Sebastian Ptak, Blue Media

Stworzenie porównywarki ubezpieczeń jest nie lada wyzwaniem. Zwłaszcza, że ubezpieczenie mocno różni się od telewizora czy książki. W tym przypadku cena jest tylko jednym z elementów oferty i to wcale nie najważniejszym – mówi w rozmowie z Bankier.pl Sebastian Ptak, Dyrektor Zarządzający, Blue Media.

Czym jest Inseco.pl i skąd pomysł na taki produkt?

Inseco.pl to porównywarka ubezpieczeń z opcją zakupu polisy przez Internet. Inspiracją do uruchomienia serwisu były własne doświadczenia, związane z potrzebą typu last minute – kupno ubezpieczenia na wyjazd i polisy mieszkaniowej, wymaganej przez bank, jako zabezpieczenie kredytu. Jako internauci, oczekiwaliśmy prostoty i finalizacji zakupu – otrzymania polisy – w ciągu kilku minut. Niestety nie trafiliśmy w sieci na satysfakcjonujące nas rozwiązanie. Dostępne portale, serwisy zajmujące się sprzedażą ubezpieczeń wymagały przede wszystkim rejestracji, zanim przedstawiona została oferta. Oferowane propozycje nie były wiążące lub wymagały kontaktu z przedstawicielem firmy do sfinalizowania transakcji, czyli czas zakupu polisy wydłużał się, a przecież miał być to zakup online. O usability nie wspominając. Trzeba mieć naprawdę sporo samozaparcia, aby wypełnić 12-stronicowy formularz tylko po to, by otrzymać informację o orientacyjnej cenie polisy.

My mamy ten komfort, że budujemy systemy, z których sami chcielibyśmy skorzystać, to jest najlepszym testem funkcjonalności, użyteczności intuicyjności zastosowanych rozwiązań. Dlatego prostota i szybkość były głównymi czynnikami, które wzięliśmy pod uwagę.

Czy były jakieś przeszkody we wdrażaniu porównywarki ubezpieczeniowej? Jak wyglądały kwestie prawne, czy chociażby porównanie produktów o tak wielu zmiennych?

Istotnie stworzenie porównywarki ubezpieczeń jest nie lada wyzwaniem. Zwłaszcza, że ubezpieczenie mocno różni się od telewizora czy książki. W tym przypadku cena jest tylko jednym z elementów oferty i to wcale nie najważniejszym. Do podstawowych trudności, jak sądzimy przezwyciężyliśmy, było: zbudowanie logiki systemu, stworzenie prostych i krótkich formularzy (bazujących na wielu taryfach), opracowanie systemu rekomendacyjnego (gwiazdki oceniające wyłącznie zakresy ochrony), szablonu internetowych polis, a także utworzenie wielofunkcyjnego konta ubezpieczeniowego dla naszych klienta.

Co oznacza zakup polisy ubezpieczeniowej online? W jaki sposób przeprowadzana jest cała transakcja?

Zakup ubezpieczenia online rozumiemy jako proces, który można rozpocząć i zakończyć siedząc przed komputerem, w przeciągu maksymalnie 5 minut. A dokładniej: określenie swoich potrzeb w jednoekranowym formularzu (sumy ubezpieczenia, zakresy ryzyk), zapoznanie się tylko z ofertami spełniającymi nasze oczekiwania i możliwością porównania ich szczegółów, wybór konkretnej oferty, podanie danych osobowych – niezbędnych do wystawienia polisy, opłacenie składki online i po krótkiej chwili otrzymanie polisy mailem. Tak właśnie wygląda cały proces ubezpieczenia na Inseco. Każdy klient otrzymuje polisę e-mailem, dodatkowo także SMS-a z numerem polisy i centrum alarmowego. Ponadto ma dostęp do wszystkich swoich ubezpieczeń (kupionych w różnych towarzystwach) w specjalnym panelu. Bardzo istotnym elementem jest przesyłanie klientowi pełnej informacji kontaktowej w razie gdyby nastąpiło zdarzenie objęte ochroną. 

Czy porównywarki nie zabiją sprzedaży ubezpieczeń przez internet? Niższa cena to tylko jeden z wielu aspektów dobrego ubezpieczenia. Walka cenowa może przecież doprowadzić do spadku jakości, czy wprowadzenia wielu wyłączeń w OWU. Jak chcecie tego uniknąć?

