Silne wpływy Unii Europejskiej – wyniki badania ETB

W tegorocznej edycji badania European Trusted Brands wzięło udział ponad 25 tysięcy respondentów z 14 europejskich krajów. Wypowiedzieli się oni m.in. w kwestii związanej z Unią Europejską w krajach członkowskich. Pytania na ten temat zadano także Szwajcarom i wybiórczo Rosjanom. Tak duży przekrój wśród respondentów, pozwolił uzyskać odmienne opinie na temat Unii Europejskiej od osób z krajów stowarzyszonych w UE od dawna i z krajów nowo przyjętych.

Co trzeci badany Europejczyk uważa, że Unia powinna mieć takie same wpływy na przyszłość krajów członkowskich jak obecnie, a taka sama część respondentów wolałaby ich ograniczenia. Co więcej, około 35% badanych opowiada się za zwiększeniem wpływów Unii w stosunku do ich krajów. Silniejsze wpływy UE mocno popierają Hiszpanie (71%), Rosjanie (51%) i Portugalczycy (51%). Największymi przeciwnikami są natomiast Brytyjczycy (67%), Austriacy (63%) oraz Finowie (57%).

Za zwiększeniem wpływów Unii Europejskiej opowiedziało się najwięcej Polaków – aż blisko 80% badanych. W porównaniu do przeciętnego Europejczyka, Polak zdecydowanie częściej dopuszcza w przyszłości zwiększone wpływy Unii na rozwój swojego kraju (77% głosów w Polsce w porównaniu do 35% głosów w Europie). Co piąty badany Polak chciałby, aby wpływy Unii na jego kraj zostały utrzymane na obecnym poziomie. Zaledwie 2% badanych z Polski opowiada się za ograniczeniem w przyszłości wpływów Unii na ten kraj.

Jak wynika z przeprowadzonego sondażu, Europejczycy nie popierają także przyjęcia Turcji do UE – jest to opinia 73% badanych. Najbardziej przychylnie na tę kwestię zapatrują się Węgrzy, ale także Brytyjczycy i Portugalczycy, a najmniej Austriacy. Polacy nieco częściej niż pozostali Europejczycy popierają przyjęcie Turcji w szeregi Unii (62%).

Badanie European Trusted Brands już od sześciu lat jest przeprowadzane w kilkunastu krajach Europy. Jego głównym celem jest poznanie poziomu zaufania Europejczyków do różnych dziedzin życia społecznego, politycznego i gospodarczego. Sondaż został przeprowadzany metodą ankiety pocztowej, w okresie od września do października 2005 roku, na próbie ponad 25 tysięcy mieszkańców 14 krajów Europy, w tym również Rosji. W Polsce w badaniu wzięło udział 1109 osób.