Gemius Polska prezentuje raport z kolejnej fali badania „Plany ubezpieczeniowe internautów”, zrealizowanego we współpracy z Interaktywnym Instytutem Badań Rynkowym.
W raporcie zaprezentowano dane na temat posiadanych przez internautów produktów ubezpieczeniowych i planach ich zakupu w ciągu najbliższych sześciu miesięcy. Raport „Plany ubezpieczeniowe internautów” przygotowano na podstawie badań ankietowych online zrealizowanych od 13 września do 24 października 2011 roku.
Rodzaje kupowanych ubezpieczeń
Wśród internautów najbardziej popularne są ubezpieczenia komunikacyjne (49 proc.), na życie (36 proc.), mieszkań (29 proc.) oraz ubezpieczenia zdrowotne (29 proc.). Zaledwie 8 proc. badanych deklarowało korzystanie z ubezpieczeń podróżnych.
Wysoki odsetek osób korzystających z ubezpieczeń komunikacyjnych wynika z przepisów prawa, które nakładają na kierowców obowiązek posiadania ubezpieczenia OC. Według danych zawartych w raporcie, w ciągu najbliższych 6 miesięcy około 7 proc. wszystkich badanych planuje kupić jakieś ubezpieczenie komunikacyjne. W porównaniu z poprzednim okresem badania (jesień 2010) mniej badanych planuje zakup ubezpieczenia AC (różnica 8 punktów procentowych) oraz assistance (7 punktów procentowych). Większą popularnością niż pół roku temu, cieszy się natomiast ubezpieczenie szyb (wzrost z 16 proc. do 24 proc.).
Zakup ubezpieczenia na życie planuje 3 proc. badanych. Jako najważniejszy powód kupowania ubezpieczenia na życie, badani wskazują chęć zapewnienia bezpieczeństwa finansowego bliskich po swojej śmierci albo zabezpieczenie przyszłości finansowej najbliższych. 5 proc. badanych planuje zakup ubezpieczenia mieszkaniowego, a 2 proc. chce kupić ubezpieczenie zdrowotne.
Wśród badanych internautów najmniejszym zainteresowaniem cieszą się ubezpieczenia podróżne – posiada je 8 proc. badanych, a zakup planuje jedynie 2 proc.
Źródła informacji o ubezpieczeniach i zakup ubezpieczeń przez internet
Internautów pytano również o źródła wiedzy o produktach ubezpieczeniowych i ich zakup przez internet. Z danych zgromadzonych w raporcie wynika, że informacje na temat firm oferujących ubezpieczenia internauci zdobywają przede wszystkim w internecie (47 proc.) oraz zasięgają opinii u rodziny i znajomych (36 proc.).
O ile internet jest najpopularniejszym wśród badanych internautów źródłem wiedzy na temat ubezpieczycieli i ubezpieczeń, o tyle jedynie 8 proc. badanych kupiło polisy ubezpieczeniowe online. Bardziej optymistycznie wyglądają plany zakupu produktów ubezpieczeniowych – w ciągu najbliższych 6 miesięcy internauci zamierzają dokonać zakupu polisy za pośrednictwem internetu. Podobnie jak w poprzednich edycjach badania, najczęściej wskazywanym powodem, który skłonił badanych do zakupu ubezpieczenia direct, jest oszczędność czasu. Inne ważne czynniki wiążą się z możliwością dopełnienia formalności w domu, w spokoju oraz z niższymi opłatami za ubezpieczenie.
Rozpoznawalność firm, które oferują produkty ubezpieczeniowe
Prawie wszyscy (95 proc.) respondenci znają ze słyszenia przynajmniej jedną firmę ubezpieczeniową. Największą rozpoznawalnością niezmiennie cieszy się PZU (84 proc.), następnie najczęściej wskazywane były Warta (73 proc.) i Allianz (69 proc.). Wybierając ubezpieczyciela internauci zwracali uwagę na wysokość składki (42 proc.), wiarygodność firmy (33 proc.), jasne i zrozumiałe warunki ubezpieczenia (25 proc.).
Metodologia badania
Badanie zostało zrealizowane metodą CAWI Real Time Sampling za pomocą ankiet emitowanych na witrynach internetowych korzystających z bezpłatnej wersji systemu stat24 lub stat.pl. Ankiety były emitowane losowo w okresie od 13 września do 24 października 2011 roku. Analizą objęto odpowiedzi 4000 internautów w wieku co najmniej 18 lat, którzy wypełnili kwestionariusz do końca. Wśród wszystkich badanych 725 respondentów deklarowało, że w ciągu najbliższego pół roku planuje kupno jakiegoś ubezpieczenia.
Źródło: Gemius