Santander zarobił blisko 7 mld euro

Po trzech kwartałach 2008 r. Grupa Santander wypracowała zysk w wysokości 6 935 miliona euro. Przyczynił się do tego głównie wzrost przychodów (o 13 proc.), który był cztery razy większy niż wzrost kosztów (o 3 proc.). Pomimo dużo trudniejszej sytuacji na rynku Santander udzielił 8 proc. więcej kredytów i pozyskał 20 proc. depozytów więcej niż w 2007 roku.

Wszystkie obszary geograficzne w których funkcjonuje Grupa Santander odnotowały znaczny wzrost przychodów. Główną siłą napędzającą rozwój hiszpańskiej grupy pozostaje bankowość detaliczna. Należące do hiszpańskiej grupy banki działające w Europie wypracowały zysk rzędu 3 530 miliona euro (9 proc. więcej niż przed rokiem), zwiększając akcję kredytową o 7 proc. i depozyty o 11 proc.

W Ameryce Łacińskiej zysk wzrósł o 20 proc. do 3 294 miliona dolarów przy wzroście kredytów i depozytów o odpowiednio 21 i 15 proc. Udział w ABN Amro przejętym w grudniu 2007 roku przez konsorcjum, w którego skład wchodził Banco Santander przyniósł 725 milionów euro zysku, praktycznie w całości wygenerowanego przez Banco Real w Brazylii.

Należący do Santandera brytyjski Abbey odnotował wzrost zysku do 943 milionów euro (4 proc. więcej niż w trzech pierwszych kwartałach 2007 r.). Przejęcie w ostatnich miesiącach sieci sprzedaży oraz depozytów banku Bradford and Bingley oraz integracja z Alliance & Leicester przyczyniły się do powiększenia sieci sprzedaży do 1300 placówek. Obecnie Abbey jest trzecim bankiem w Wielkiej Brytanii pod względem wielkości depozytów i drugim wg kryterium udzielonych kredytów hipotecznych.

Współczynnik efektywności dla Grupy Santander poprawił się w ciągu roku o 3,5 proc. i wynosi obecnie 40,7 proc.

Warto zaznaczyć, że podane przez Santandera wyniki nie obejmują 586 milionów euro pozyskanych ze sprzedaży Miasteczka Finansowego Santander – położonej pod Madrytem siedziby głównej Grupy Santander.

– Santander pokazał w trzecim kwartale, że jest zdolny do utrzymania dobrego wskaźnika wzrostu na bardzo wymagającym rynku – podsumował Alfredo Sáenz, Wiceprezes Grupy Santander.

– Sukces Santandera to w głównej mierze rozsądne podejście do ryzyka i kontrola kosztów. Takimi zasadami kierują się wszystkie banki wchodzące w skład Grupy Santander, w tym również Santander Consumer Bank w Polsce – powiedział Piotr Żabski, Prezes Zarządu Santander Consumer Banku S.A. Potwierdzają to wyniki sprzedażowe banku po trzech kwartałach 2008 roku. Do końca września

Santander Consumer Bank udzielił 23 793 kredytów samochodowych o łącznej wartości 1,05 mld złotych i pozostaje zdecydowanym liderem na rynku kredytowania nowych aut. W tym samym czasie bank udzielił 7 985 kredytów hipotecznych na kwotę 1,18 mld złotych.