Rynki wschodzące generują wzrost globalnych płatności

Zgodnie z World Payments Report 2011, opublikowanym przez Capgemini, Royal Bank of Scotland (RBS) i Efma rynek płatności jest odporny na cykle dekoniunkturalne. Wolumen płatności bezgotówkowych wzrósł choć w nieco wolniejszym tempie o pięć procent w 2009 roku do 260 mld euro, kontynuując dziewięcioprocentowy trend wzrostowy od 2008 r.

Tempo wzrostu jest zróżnicowane pomiędzy regionami i wynosi:

Na całym świecie karty pozostają preferowanym bezgotówkowym instrumentem płatniczym, z prawie 10 –procentowym wolumenem transakcji i ponad 40-procentowym udziałem na większości rynków.

Płatności mobilne rośną szybciej niż przewidywano w naszym ostatnim raporcie, co odzwierciedla szybką akceptację tego rodzaju udogodnienia  przez użytkowników. Przewidujemy obecnie że płatności mobilne będą stanowić 15% wszystkich transakcji w 2013 r., a przekroczenie wolumenów generowanych przez karty nastąpi w ciągu 10 lat, przy utrzymaniu tempa wzrostu. Wzrasta wykorzystanie  e-płatności i m-płatności, stanowiących około 22,5 miliardów transakcji na całym świecie w 2010 roku. Liczba e-płatności wzrośnie z 17,9 do 30,3 mld transakcji między 2010 i 2013 r., zaś m-płatności od 4,6 do 15,3 mld transakcji w tym samym okresie. Obecnie odsetek tych transakcji obsługiwanych poza bankowymi systemami płatności pozostaje stosunkowo niewielki, ale jego wzrost jest bardzo szybki.

Stosowanie czeków jest coraz mniej popularne – tego typu transakcje stanowią zaledwie 16 procent wszystkich transakcji bezgotówkowych globalnie w 2009 roku, w porównaniu z 22 procent w 2005 r., jednakże na niektórych kluczowych rynkach ciągle występuje zapotrzebowania na obsługę czeków .

Regulacje rynku zmieniają polepszają bezpieczeństwo transakcji

Analiza globalnych i regionalnych inicjatyw regulacyjnych płatniczych, począwszy od Basel III do Europejskiej Agendy Cyfrowej, z Dodd-Frank Act do pracy National Corporation Payments Corporation of India, wskazuje pięć podstawowych trendów zmian:

„Presja regulacyjna wzrosła od kryzysu gospodarczego i wraz z dążeniem w kierunku standaryzacji i komodyzacji, napędza  gruntowne przemiany na rynku płatności”, powiedział Jean Lassignardie, Globalny Dyrektor Sprzedaży i Marketingu, Capgemini Financial Services. „Banki i instytucje finansowe w obliczu tej kombinacji wyzwań mogą wzorować się na branżach  energetycznej
i telekomunikacyjnej, które odpowiedziały na podobne naciski poprzez zwiększenie stopnia specjalizacji kluczowych graczy w celu wyróżnienia ich oferowanych usług.”

Przy standaryzacji usług na rynku płatności następuje komodyzacja wielu aspektów łańcucha wartości. Banki oraz inni dostawcy usług płatniczych mierzą się z dużym wyzwaniem wyróżnienia oferty, co coraz częściej muszą się specjalizować, by pokazywać bieżącą wartość dla swych klientów.

Źródło: Capgemini