Samotność w sieci: 25% woli internet od fajerwerków

W badaniu uwzględniono odsłony serwisów należących do sieci reklamy kontekstowej Adkontekst. Z uwagi na fakt, że zarówno Wigilia, jak i sylwester wypadały w poniedziałek, za punkt odniesienia przyjęto przeciętny poziom ruchu w sieci w tym dniu (w grudniu). Serwisy zrzeszone w Adkontekst docierają do prawie 10 mln polskich internautów (ponad 71% liczby użytkowników w sieci – Megapanel, sierpień 2007). System emituje do 2 tysięcy reklam na sekundę i ponad miliard miesięcznie.

Przygotowania do Wigilii polscy internauci rozpoczęli około godziny 15.30. Wówczas ruch w sieci zaczął słabnąć. Najmniej osób (30% poziomu zazwyczaj notowanego o tej porze) korzystało z internetu o godzinie 18.10. Można zatem przyjąć, że o tej porze większość użytkowników zasiadła do stołów.

Wiele osób spędzało w internecie również sylwestra. Nawet po godzinie 20 ruch w sieci spadł tylko o 38% w porównaniu do przeciętnego ruchu o tej porze. Niecałą godzinę przed północą (o 23.10) internauci porzucili komputery i zajęli się otwieraniem szampana oraz składaniem życzeń. Radykalne osłabienie ruchu trwało mniej więcej tyle, co oglądanie fajerwerków – o 00.10 odnotowano około 25% normalnej ilości odsłon o tej porze i od tej pory ruch w sieci zaczął rosnąć.

Z badania wynika również, że w sylwestra internauci położyli się spać średnio o 2 godziny później niż zazwyczaj. Minimum ruchu dobowego zanotowano około godziny 6.00 (w zwykły dzień minimum ruchu występuje około 4.00). W Nowy Rok internauci zaktywizowali się także 2 godziny później – najprawdopodobniej odsypiali szaleństwa (nie tylko te internetowe).

Adkontekst to jedna z pierwszych sieci reklamy kontekstowej w Polsce, wprowadzona przez Wirtualną Polskę oraz NetSprint.pl pod koniec października 2005 r. System Adkontekst umożliwia wyświetlanie na stronach serwisów partnerskich reklam kontekstowo dopasowanych do treści danej strony oraz, co niezwykle istotne, charakteru całego serwisu. Oprogramowanie przez cały czas analizuje treść strony partnera i precyzyjnie dopasowuje do niej reklamy włączone do programu Adkontekst.