Aktywne zawodowo Polki wolą płacić plastikowym pieniądzem, a sprawy w banku załatwiać przez internet – wynika z najnowszego badania przeprowadzonego przez Deutsche Bank. Zaledwie 5 proc. respondentek wybiera kontakt z pracownikiem banku przez telefoniczną infolinię, zamiast kanału online lub wizyty w oddziale. Jednocześnie kobiety z pewną rezerwą podchodzą do mobilnych aplikacji bankowych. Z palety produktów bankowych kobiety najchętniej wybierają konta osobiste, karty kredytowe oraz lokaty.
Niemal wszystkie respondentki (95 proc.) najnowszego badania Deutsche Bank, przeprowadzonego wśród aktywnych zawodowo kobiet posiadają konto osobiste. To znacznie większy odsetek niż dla całej populacji (ok. 75 proc. wg danych NBP). Prawie połowa pracujących Polek posiada w portfelu kartę kredytową, choć dla zaledwie 15 proc. jest to produkt płatniczy stosowany najczęściej.
Pracujące kobiety są wstrzemięźliwe jeśli chodzi o zaciąganie zobowiązań finansowych. Jeżeli już przekonają się do skorzystania z kredytu, liczą na konsultację i pomoc. Całkowicie samodzielnie decyzję o kredycie hipotecznym podjęło 17,5 proc. ankietowanych, a w przypadku kredytu gotówkowego zaledwie 14 proc. Co czwarta Polka deklaruje korzystanie z kredytów hipotecznych, a niemal 16 proc. zaciągnęła kredyt gotówkowy. Aż 40 proc. aktywnych zawodowo Polek nie korzysta z żadnego produktu kredytowego. Jedynie 23 proc. ankietowanych w sposób „zdecydowany” zadłuża się w celach konsumpcyjnych.
– Z badania wyłania się zatem obraz kobiet roztropnych i oszczędnych, unikających pochopnych decyzji w kwestii zaciągania zobowiązań – mówi Monika Szlosek, Dyrektor Bankowości Detalicznej i Inwestycyjnej Deutsche Bank.
Największą samodzielność w obszarze decyzji finansowych deklarowały kobiety mające ponad 55 lat (48 proc. wskazań), najmniejszą – te w wieku 18-24 i 25-34 lata (ok. 40 proc.), przy czym różnice ze względu na wiek nie są znaczące. Inaczej jest w przypadku miejsca zamieszkania. Zaledwie 28 proc mieszkanek wsi zadeklarowało pełną autonomię w kwestiach finansowych, podczas gdy w przypadku niewielkich miast (do 50 tys. mieszkańców) i metropolii odsetek ten przekraczał 50 proc.
– Jak wynika z badania Deutsche Bank, w zakresie spraw finansowych aktywne zawodowo kobiety, to głównie zorientowane na bezpieczeństwo tradycjonalistki (posiadaczki kont osobistych, lokat), wspomagające się kredytami krótkookresowymi (karty kredytowe i kredyty gotówkowe) – komentuje wyniki badań prof. Małgorzata Bombol ze Szkoły Głównej Handlowej. – Z drugiej strony, co trzecia z nich korzysta z ubezpieczenia, a 16 proc., odkłada pieniądze w ramach długoterminowego programu emerytalnego – co świadczy o zapobiegliwości i długofalowym myśleniu o finansowej przyszłości – dodaje.
Niewiele kobiet samodzielnie inwestuje. Zaledwie 10 proc. Polek zadeklarowało korzystanie z produktów inwestycyjnych, a tylko 7,5 proc. podjęło decyzję o inwestycji bez zasięgania opinii innych.
Internet górą
Większość kobiet preferuje dostęp do banku za pomocą internetu (55 proc.), a zdecydowanie mniej (36 proc.) woli udać się osobiście do oddziału. Ponad 5 proc. raczej kontaktuje się ze swoim bankiem telefonicznie, a tylko 2,4 proc. za pomocą aplikacji lub strony mobilnej.