W przypadku dóbr konsumpcyjnych efekty walki cenowej wyraźnie widać w branży internetowej. Natomiast w przypadku ubezpieczeń, porównanie oferty wyłącznie pod względem cen to najprostsza droga do rozczarowania. Bowiem ceny najczęściej są ściśle powiązane z zakresem ochrony, czyli pomocy, na jaką – i kiedy – może liczyć nabywca polisy. Pamiętajmy, że nie ma dwóch jednakowych ofert ubezpieczeniowych. Raczej porównałbym Inseco do miejsca, gdzie możemy porównać różne modele samochodów. Każdy znajdzie coś dla siebie – dla jednego będzie potrzebne małe auto miejskie, dla kogoś innego rodzinny mini van, a dla kogoś jeszcze innego liczyć będzie się wyłącznie sportowe coupe. Inseco.pl ułatwia zapoznanie się w prosty sposób ze szczegółami ofert i ich porównywanie. W tym celu opracowaliśmy gwiazdkowy system rekomendacyjny. Dla poszukiwaczy najtańszych ofert istnieje możliwość sortowania ofert po cenie. Jednak pierwsze statystyki wskazują na to, że częściej klienci wybierają droższe oferty. Prawdopodobnie świadomość ubezpieczeniowa internatuów jest nieco wyższa, niż pozostałej części naszego społeczeństwa. Inseco ma za zadanie ułatwić zakup polisy i z tego zadania wywiązuje się znakomicie. 

Czy Towarzystwa Ubezpieczeniowe nie boją się współpracy z porównywarkami? W tym momencie na waszej platformie brakuje największych graczy na rynku…

Nie jest to do końca zgodne z prawdą. Już dołączył do Inseco Commercial Union, a z kolejnymi dużymi towarzystwami prowadzimy negocjacje. Prawdą jednak jest, że duże towarzystwa jeszcze nie wiedzą czego mogą spodziewać się po porównywarkach. Obecność w porównywarkach ubezpieczeń, takich jak Inseco.pl, jest uzależniona od strategii towarzystw. Te mają to do siebie, że zmieniają się pod wpływem różnych czynników. Większość obecnych na rynku porównywarek to serwisy prowadzone przez multiagentów. Tymczasem zasady współpracy między agentem i towarzystwem reguluje umowa agencyjna. Zatem ubezpieczyciele mogą realnie wpływać i kontrolować sposób, w jaki ich oferta jest prezentowana i sprzedawana online. Poza tym grzechem zaniechania wydaje się być nie skorzystanie z rosnącej popularności tego typu serwisów, ułatwiających znalezienie i zakup dobrych produktów. Zwłaszcza, że zaistnienie wyszukiwarce wiąże się z minimalnymi nakładami po stronie towarzystwa. Dodatkowo mogą one sprawdzić efektywność własnych działań w Internecie odnosząc się do wyników generowanych przez swoich e-partnerów. W naszej ocenie dołączenie do Inseco pozostałych dużych towarzystw to tylko kwestia czasu: koniec końców przeważą korzyści ze współpracy z nami.

Jakie są plany rozwojowe porównywarki i perspektywy sprzedaży polis przez internet? Jak będzie rozwijał się ten rynek?

Rozszerzamy naszą ofertę Inseco zarówno pod względem ilości partnerów ubezpieczeniowych, zakresów produktowych, jak i wariantów ubezpieczeń. W tej chwili intensywnie pracujemy chcąc niebawem umożliwić naszym klientom zakup ubezpieczeń komunikacyjnych. Myślimy także o kolejnych produktach – muszą jednak one zostać dostosowane do wymogów Internetu.

Perspektywy rozwoju sprzedaży ubezpieczeń przez Internet uznajemy za bardzo obiecujące. Oczekujemy, że ubezpieczenia będą przenosić się do sieci podobnie jak usługi bankowe. Tradycyjni ubezpieczyciele nie uciekną od Internetu, chyba że zdecydują się zrezygnować z oferowania swoich usług i poziomu obsługi oczekiwanego przez Internautów. A przecież ich liczba stale i dynamicznie rośnie. Poza tym wśród nich już teraz jest wielu posiadaczy polis.

Artykuł pochodzi z archiwalnego numeru Przeglądu Finansowego Bankier.pl.
Chcesz otrzymywać aktualne informacje, nowe wywiady oraz podsumowanie najważniejszych wydarzeń mijającego tygodnia ze świata finansów?
Zapisz się na bezpłatną subskrypcję Przeglądu Finansowego Bankier.pl, by w każdy poniedziałek otrzymywać najnowszy numer naszego tygodnika.

Źródło: Bankier.pl