SAP zwiększył udział w rynku systemów zarządzania kadrami do ponad 44%

W 2004 roku firma pozyskała 26 nowych klientów na rozwiązania kadrowe mySAP HR, w tym takie firmy jak: Altadis, Energa Gdańska Kompania Energetyczna, JW Construction, Kopernik, Milo, Torfarm, EC Wybrzeże, Securitas, czy Urząd Miasta Wrocław. W chwili obecnej w Polsce blisko 150 firm i instytucji korzysta z rozwiązań mySAP HR, przetwarzając dane około 350 tys. pracowników. Wśród klientów SAP zaawansowane rozwiązania kadrowe wdrożyły m.in. takie firmy jak: Bank BPH, Grupa Metro, KGHM Polska Miedź SA, Nestle, Polkomtel, PTC Era, PWPW czy Telewizja Polska.

SAP, z udziałem 44,1%, zdecydowanie dystansuje kolejnych dostawców rozwiązań do zarządzania kadrami – następna firma Teta ma 8,4% (w roku 2003: 9%), kolejny Oracle 7,1% (2003: 12,3%), IFS – 6,7% (2003: 9,4%), a Macrosoft – 5,4% (2003: 6,6%) . Całkowita wartość rynku zaawansowanych systemów płacowo-kadrowych w 2004 roku wyniosła niespełna 19 mln USD.

„Według naszych szacunków, w zaawansowanych systemach zarządzania kadrami przetwarzane są dane nieco ponad 1,2 mln pracowników w Polsce, a to oznacza duży potencjał wzrostu rynku tych systemów, gdyż nadal w wielu firmach wykorzystywane jest jedynie podstawowe oprogramowanie kadrowo-płacowe” – powiedział Tomasz Słoniewski, starszy analityk, IDC Poland. „Wzrostowi rynku zaawansowanych aplikacji HRM sprzyjają procesy konsolidacji i prywatyzacji firm, gdyż większe organizacje wymagają sprawniejszego zarządzania kapitałem ludzkim. Oceniamy, że w przyszłości na wzrost tego rynku wpłynie także zapotrzebowanie ze strony instytucji publicznych i sektora usług.”

Zarządzanie kadrami jako element osiągania celów strategicznych organizacji – główny temat dyskusji i prezentacji podczas IV Zlotu Użytkowników Rozwiązań SAP HR

Organizowany już po raz czwarty Zlot Użytkowników Rozwiązań SAP HR zgromadził ponad 200 osób z 80 firm – menedżerów i specjalistów z zakresu HR i IT. Był okazją do podzielenia się doświadczeniami we wdrożeniach systemów zarządzania kadrami – swoje osiągnięcia przedstawiły: PLL LOT, KGHM Polska Miedź SA, Bank BPH, Unilever, Altadis Polska i PeBeKa SA. Dyskutowano o szczegółach wdrożeń i o wyzwaniach, jakie stoją przed nowoczesnymi działami HR. SAP zaprezentował swoją najnowszą ofertą odnośnie wykorzystania mySAP ERP do zarządzania kadrami oraz rozwiązania szkoleniowe: e-learning i SAP Tutor. O swoich wdrożeniach mówiły firmy partnerskie SAP: BCC, IDS Scheer, itelligence i Pecaso.

„Poprawa w zarządzaniu personelem i potencjałem pracowników jest często niedocenianym elementem budowania efektywności przedsiębiorstw” – powiedział Grzegorz Rogaliński, prezes SAP Polska, podczas otwarcia IV Zlotu Użytkowników Rozwiązań SAP HR. „W wyścigu konkurencyjnym wygrywają te firmy, które wiedzą, jak rozwijać kompetencje pracowników i kierować ich pracą w najbardziej wydajny sposób. To zadanie jest znacznie łatwiejsze, jeśli w organizacji działa tak wszechstronne i elastyczne rozwiązanie, jak mySAP HR.”

Partnerem specjalnym IV Zlotu HR była firma PLL LOT, w której wdrożenie mySAP HR umożliwia zarządzanie personelem w warunkach zmiany. Wdrożenie rozwiązania mySAP HR w PLL LOT pozwoliło na uporządkowanie architektury aplikacji i usprawniło wprowadzanie zmian w przepisach wewnętrznych. Uruchomienie systemu obejmującego całościowo obsługę spraw kadrowych, czasu pracy oraz naliczania płac umożliwiło optymalizację kosztów wynagrodzeń oraz sprawną analizę rozproszonych dotychczas informacji. Szczególna uwaga zespołu wdrożeniowego oraz sponsorów projektu poświęcona była zagadnieniom zarządzania czasem pracy, który w liniach lotniczych odznacza się wysokim stopniem złożoności.

Podczas Zlotu swoje wdrożenia prezentowały także następujące firmy:

• KGHM Polska Miedź S.A. przedstawiła unikalny i zakrojony na szeroką skalę projekt budowy Systemu Zarządzania Potencjałem Społecznym. Omówiono przebieg oraz efekty biznesowe projektu obejmującego całość zagadnień związanych z budową i realizacją strategii zarządzania potencjałem społecznym pracowników. Unikalność tego projektu polega nie tylko na wyjątkowo szerokim zakresie objętych nim zagadnień, ale przede wszystkim na jednoczesnej realizacji prac związanych z konstrukcją modelu biznesowego, jak i jego natychmiastowa implementacją w systemie mySAP HR.

