Poniżej poziomu 1,5% schodzono już stosunkowo rzadko – tylko 7% ankietowanych pośredników zadeklarowało tę wysokość prowizji jako najczęściej stosowaną . Dwukrotnie więcej pośredników – 13%- w 2009 roku pobierało prowizję pomiędzy 2,6% a 3%.

Stagnacja, która miała miejsce na rynku nieruchomości zaowocowała nie tylko zmniejszeniem liczby zawieranych transakcji, ale również skłoniła pośredników do obniżania wysokości ich wynagrodzenia. 55% ankietowanych zadeklarowało, iż w 2009 roku prowizja została ograniczona w stosunku do jej wysokości w 2008. W 48% przypadków obniżono prowizję o 0,5 punktu procentowego lub mniej; w 46% obniżki wynosiły od 0,6 do 1 punktu procentowego, a w 9% nawet o więcej niż 1 punkt procentowy.


GŁÓWNE PRZYCZYNY FIASKA TRANSAKCJI NA RYNKU NIERUCHOMOŚCI W 2009

Pośrednicy wskazali na dwie, powiązane ze sobą przyczyny, dla których najczęściej nie dochodziło do zawarcia transakcji. Były nimi zbyt wysoka cena nieruchomości i odmowna decyzja w sprawie kredytu.

Źródło: Raport Szybko.pl i Expandera
Wyniki nie sumują się do 100, ponieważ można było wybrać więcej niż 1 odpowiedź.


PERSPEKTYWY NA ROK 2010 

Pośrednicy są optymistyczni w ocenie możliwych scenariuszy dla rynku nieruchomości w 2010 roku. Aż 67% twierdzi, że sytuacja ulegnie poprawie, podczas gdy ponad 10 razy mniej jest przeciwnego zdania. Źródeł optymizmu można doszukiwać się przede wszystkim dobrych prognozach gospodarczych dla Polski i ewentualnej poprawie nastrojów wśród kupujących.

Z przeprowadzonych badań wynika, że w 2010 pośrednicy postawią na Internet jako główne miejsce promocji swoich ofert. 78% zadeklarowało, iż będzie aktywnie wykorzystywać w promocji swoich nieruchomości portale internetowe, 45% postawi na własną witrynę i promowanie jej w najpopularniejszych wyszukiwarkach, a tylko ¼ będzie  wykorzystywała najpopularniejszą przed kilkoma laty prasę.

          Źródło: Raport Szybko.pl i Expandera

Badanie zostało przeprowadzone w grudniu 2009 roku poprzez serwis nieruchomości www.szybko.pl. W badaniu wzięło udział 198 pośredników z całego kraju.

Źródło: Szybko.pl