Selekcje w bazie Acxiom na potrzeby komunikacji produktów farmaceutycznych

Specjaliści Acxiom Polska mówić będą o zastosowaniu konsumenckich baz danych oraz sposobach prowadzenia akcji komunikacyjnych skierowanych do finalnych odbiorców produktów OTC. Specjalnie na potrzeby firm z tej branży, Acxiom wyselekcjonował z posiadanej bazy liczącej ponad 2 mln gospodarstw domowych, grupy konsumentów o profilach charakterystycznych dla konkretnych farmaceutyków i parafarmaceutyków.

I tak np. preparaty witaminowe i wspomagające wydolność organizmu najlepiej kierować do Fanatyków Zdrowia, Naukowców, Pracoholików i Sportowców, a szczepionki ochronne i leki antyalergiczne – do Podróżników czy Działkowiczy. W indywidualny sposób potraktowano kobiety, które w różnych etapach życia – Wolne-Bez Zobowiązań, Młode Matki, Dojrzałe-Aktywne – stanowią specyficzną grupę odbiorców produktów farmaceutycznych.

„Zmiany w postawach Polaków i ich zachowaniach zakupowych, jak również obowiązujące regulacje prawne odnośnie reklamy produktów farmaceutycznych sprawiają, że ich producenci poszukują nowych, bardziej efektywnych sposobów komunikacji z rynkiem – mówi Agnieszka Skrobek, Sales Manager w Acxiom Polska, pomysłodawca systemu farma-segmentacji. – Doświadczenia Acxiom na rynkach europy zachodniej, gdzie współpraca z tą branżą jest bardzo intensywna, wskazują, że korzystanie z narzędzi marketingu precyzyjnego staje się obowiązującym standardem. W Niemczech istnieje jedna, zintegrowana baza informacyjna zbudowana z wewnętrznych baz posiadanych przez firmy farmaceutyczne. Dzięki połączeniu w jednym centrum informacyjnym zarządzanym przez Acxiom, wielu danych, firmy farmaceutyczne uczestniczące w projekcie mają możliwość korzystania z aktualnej, niezwykle cennej wiedzy na temat aptek, lekarzy, konsumentów i potencjału rynku.”

Precyzyjne określenie grup docelowych to także właściwy dobór obszarów i punktów aptecznych, w których wybrane produkty mają być promowane i dystrybuowane. Badania przeprowadzone na rynku niemieckim wskazują, że do najważniejszych czynników wyboru apteki przez konsumentów jest odległość (53%) oraz życzliwość personelu i kompetentne doradztwo (po 16%)*. Acxiom Polska połączył bazę aptek, z własną bazą informacji o konsumentach oraz danymi statystycznymi i geograficznymi w jeden system informacji, który pozwala na szczegółowe analizy i ocenę otoczenia placówek aptecznych. Dzięki takiemu podejściu firmy mogą efektywniej prowadzić komunikację z odbiorcami oraz optymalizować sieć sprzedaży.

Kongres Farmamarketing jest jednym z największych wydarzeń poświęconych tej branży. Do uczestnictwa w tegorocznej edycji zostali zaproszeni eksperci nie tylko z firm farmaceutycznych, ale również kancelarii prawnych, firm doradczych czy agencji reklamowych.

*Health Care Monitor 2003