Rynek przedpłaconych kart płatniczych w Polsce w 2010 roku

Od kilku lat w Polsce mamy do czynienia z dynamicznym wzrostem sprzedaży kart przedpłaconych. Obok kart podarunkowych i premiowych dla firm, pojawiły się karty podarunkowe i młodzieżowe skierowane do klienta indywidualnego.

Rynek przepłaconych kart płatniczych na świecie i w Polsce

Od lat największy rynek kart prepaid stanowią Stany Zjednoczone, ale popularność kart szybko rośnie także w Europie, gdzie szacuje się, że wartość rynku kart podarunkowych w 2010 roku przekroczy 20 mld euro, a w samej Francji – 5 mld euro.

Jeśli chodzi o polski rynek – w 2009 roku sprzedaż przedpłaconych kart płatniczych w Polsce wzrosła o 10 proc. w stosunku do roku 2008 i osiągnęła poziom ok. 700 tys.

Także oferta kart prepaid dostępnych na polskim rynku jest coraz bogatsza. Niekwestionowanym liderem jeśli chodzi o liczbę wydawanych kart i ich rodzaje jest Grupa Bonus. Dotychczas specjalizowała się przede wszystkim w dostarczaniu kart przeznaczonych dla sektora B2B. Wydawane z powodzeniem od kilku lat przedpłacone karty płatnicze bonus+ są zamiennikiem papierowych bonów. Karta ufundowana jako rodzaj premii, pozwala użytkownikom samodzielnie decydować, na co chcą wydać środki.

Coraz większą popularnością cieszą się ostatnio karty restauracyjne. To nowoczesna wersja bonu żywieniowego w formie elektronicznej. Karta podlega tym samym uregulowaniom prawno-podatkowym, co papierowe bony żywieniowe. Jest łatwa w obsłudze i gwarantuje użytkownikom dostęp do zróżnicowanej sieci placówek gastronomicznych akceptujących karty płatnicze m.in.: restauracje, bary, kafeterie, sklepy spożywcze. Z pewnością niebawem wyprą papierowe kupony. Istotny jest fakt, iż w odróżnieniu od papierowego bonu nie ma konieczności zaokrąglania wydatku do wartości nominalnej bonów, ponieważ płacąc kartą wydajemy dokładnie tyle, ile wynosi rachunek. Ponadto, pracodawca może doładować karty bez większego wysiłku, oszczędzając czas na co miesięcznej dystrybucji bonów wśród pracowników. Wartość kart do wysokości 190 zł miesięcznie nie podlega ustawie o VAT, nie jest obciążona składką ZUS i stanowi koszt dla firmy. Wygodną i nowoczesną kartę lunch+ wprowadziła w minionym roku firma Bonus Sytems Polska.

Nowością na polskim rynku są karty adresowane do klientów indywidualnych, z których może korzystać każdy z nas, nawet nastolatek. Specjalna karta przeznaczona dla młodych, to nie tylko nowy gadżet – taka karta płatnicza uczy dziecko samodzielności i kontroli wydatków. Pozwala w bezpieczny sposób dysponować przekazanymi pieniędzmi. Jeśli nastolatkowi skończą się środki na karcie na wakacjach, feriach czy innym wyjeździe kartę można szybko doładować na odległość.

Karty dla klientów indywidualnych Go Free i Go Smile VISA Electron, to najnowszy hit należącej do Grupy Bonus spółki Card System. Pierwsza z nich to idealny prezent dla nastolatków, którzy mogą nauczyć się gospodarowania własnymi pieniędzmi. Karta Go Smile jest zaś uniwersalną kartą podarunkową, idealną jako prezent przy różnych okazjach. Obie karty są powszechnie akceptowane – można nimi płacić za transakcje we wszystkich punktach, przyjmujących karty płatnicze VISA Electron. Przez Internet lub telefonicznie można także szybko sprawdzić saldo karty. Karty są na okaziciela, nie ma konieczności zakładania konta bankowego.

Patrząc na rosnące zainteresowanie różnego rodzaju kart przedpłaconych w ostatnich latach w Polsce, oraz bogactwo oferty nie ma wątpliwości – rok 2010 będzie rokiem rozwoju dla tego sektora rynku.

Rok 2009 dla Grupy Bonus Systems Polska upłynął pod znakiem sukcesów. W skład Grupy weszły nowe spółki – to m.in. Vanity Style, oferująca karty FitProfit, Card System oraz firma B3Loyalty, specjalizująca się w programach lojalnościowych. W ofercie Card System w minionym roku znalazły się indywidualne przedpłacone karty podarunkowe Go Free i Go Smile. Grupie udało się wprowadzić na rynek nową jakość, a dodatkowo oferta jest cały czas udoskonalana z myślą o potrzebach klientów.

Sama firma Bonus Systems Polska S.A., wchodząca w skład Grupy, zanotowała w ubiegłym roku 15% wzrost sprzedaży, w tym zdawałoby się trudnym dla przedsiębiorców roku.

Źródło: Bonus Systems Polska S.A.