Smartney jest pierwszym polskim fintechem pożyczkowym, który nawiązał współpracę z notowaną na nowojorskiej giełdzie spółką Dynatrace, w zakresie poprawy efektywności stosowanej technologii. Trwa właśnie faza pilotażowa, podczas której testowane są rozwiązania udostępniane przez Dynatrace. Docelowo pozwolą one na usprawnianie wszystkich procesów prowadzonych przez Smartney, natychmiastowe wykrywanie pojawiających się w nich błędów i poprawę komfortu klientów korzystających z usług polskiego pożyczkodawcy.
Dynatrace to globalna spółka tworząca rozwiązania IT wspomagające monitorowanie łańcuchów powiązanych ze sobą aplikacji i środowisk. Wspólnie implementowane rozwiązanie umożliwia monitorowanie funkcjonowania spółki na kilku poziomach – zarówno front jak i backendu, powiązanych rozwiązań chmurowych, zarówno w modelu PaaS, SaaS jak i IaaS. Za funkcjonowanie platformy odpowiadają autorskie rozwiązanie AI o nazwie Davis.
Smartney promuje koncepcję smart-techów, czyli wytwarzających się wokół spółek technologicznych ekosystemów składających się z dostawców konkretnych, innowacyjnych technologii. Ich umiejętne połączenie pozwala na tworzenie coraz lepszych i wygodniejszych rozwiązań dla klientów. Jednak z każdym kolejnym wdrożeniem zarządzanie takim smart-techem staje się trudniejsze. Dynatrace jest twórcą jednego z nielicznych na rynku rozwiązań pozwalających na dokładne monitorowanie całych rozgałęzionych procesów. Wykorzystując API i sztuczną inteligencję nie tylko jest w stanie natychmiast zaalarmować o najmniejszym nawet błędzie – ale dzięki możliwości monitorowania również dostawców poszczególnych usług, pozwala wykryć każde odchylenie od normy już na poziomie samego kodu i poszczególnych procedur.
Marcin Brześciański, Dyrektor IT w Smartney wyjaśnia, dlaczego tak istotne jest wdrażanie podobnych rozwiązań: „W sektorze finansowym, szybkość i niezawodność systemów IT są kluczowe, Dynatrace może pomóc w identyfikowaniu i rozwiązywaniu problemów w czasie rzeczywistym. Dzięki temu możliwe jest szybkie reagowanie na awarie i zapobieganie ich powstawaniu, co pozwala na ciągłą i bezpieczną obsługę naszych klientów.”
Jak działa Dynatrace? W czasie implementacji oskryptowany zostaje każdy element infrastruktury IT – zarówno po stronie Klienta (w tym przypadku Smartney) jak i jego partnerów, jeśli elementy infrastruktury wchodzą w interakcję. Po spięciu wszystkich systemów generowany jest wspólny panel sterowania, umożlwiający zarządzanie i monitorowanie nie tylko każdego procesu, ale nawet każdej pojedynczej procedury.
Jak to wygląda w praktyce? Smartney udziela pożyczki, więc Klienci mają do czynienia z procesem wnioskowania o pożyczkę. Kolejno się identyfikują, wypełniają wniosek, przechodzą weryfikację i finalnie również ocenę kredytową, by na koniec otrzymać decyzję i przelew na swoje konto. Dla fintechu jednak, każdy z tych kilku etapów dzieli się na dziesiątki i setki procedur, opisanych tysiącami linijek kodu. Definiuje on, w jaki sposób są weryfikowane dane, gdzie wysyłane są zapytania o historię kredytową, wskazują w jaki sposób taka analiza po stronie Smartney jest prowadzona i kiedy może doprowadzić do wydania pozytywnej decyzji kredytowej. Z każdym kolejnym rokiem funkcjonowania na rynku kodu jest coraz więcej – a z czasem mogą się w nim pojawiać wewnętrzne sprzeczności czy błędy. Nie prowadzą one do awarii – tak duże konflikty są natychmiast wyłapywane – ale każdy z nich może opóźniać proces o kilka cennych sekund. Dzięki Dynatrace możliwe jest natychmiastowe reagowanie na problemy, na które podczas korzystania z serwisu natknąć się mogą Klienci. Jeśli jakaś awaria uniemożliwiła ukończenie procesu, to Zespół Smartney z każdym z nich może się po dokonaniu napraw skontaktować i rozpocząć proces ponownie, tym samym ograniczając ilość tak zwanych porzucanych koszyków.
To również narzędzie umożliwiające łatwą identyfikację miejsc, gdzie wciąż znajduje się przestrzeń do poprawy czy wprowadzenia większej automatyzacji.
Źródło: Smartney