Santander Consumer Bank: Remont domu lub mieszkania największym wiosennym wyzwaniem dla portfeli Polaków

Wiosna to pora, która kojarzy się z remontami, odświeżaniem ogródków i tarasów, wakacjami i dużymi, rodzinnymi uroczystościami, takimi jak komunia czy wesele. Wszystko to wiąże się jednak z dużym obciążeniem dla portfela. Polacy zapytani, jaki wydatek będzie dla nich największym wyzwaniem o tej porze roku, najczęściej wskazują remont domu lub mieszkania (33 proc.), inwestycję w samochód (23 proc.) i konieczność odłożenia pieniędzy na wakacje (20 proc.), wynika z raportu „Polaków Portfel Własny: wiosenne wyzwania 2022”. Wydatki związane z nową porą roku Polacy najczęściej pokryją z własnych oszczędności, odkładanych z wyprzedzeniem (53 proc.).

fot. Shutterstock

W raporcie autorstwa Santander Consumer Banku, Polacy zapytani o największe wyzwanie finansowe tej wiosny najczęściej wskazywali domowe remonty. Co ciekawe, zmierzą się z nim głównie respondenci z grupy 18-29 latków (47 proc.). Przynajmniej część z nich – z uwagi na młody wiek – zapewne będzie doprowadzać do porządku stan swoich wynajmowanych pokoi i mieszkań, które często nie są udostępniane podnajmującym w idealnym stanie. Remontami zamierza zająć się również 44 proc. 50-59 latków i 37 proc. 30-39 latków, przy czym w tej drugiej grupie mogą to być większe renowacje związane z zakupem lub dokańczaniem swojego pierwszego, własnego mieszkania. Co może zaskoczyć, remontować wiosną zamierzamy bez względu na osiągane dochody. Takie plany ma co trzecia osoba z pensją do 2 000 zł na rękę (32 proc.).

Remonty to jednak nie jedyne wyzwanie finansowe, jakie czeka na Polaków tej wiosny. Po zimie chcemy zainwestować również w nasze cztery kółka, udając się z samochodem do mechanika bądź decydując się na zakup nowego pojazdu. Takie plany ma co czwarty z nas, w tym tyle samo kobiet co mężczyzn (23 proc. w obu przypadkach). Na zakup lub naprawę samochodu najwięcej wydadzą młodzi przed 30-stym rokiem życia (50 proc.).

Trzecim, najpopularniejszym wiosennym wyzwaniem wskazywanym przez ankietowanych w badaniu była konieczność odłożenia pieniędzy na zbliżający się urlop (20 proc. badanych). Taką konieczność widzi więcej kobiet niż mężczyzn (25 proc. w porównaniu do 15 proc.), co może wiązać się z różnicą w wynagrodzeniach obu płci. Wyzwanie to ponownie najczęściej wskazywali młodzi przed 30-stką, co może być związane z niskim dochodem.

Polacy oszczędzają na większe wydatki lub pokrywają je z bieżących dochodów

Santander Consumer Bank zapytał również Polaków o to w jaki sposób zazwyczaj finansują wiosenne wydatki. Jak się okazuje połowa z nas oszczędza na ten cel z dużym wyprzedzeniem (53 proc.). Są to zarówno kobiety, jak i mężczyźni (kolejno 56 i 50 proc.). Co ciekawe, nie występują większe korelacje ze względu na wiek. Oszczędzać zamierza ponad 50 proc. z każdej grupy wiekowej poza seniorami powyżej 60-tego roku życia (45 proc. wskazań). Co może niektórych zdziwić, zbierać oszczędności na wiosenne wyzwania planuje ponad połowa ankietowanych z najwyższym dochodem od 7 000 zł netto w górę (67 proc.). Z kolei 38 proc. ankietowanych wydatki wiosną tradycyjnie pokrywa ze swoich bieżących dochodów. W większości robią tak mężczyźni (43 proc. w porównaniu do 34 proc. kobiet). Swoje bieżące środki najczęściej będą wykorzystywać też osoby po 60-tym roku życia (41 proc.), co najprawdopodobniej wiąże się z faktem, że większość z nich przebywa na emeryturze i nie może liczyć na zastrzyk gotówki z pracy.

– Warto pamiętać o tym, że finansowanie zewnętrzne może bardzo pomóc przy realizacji wiosennych planów np. wyposażaniu naszych domów w rozwiązania ekologiczne – mówi Magdalena Grzelak, Rzecznik Prasowy z Santander Consumer Banku. – Tutaj przydatny mógłby być np. kredyt z dotacją z programu „Czyste Powietrze”, od niedawna obecny w ofercie Santander Consumer Banku, lub dogodne raty EKO, które umożliwią rozłożenie w czasie spłaty kosztu zakupu pomp ciepła i paneli fotowoltaicznych wraz z ich montażem. Ewentualnie, jeżeli renowacje nie uwzględniają proekologicznych rozwiązań, można wspomóc się wysokokwotowym finansowaniem np. Mistrzowskim Kredytem Gotówkowym, dzięki czemu nie będzie konieczności odkładania wydatków na później lub naruszania naszej poduszki finansowej, która może przydać się w bardziej pilnych przypadkach – dodaje.

Jak wynika z badania Santander Consumer Banku, po kredyt gotówkowy Polacy byliby skłonni sięgnąć najczęściej w realizacji wiosennego remontu domu lub mieszkania (32 proc.). W następnej kolejności byłyby to inwestycja w samochód w formie naprawy lub zakupu nowego pojazdu (19 proc.) oraz zakup wyposażenia np. sprzętu RTV/AGD, wymiana mebli (14 proc.).

Badanie zostało zrealizowane na zlecenie Santander Consumer Banku – banku od kredytów w ankiecie telefonicznej, przeprowadzonej przez Instytut Badań Rynkowych i Społecznych (IBRiS) w marcu 2022 r. W badaniu wzięła udział reprezentatywna grupa dorosłych Polaków. Próba n = 1000.

Źródło: Santander Consumer Bank