Sobieski na Giełdzie Papierów Wartościowych w Warszawie

Pod nazwą Sobieski wystartowała 21 bm. na warszawskiej giełdzie Grupa Belvédère, która jest światowym producentem alkoholi, imponującym dynamiką wzrostu sprzedaży i ekspansji na rynkach międzynarodowych. Jest ona właścicielem polskiej Grupy Sobieski. Akcje Grupy Belvédère są jednocześnie notowane na giełdzie Euronext w Paryżu i GPW w Warszawie. Grupa Belvédère dołączyła do grona 17 spółek korzystających z dual listing na warszawskim parkiecie, czyli z równoległych notowań w Warszawie i na innych rynkach papierów wartościowych.

– Wprowadzenie akcji Belvédère na Giełdę Warszawską jest dla nas strategiczną decyzją. Wódka Sobieski, nasz sztandarowy produkt, ma polski charakter i jednocześnie robi wielką międzynarodową karierę – zajmuje kluczowe miejsce w ścisłej czołówce wódek na świecie. Wprowadzając Grupę na giełdę w Warszawie powróciliśmy do naszych polskich korzeni, dając jednocześnie polskim inwestorom możliwość partycypowania w sukcesach przedsiębiorstwa o globalnym zasięgu – powiedział Krzysztof Tryliński, Prezes Zarządu i Dyrektor Generalny Grupy Belvédère.

Prezes Tryliński podkreślił również, że wódka Sobieski posiada najwyższą na świecie dynamikę wzrostu sprzedaży w globalnym rynku wódek. Łącznie w 2007r. na świecie zakupiono 2,5 mln dziewięciolitrowych kartonów tego alkoholu, z czego sprzedaż na rynkach zagranicznych stanowiła 923 tys.

Plany strategiczne Grupy Belvédère zakładają, że wódka Sobieski w ciągu trzech lat wysunie się na drugą pozycję na światowym rynku wódki. Jest to marka coraz bardziej rozpoznawana i ceniona, nie tylko w Polsce, ale także przez międzynarodowych koneserów, czego dowodem są ostatnie, renomowane nagrody przyznane przez La revue du vin de France i Beverage Testing Institute w Chicago.

Od dnia 10 kwietnia br., tj. momentu ogłoszenia przez zarząd decyzji o debiucie na GPW, akcje spółki w Paryżu, na giełdzie Euronext, podrożały o ponad 23% (stan na zakończenie sesji z dnia 18 kwietnia 2008). – Zachowanie się kursu akcji od czasu publikacji memorandum informacyjnego w Warszawie jest na pewno dobrym sygnałem i mam nadzieję, że mamy do czynienia z trwałym trendem, który doprowadzi cenę naszych walorów do realnego poziomu – dodał Krzysztof Tryliński.

W skład Grupy Sobieski wchodzą: Sobieski Sp. z o.o., 5 zakładów produkcyjnych, sieć 90 sklepów oraz 11 dystrybutorów. Sztandarowy produkt Grupy – wódka Sobieski – znajduje się aktualnie w prestiżowej grupie siedmiu najlepiej sprzedających się marek na świecie. Grupa Belvédère poza wódką Sobieski produkuje w Polsce m.in. wódkę Starogardzką, Polonaise i Krakowską. W 2007 r. wódki te znalazły się w prestiżowym Klubie Milionerów – zakwalifikowane przez Drinks International. Światowa sprzedaż każdej z tych wódek przekroczyła milion dziewięciolitrowych kartonów. Inne ważne marki produkowane w Polsce, które mają szansę dużego wzrostu sprzedaży, to Zawisza Czarny i Krupnik. Łączne przychody Grupy Sobieski wyniosły w 2007 r. 2,2 mld PLN.

– Polska jest i będzie dla nas bardzo ważnym rynkiem. Będziemy produkować tutaj wódkę Sobieski, rozbudowywać centra dystrybucji, hurtowni i sklepów. W przyszłości rozważymy przeprowadzenie emisji akcji Grupy Belvédère w Polsce. Tym niemniej, w chwili obecnej dysponujemy znacznymi rezerwami, które umożliwiają nam dalszą ekspansję na rynkach USA i w Rosji, gdzie do końca br. planujemy rozpoczęcie produkcji wódki Sobieski – stwierdził Krzysztof Tryliński.

Grupa Belvédère sprzedaje swoje produkty na ponad 120 rynkach światowych. Jest to najszybciej rozwijający się w Europie producent napojów wysokoprocentowych. Łączna wartość sprzedaży w ub. roku wyniosła 1042 mln EUR i była ponad 35 % wyższa niż w 2006 r.