Rynek ubezpieczeń po 20 latach: czas na współpracę

Współpraca obok konkurencji to jedno z najważniejszych wyzwań rynku ubezpieczeniowego – takie są wnioski z debaty „Dwie dekady polskich ubezpieczeń”, zorganizowanej 9 lipca przez Sopockie Towarzystwo Ubezpieczeń Ergo Hestia. Dyskusja towarzyszyła obchodom 20. rocznicy powstania spółki.

Prowadzonej przez publicystę Jacka Żakowskiego dyskusji przysłuchiwało się w Sopocie ponad 150 gości, reprezentantów branż finansowej i ubezpieczeniowej. W rozmowie wzięli udział: Andrzej Olechowski, ekonomista i polityk, prof. Ireneusz Krzemiński, socjolog oraz prof. Dariusz Filar, ekonomista. Gospodarzem debaty był Piotr Maria Śliwicki, prezes Ergo Hestii.

„Polski rynek okazał się na tyle silny, że zachował stabilność nawet w kryzysie. Nominalna wartość PKB Polski wzrosła dziesięciokrotnie, a siła nabywcza polskich wynagrodzeń – aż szesnastokrotnie” – rozpoczął Jacek Żakowski, przytaczając dane z raportu „Polska 2030 – wyzwania rozwoju”. Uczestnicy debaty podkreślali, że Polacy zdali egzamin z kapitalizmu, a także – że rynek ubezpieczeń odegrał ważną rolę podczas przemian, zmieniając się znacząco.

Jak podaje Polska Izba Ubezpieczeń, w 2008 r. polskie firmy ubezpieczeniowe zatrudniały ponad 29,5 tys. pracowników etatowych, co stanowiło 0,55 proc. wszystkich zatrudnionych w sektorze przedsiębiorstw. Składka zebrana przez ubezpieczycieli w tym okresie to aż 4,7 proc. polskiego PKB.

„Myślenie o życiu jako o inwestycji, a tym samym zmiana podejścia do ubezpieczeń jest bezspornie pozytywnym efektem transformacji ustrojowej” – podkreślał prof. Ireneusz Krzemiński.

Polski rynek ubezpieczeń jest coraz bardziej wymagający, a konkurencja na nim będzie się znacząco zmieniać. Piotr Maria Śliwicki, prezes Grupy Ergo Hestia, jest zdania, że obok dobrze znanej walki o klientów, nowym zadaniem dla ubezpieczycieli jest nauczyć się współdziałania na rynku. „Przeszliśmy dwie dekady suchą stopą. Nauczyliśmy się ze sobą konkurować, ale teraz musimy odróżnić to, czym jest konkurowanie, od tego, czym jest niezbędna na tym rynku współpraca. I to jest nasze zadanie na trzecią dekadę” – powiedział.

Źródło: Hill & Knowlton Poland