W sektorze MŚP karty kredytowe są popularniejsze od debetowych. Wyniki badania

Ponad 60 proc. firm z sektora MŚP reguluje wydatki służbowe przelewem, co druga firma płaci gotówką – wynika z badania Diners Club Polska. 15 proc. przedsiębiorców z sektora korzysta ze służbowej karty kredytowej.

Polskie firmy z sektora mikro, małych i średnich przedsiębiorstw najczęściej rozliczają wydatki służbowe wykorzystując tradycyjny przelew – tak wskazało aż 60,5 proc. ankietowanych biorących udział w badaniu „Obrót bezgotówkowy w MŚP” zrealizowanym przez IBRIS na zlecenie Diners Club Polska. Popularną formą regulowania płatności w MŚP jest  również gotówka – sięga po nią co drugi przedsiębiorca.

Purple Anvil, YAY Foto

Udział gotówki w wydatkach służbowych zależy od wielkości firmy. Najczęściej korzystają z niej mikro przedsiębiorstwa (zatrudniające do 9 pracowników) – na taką formę płatności wskazało blisko 58 proc. ankietowanych z tej grupy – oraz firmy małe (od 10 do 49 osób). Po gotówkę sięga 43,5 proc. z nich. Z kolei wśród średnich przedsiębiorstw (50-249 pracowników) gotówki używa zaledwie co piąta.

MŚP preferują karty kredytowe

Z badania Diners Club Polska wynika, że kart (kredytowych lub debetowych) do rozliczania wydatków służbowych używa prawie 30 proc. ankietowanych, przy czym wykorzystywanie kart kredytowych deklaruje ponad 15 proc. badanych, a kart debetowych 12 proc. ankietowanych z tego sektora. Z kart przedpłaconych korzysta tylko 2,3 proc. przedsiębiorców.

– Klienci firmowi o wiele częściej niż detaliczni sięgają po karty kredytowe, bo wiedzą jak dobry, wygodny i pożyteczny jest to dla nich produkt. Z pomocą kart służbowych najchętniej wydatki służbowe rozliczają małe przedsiębiorstwa, „plastiku” używa aż 37 proc. z nich. W posiadaniu służbowej karty jest również ponad 28 proc. mikro firm. W przypadku przedsiębiorstw średnich ten odsetek sięga 12,6 proc. – mówi Paweł Kałudow z Diners Club Polska.

Według najnowszego raportu Narodowego Banku Polskiego w Polsce wydanych jest ponad 40 mln kart płatniczych. 31,7 mln stanowią karty debetowe, natomiast kredytowych jest niecałe 6 mln.

MŚP cenią kredytówki

Jakie atuty kart kredytowych MŚP cenią najbardziej? 27 proc. przedsiębiorców zwraca uwagę, że karty kredytowe ułatwiają im rozliczanie służbowych wydatków. Z kolei co czwarty zauważa, że długi okres bezodsetkowy daje mu dostęp do darmowego finansowania.

– W zależności od oferty okres bezodsetkowy w karcie kredytowej może sięgnąć nawet 59 dni. Dla firm oznacza to de facto darmowe finansowanie na okres dwóch miesięcy. Po jego zakończeniu możliwe jest natomiast skorzystanie z kredytu karty, który także może mieć atrakcyjne parametry. Np. w kartach Diners Club oprocentowanie kredytu karty jest obecnie jednym z najniższych na rynku i wynosi 6 proc. – mówi Paweł Kałudow z Diners Club Polska.

Wg badania kredyt w karcie jest istotnym narzędziem wspierającym płynność finansową 13 proc. przedsiębiorców z sektora MŚP. Dla 21 proc. posiadanie karty kredytowej oznacza przede wszystkim brak kosztów wynikających z konieczności przechowywania gotówki. 15 proc. badanych wskazało, że karty kredytowe ułatwiają im rozliczenie służbowych podróży.

Służbowe karty – oprocentowanie kredytu i lepsza kontrola wydatków

Czym kierują się przedsiębiorcy przy wyborze karty kredytowej? 45 proc. firm zwraca uwagę na internetowy dostęp do wszystkich kart, który umożliwia stałą kontrolę wydatków. Niemal równie ważna jest wysokość oprocentowania kredytu w karcie (na ten aspekt zwraca uwagę 41 proc. badanych). Dla 39 proc. przedsiębiorców istotna jest również długość okresu bezodsetkowego. Blisko co czwarty badany zwracał z kolei uwagę na bogaty pakiet usług dodanych, takich jak ubezpieczenie czy ułatwienia w podróży służbowej. Co ciekawe 13 proc. ankietowanych wybierając kartę sprawdza, czy oferuje ona program lojalnościowy, umożliwiający np. zbieranie punktów wymienianych na pieniądze, prezenty lub mile lotnicze.

Wsparcie rozwoju bezgotówkowego

Udział gotówki w obrocie stale się zmniejsza. Przyczynia się do tego rozwój technologii oraz wiele akcji promujących tego typu płatności. Na przykład kampania społeczna „Warto Bezgotówkowo”, w ramach której trwa obecnie Tydzień Płatności Bezgotówkowych. Ma na celu popularyzację bezgotówkowych form płatności poprzez edukację oraz specjalne promocje w tym okresie. W ramach tej akcji karty Diners Club Klasyczna, LOT i Traveler można zamówić bez pierwszej opłaty rocznej. Wystarczy złożyć wniosek w trakcie promocji, która w Diners Club trwa do 28 października – tydzień dłużej niż kampania „Warto Bezgotówkowo”.

Nota metodologiczna:

Badanie zostało zrealizowane przez Instytut Badań i Raportów Społecznych (IBRIS) we wrześniu 2018 r. na podstawie wywiadów z 500. właścicielami mikro, małych i średnich przedsiębiorstw z całej Polski. Wykorzystano metodę telefonicznych standaryzowanych wywiadów kwestionariuszowych wspomaganych komputerowo (CATI). Błąd oszacowania = 4 proc., poziom ufności 0,95.

Źródło: Diners Club