Mobilny bank od Meritum ma być krokiem do przodu w stosunku do tego, co oferują banki posiadaczom smarfonów. Klient Meritum Banku nie będzie musiał w ogóle korzystać z bankowości internetowej. Wszystkie jej funkcje będzie miał w telefonie. Z poziomu aplikacji otworzy nawet konto.
Meritum Bank zapowiedział debiut mobilnego banku już w ubiegłym roku, ale ostatecznie premiera odbyła się dopiero dzisiaj. Zaprezentowana podczas konferencji prasowej aplikacja mobilna jest krokiem do przodu w stosunku do tego, co oferują dostępne na rynku aplikacje mobilne. Głównie pod względem funkcjonalności, choć na słowa uznania zasługuje także ergonomia i layout.
Meritum Bank Mobilny w założeniu ma być bowiem nie tylko dodatkowym, uzupełniającym kanałem obsługi produktów bankowych, ale też produktem mogącym funkcjonować samodzielnie, niezależnie od tego, czy klient korzysta na co dzień z bankowości internetowej, czy nie. To rozwiązanie w zasadzie kompletne, które pozwoli całkiem zastąpić komputer.
Wszystkie funkcje w telefonie
Aktywacja nie wymaga interakcji użytkownika w bankowości internetowej, wystarczy podać login i hasło do kanałów zdalnych. Bank automatycznie wiąże zarówno użytkownika, instancję aplikacji, jak i urządzenie mobilne, na którym dokonano aktywacji. Podczas aktywacji klient nadaje swój indywidualny numer PIN, który będzie służył do każdego następnego logowania. Klient nie musi nawet uruchamiać komputera.
Aplikacja posiada wszystkie podstawowe funkcje potrzebne do obsługi produktów bankowych. Oprócz standardowych przelewów międzybankowych do dowolnych odbiorców i przelewów między rachunkami klienta, dostępne są również przelewy natychmiastowe, przelewy z karty kredytowej, przelewy do ZUS i podatkowe oraz kupno i sprzedaż walut – realizowane w ramach rachunków walutowych e-Kantor. Klient może również korzystać mobilnie z oferty lokat – otworzyć lub zerwać lokatę.
Konto założysz w smartfonie
Meritum Bank jest pierwszym bankiem, który wprowadził możliwość założenia rachunku z poziomu aplikacji zainstalowanej na smartfonie. Cały proces otwierania konta opiera się w zasadzie na trzech krokach. Ciekawą funkcjonalnością jest wykorzystanie w tym celu technologii OCR i aparatu fotograficznego. Zamiast ręcznie wpisywać dane, klient robi zdjęcie dowodu osobistego, a system automatycznie uzupełnia formatkę wniosku. Swoją tożsamość klient potwierdza e-przelewem wykonywanym z innego banku. Bank przekonuje, że czas zawarcia umowy nie powinien być dłuższy niż 15 minut. Można oczywiście wybrać inną formę zawarcia umowy, np. przez kuriera.
Aparat można wykorzystać też do realizacji tzw. fotoprzelewów. To funkcja znana już z innych aplikacji mobilnych, która pozwala wykonać przelew ze zdjęcia rachunku. Na podbnej zasadzie działa to chociażby w Alior Banku. Aplikacja posiada także funkcję „Zapłać mi”. Jeśli klient Meritum wyłoży pieniądze za swoich znajomych podczas np. wyjścia do kina lub restauracji, funkcja „Zapłać mi” pomoże mu się z nimi rozliczyć. Umożliwia ona podział rachunku na poszczególne osoby z grupy oraz wysyłkę wiadomości sms lub e-mail z informacją, jaką kwotę i na jaki rachunek należy zwrócić.
Komendy głosowe i integracja z Foursquare
Za pomocą SMS czy e-maila klient może też wysłać swój numer konta innej osobie. To wygodne rozwiązanie, które wbrew pozorom nie jest jeszcze standardem na rynku aplikacji mobilnych. Inną ciekawą funkcją jest geolokalizacja. Dzięki niej transakcje wykonywane z aplikacji mogą być pokazywane na mapie. Jak podaje bank, w niedalekiej przyszłości nastąpi także integracja z serwisem społecznościowym Foursquare oraz, docelowo, z płatnościami mobilnymi, dzięki czemu klienci Meritum będą otrzymywać zniżki i oferty partnerów banku.
Fotoprzelew w Meritum Banku
Aplikacja daje także dostęp do komunikatów banku, tabeli opłat i prowizji, aktualnych kursów walut oraz pełnej historii operacji. Klienci mają także możliwość wygenerowania wyciągów z konta i przesłania ich na dowolny adres e-mail.
Działa bez internetu
Aplikacja pozwala na pracę w trybie offline, tzn. w momentach braku dostępności do internetu. Klient otrzymuje wówczas powiadomienie o braku dostępu do sieci, jednak aplikacja funkcjonuje dalej. Stan środków na kontach oraz historia operacji zawierają dane od czasu ostatniej synchronizacji online, a klient może swobodnie przeglądać swoje finanse, a nawet rozpocząć wypełnianie przelewu, czekając na powrót połączenia z internetem.
Rozwijając projekt bankowości mobilnej Meritum Bank zamierza udostępnić twórcom innych aplikacji jego API. Dzięki otwartemu API deweloperzy w porozumieniu z bankiem będą mogli we własnej aplikacji udostępnić moduł bankowy lub po certyfikacji banku udostępniać usługi i aplikacje innym klientom banku.
Meritum idzie w mobile
Bank zapowiada, że to dopiero początek mobilnej ekspansji. Wkrótce udostępni klientom możliwość korzystania z komend głosowych, a z końcem kwietnia będzie można realizować przelewy za pośrednictwem Facebooka oraz przelewać środki bez znajomości rachunku odbiorcy na numer telefonu komórkowego lub adres e-mail. Bank udostępni także powiadomienia PUSH, które będą służyć do przesyłania informacji o zmianach na rachunkach (np. o wpływie środków na konto), a także komunikaty bezpieczeństwa (np. wypłacie z bankomatu lub logowaniu do kanałów zdanych). Będą w zasadzie pełniły funkcję standardowych powiadomień SMS. Klient będzie mógł sam zdefiniować, jakie informacje chce tak otrzymywać.
Aplikacja jest dostępna zarówno dla klientów indywidualnych, jak i firm korzystających ze smartfonów z systemem operacyjnym Android (wersja 2.3 i wyższe) lub iOS (wersja 5 i wyższe).
Meritum Bank Mobilny to ciekawe rozwiązanie, które być może zainspiruje kolejne banki do mocniejszego wejścia w sektor mobile. Dla banku jest to duża wartość dodana, nie tylko pod względem wizerunkowym. Proces otwierania bezpłatnego rachunku bezpośrednio z aplikacji mobilnej może mieć istotny wpływ na akwizycję młodych klientów. Niewykluczone też, że w przyszłości to właśnie tego typu rozwiązania będą służyć klientom do codziennego obcowania z produktami banków. Natomiast bankowość internetowa posłuży do bardziej zaawansowanych operacji i analizy sytuacji finansowej klienta, na przykład w oparciu o rozbudowane narzędzia PFM.
Wojciech Boczoń
Napisz do autora: w.boczon@bankier.pl