Mimo wielkich zalet reklamowych, rynek reklamy wielkoformatowej w Polsce ze względu na swoje olbrzymie rozdrobnienie, należy do najmniej przejrzystych. Głównym celem Raportu CAM Media jest zmiana tego stanu i znacząca poprawa przejrzystości segmentu przez dostarczenie rzetelnej informacji.
Rok 2011 to jest kolejnym rokiem wychodzenia branży reklamowej z kryzysu. Głównym miernikiem poprawiającej się koniunktury jest wzrost sprzedaży netto.
Rynek reklamy wielkoformatowej w I kwartale 2011 roku osiągnął wartość 19,7 miliona złotych. Oznacza to 8,3% wzrost w porównaniu z I kwartałem 2010 roku, w którym wartość inwestycji wyniosła 18,2 miliona złotych. Największy wzrost – o 22,2% – został odnotowany w styczniu 2011.
Wzrost został wygenerowany przez zwiększone inwestycje z sektorów: motoryzacja oraz odzież i dodatki. Te dwa sektory zwiększyły wartość inwestycji aż o 3,7 miliona złotych.
Znacznie zwiększyła się liczba reklamodawców, którzy przeprowadzili kampanie – z 112 do 132. Wzrostowi towarzyszyły duże zmiany pod względem pozycji w klasyfikacji największych reklamodawców.
W I kwartale 2010 r., biorąc pod uwagę klasę, położenie i wielkość lokalizacji, reklamodawcy w większym stopniu korzystali z lepszych nośników. Łącznie w tym okresie zostało wykorzystanych 171 lokalizacji (rok wcześniej 178).
W całym 2010 r. wartość inwestycji w stolicy wynosiła 38,9 mln zł. Na początku br. odnotowano dalszą zwiększoną dominację rynku warszawskiego, którego udział w całym rynku wzrósł i wynosi 50,4%.
Rozwojowi rynku towarzyszył wzrost cen. Średnia cena wykorzystanego nośnika wzrosła o 13,3%, przy czym wzrost w większym stopniu wynikał ze sprzedaży nośników po wyższych cenach (zmiana realnej ceny nośnika wzrosła o 9,5%), a w mniejszym stopniu z wykorzystania nowych, droższych lokalizacji. Zmiany cen powiązane są silnie ze zmianami w strukturze reklamodawców.
Obserwowany jest zwrot reklamodawców w stronę nośników reklamy wielkoformatowej o wyższej jakości, który występuje równolegle z inną tendencją jakościowego rozwoju segmentu, czyli inwestycje w rozwiązania niestandardowe podnoszące prestiż kampanii.
Zapraszamy do zapoznania się z pełną wersją raportu:
Źródło: CAM Media