SABMiller w Państwie Środka

To inwestycja przeprowadzona w miejscu, w którym spożycie piwa per capita sięga 39 litrów, podczas gdy średnia krajowa wynosi tylko 23 litry. Zdolności produkcyjne browaru Qingyuan wynoszą ok. 1,2 mln hl. Po zaplanowanych inwestycjach wartości 65 mln juanów zostaną one zwiększone do 2,8 mln hl piwa rocznie. Browar Qingyuan produkuje przede wszystkim markę o tej samej nazwie, przeznaczoną do sprzedaży na chłonnym rynku lokalnym.

To jednak nie najważniejsza tegoroczna inwestycja China Resources Snow Breweries, drugiej co do wielkości grupy piwowarskiej w Chinach, do której należy 41 browarów i około 30 marek regionalnych. SABMiller ma w niej 49% udziałów, pozostałe 51% należy do China Resources Enterprise Limited, notowanej m.in. na giełdzie papierów wartościowych w Hongkongu.

Snow zdobywa rynek
Te kluczowe to dwie inwestycje greenfield: pierwsza, która kończy się w tym roku i druga, która dopiero się zaczyna. Obie mają służyć ekspansji na teren całych Chin marki Snow, obecnie drugiej pod względem wielkości piwnej marki w Państwie Środka.

W ubiegłym roku sprzedaż China Resources Snow Breweries, drugiego pod względem wielkości producenta piwa w Chinach (udziały rynkowe sięgają 14 procent) wzrosła o 26 procent, zaś sama marka Snow wykazała wzrost o 47 procent. Wszystko wskazuje na to, że przy takiej dynamice wzrostu wyprzedzi swego największego konkurenta – należącą do Anheuser-Busch markę Tsingtao i to właśnie ona będzie największą piwną marką Chin pod względem wielkości sprzedaży.

Kończąca się w tym roku inwestycja to budowa nowego browaru w mieście Dongguan, w południowo-wschodniej prowincji chińskiej Guangdong – najbogatszym i najbardziej rozwiniętym gospodarczo obszarze Chin, zamieszkanym przez 79 mln ludzi. Prowincja ta może poszczycić się najwyższym PKB w Chinach. Sprzedaje się tam obecnie ok. 8 proc. całej produkcji piwa w Chinach, przy czym tempo konsumpcji rośnie w niezwykłym tempie: sprzedaż piwa w tej prowincji wzrosła z 6,6 mln hl w roku 1992 do ok. 19,5 mln hl w roku 2003.

Wybudować czy kupić?
Duże akwizycje spółki zależnej SABMiller rozpoczęły się w roku 1994 inwestycją w browar o zdolnościach produkcyjnych sięgających 4,9 mln hl w Shenyang w Liaoning. Trzy lata później do drużyny dołączył browar Mianyang w Sichuanie (2,5 mln hl), w roku 1998 browar z Jilin (2,6 mln hl), w roku 1999 zakład Tianjin z Habei (2,1 mln hl), w roku 2001 Blue Sword Breweries w Sichuanie (9 mln hl), w roku 2002 New 3 Star w Harbinie (2,6 mln hl), a przed dwoma laty browary Longjin w Anhui (2,8 mln hl) oraz Lion Nathan w Jiangsu (4,2 mln hl).

Koszt budowy zakładu w Dongguan, zdolnego wyprodukować 3 mln hl piwa to ok. 82 mln dolarów. Daje to koszt 27,4 USD/hl. Mieści się to w strategii ekspansji na rynku chińskim przyjętej przez przez SABMiller, która zakłada koszt rocznej produkcji w granicach od 25 do 30 USD za hektolitr.

Według analityków rozpoczęta w kwietniu inwestycja China Resources Snow Breweries – budowa od podstaw kolejnego zakładu – tym razem w Harbin, stolicy północno-wschodniej prowincji Heilongjiang – świadczy o tym, że w Państwie Środka bardziej niż przejęcie istniejącego, lokalnego browaru opłaca się wzniesienie nowego zakładu.

Browar w Harbin będzie wzniesiony kosztem 35 mln dolarów, a jego moce produkcyjne po zakończeniu pierwszej fazy inwestycji sięgną 2,3 mln hl, zaś po zakończeniu całej inwestycji – 4,3 mln hl.

Nie będzie to najprawdopodobniej ostatnia inwestycja od podstaw przeprowadzona w Chinach przez SABMiller, bowiem wśród głównych celów spółki na najbliższe lata znalazło się poszukiwanie miejsc na kolejne inwestycje typu greenfield.