• Bank BPH, który zatrudnia obecnie 10 tysięcy pracowników w 466 placówkach w całej Polsce, omówił zagadnienia związane ze szkoleniami pracowników w rozproszonej organizacji. Takie rozproszenie powoduje, że prowadzenie szkoleń, szczególnie produktowych, których odbycie dostarcza informacje niezbędne do właściwej obsługi klienta, stanowi nie lada wyzwanie. Również obsługa kadrowa pracowników zatrudnionych na terenie całej Polski nie jest łatwym zadaniem. W celu przyspieszenia transferu wiedzy w Banku uruchomiono SAP Learning Solution – elastyczne narzędzie wspierające planowanie, prowadzenie i monitorowanie procesów szkoleniowych obejmujących szkolenia elektroniczne. Wprowadzenie e-learningu dało początek rozszerzeniu zakresu wykorzystania opcji samoobsługowych dostępnych w mySAP HR. Pozytywne przyjęcie rozwiązania samoobsługowego w zakresie szkoleń w Banku BPH było fundamentem pozwalającym na uruchomienie funkcjonalności ESS (samoobsługi pracowniczej) i MSS (samoobsługi kierowniczej) w zakresie wniosków urlopowych, przeglądu limitów nieobecności, wglądu w kalendarz zespołu i innych. Dla tak dynamicznej organizacji jak Bank BPH to oczywiście wciąż mało i w związku ze znacznym podniesieniem wydajności zespołów kadrowych po wdrożeniu funkcji samoobsługowych, w kolejce czekają już kolejne rozwiązania ESS i MSS.

• Ciekawe zagadnienie wyboru między ousourcingiem i własnymi systemami HR przedstawiła firma Unilever Polska. Unilever jest jednym z największych światowych koncernów zajmujących się produkcją i sprzedażą artykułów konsumpcyjnych. W Polsce Unilever posiada cztery zakłady produkcyjne rozmieszczone w różnych miejscach Polski oraz biuro centralne w Warszawie. Zatrudnia 2800 osób. W roku 2003 Unilever Polska podjął decyzję o wdrożeniu SAP HR w części obsługi kadrowej oraz o tworzeniu narzędzia do wymiany informacji kadrowych z firmą outsourcingową. W połowie roku 2004 zapadła kolejna przełomowa decyzja w zakresie administracji personalnej – uzupełnienie rozwiązania SAP HR o moduł płacowy i rezygnacje z outsourcingu usługi naliczania płac. Pomimo krótkiego czasu na wdrożenie oraz dość skomplikowanej sytuacji związanej z zachowaniem konfiguracji systemu współpracującego z firmą naliczającą płace i jednoczesnym wdrożeniem nowych funkcjonalności, cała operacja zakończyła się sukcesem. Przykład Unilever Polska pokazuje, że rezygnacja z outsourcingu płac nie musi znaczyć przerostu zadań, a korzystanie z własnego SAP HR znacznie przyspiesza obsługę personalną.

• W Altadis Polska po pół roku eksploatacji podstawowych funkcji systemu w zakresie obsługi kadrowo-płacowej pracowników w Altadis Polska uruchomiono mechanizmy planowania oraz analiz dostępne w mySAP HR. Funkcjonalność planowania kosztów osobowych wykorzystano do tworzenia precyzyjnych planów wynagrodzeń pracowników oraz do wykonywania analiz porównawczych pomiędzy planami na rok 2005 oraz rzeczywistymi kosztami. Zastosowane rozwiązanie umożliwiło maksymalne skrócenie czasu wykonania i aktualizacji budżetów wynagrodzeń. Narzędzia oceny pracowniczej wykorzystano do planowania celów kwartalnych dla pracowników działów handlowych, a następnie do sprawnego naliczania premii kwartalnych uzależnionych od stopnia realizacji tych celów.

• Przedsiębiorstwo Budowy Kopalń PeBeKa SA wykorzystało przy tworzeniu i wdrażaniu strategii kadrowej zrównoważoną kartę wyników (Balanced Scorecard). Balanced Scorecard można rozpatrywać dwojako: ze strategicznego punktu widzenia jako narzędzie formułowania, wdrażania i kontroli strategii korporacyjnej, z kadrowego punktu widzenia – jako narzędzie motywowania pracowników do realizacji strategicznych celów organizacji. W PeBeKa SA zastosowano oba podejścia. BSC posłużyła formułowniu strategii zarówno całej firmy, jak i jej kluczowych obszarów (kaskady BSC). Dodatkowo podjęto prace nad modyfikacją systemu motywacyjnego uwzględniającego zaangażowanie poszczególnych pracowników w osiągane cele i rezultaty. Przedmiotem prezentacji jest wykorzystanie Balanced Scorecard do tworzenia strategii kadrowej organizacji oraz jej skuteczna realizacja przy zaangażowaniu kluczowych pracowników firmy i wykorzystaniu funkcjonalności SAP SEM.

• Contract Administration, spółka należąca do grupy TGC, lider polskiego rynku outsourcingu usług wspomagających prowadzenie biznesu (księgowość, obsługa płac oraz administracja finansowa) omówiła zagadnienia współpracy mySAP HR z innymi systemami Przedmiotem prezentacji były możliwości integracji i współpracy mySAP HR z odrębnymi rozwiązaniami takimi jak: oddzielne systemy HR i finansowo-logistyczne czy aplikacja Lotus Notes. Przedstawiono także możliwości organizacji importu i eksportu danych z i do systemu mySAP HR oraz współpracy systemów globalnych i lokalnych w międzynarodowych korporacjach.